29
آبان

مفهوم جبن در رفتار و منش حضرت زینب...

رفتار شجاعانه حضرت زینب

طبق حدیثی که در پست قبلی مطرح شد مبنی بر ترسو بودن زن مسئله جبن نيز آنجا ناظر به مسئله عفاف زن است نه مسئله جبن و شجاعت مطلقا . شجاعت به عنوان خلق روحى كه به اصطلاح معروف يعنى قوت قلب داشتن و نترس بودن و خود را نباختن در مقابل ديگران، براى مرد ممدوح است، براى زن هم ممدوح است. هيچ وقت اسلام نمى گويد كه مرد خوب است شجاع و قوى القلب باشد ولى زن خوب است ترسو باشد. به چه دليل ؟ به دليل اينكه اولا آنچه ما درباب مدح شجاعت و مذمت جبن داريم - كه زياد است - اختصاص به زن و مرد ندارد، هم در مورد مرد است و هم در مورد زن، و ثانيا سيره زنان مسلمين اين است كه هميشه شجاع بوده اند، يعنى زنان شجاع مسلمين مورد تمجيد و تبجيل قرار گرفته اند، چون (( شجاعت )) يعنى نترس بودن و باك نداشتن و اينكه انسان در مقابل خطر كه قرار مى گيرد فكر جان يا مال، او را نترساند و عقب نشينى نكند، فداكار باشد، حاضر باشد از جانش، از مالش و از حيثيتش بگذرد و در مقابل دشمن بايستد .

آن چيزى كه براى زن گفته اند نسبت به آن بايد جبان باشد يعنى عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان يا ترس از مال و ثروت نيست،در مورد ترس از عفاف است. آدم شجاع نمى ترسد، مى گويد مى روم، حداكثر كشته مى شوم، كشته هم شدم با افتخار است. زن در مورد كشته شدن همين جور بايد باشد، ولى در موردى كه عفتش در مقام خطر هست يعنى خطر اين است كه عفتش لكه دار بشود، جاى شجاعت نيست , چون شجاعت يعنى فداكارى [،و اگر در اينجا شجاعت به خرج بدهد، يعنى] مى روم بگذار عفتم از بين برود. نه، عفت يك امر شخصى نيست كه به تو بگويند از آن بگذر تا از يك (( خودى )) گذشته باشى. عفت يك امرى است كه تو امانتدار آن هستى. گذشته از عفت،مثل اين است كه فردى كه امين يك شى ء گرانبهايى هست و وظيفه اش اين است كه آن شى گرانبها را به مقصد برساند، در بين راه شجاعتش گل بكند، بجاى اينكه همه كوشش او صرف اين باشد كه شى ء گرانبها را به مقصد برساند، آن را در معرض خطر قرار بدهد .
زن به عنوان يك صاحب عفت , حامل يك امانت بزرگ انسانى است , نه داراى يك امر شخصى كه اگر از آن بگذرد از شخص خودش گذشته , اگر بگذرد به يك امانت انسانى خيانت كرده است .
اين حديث هم كه فقط زن را توصيه مى كند كه رفتارش جبانانه باشد، نمى گويد زن در مقابل زن، زن در مقابل شوهر، زن در مقابل محرم خودش، و زن در مقابل غير مسئله عفت، بلكه مى گويد زن در مقابل مرد بيگانه و در مسئله خاص مربوط به عفت . براى يك زن اين شجاعت نيست كه بگويد : من تنها مى روم ميان خيلى از مردها، هيچ طور هم نمى شود، من شجاع هستم و نمى ترسم. شجاع آن است كه در جاى فداكارى نترسد، يعنى اگر امانت را از او گرفتند بگويد فداكارى كردم، ولى اگر عفت را از تو گرفتند فداكارى نكرده اى،به امانت خيانت كرده اى .

بنابراين مسئله جبن در اينجا كه اميرالمؤمنين توصيه مى كند كه زن بايد محتاط باشد، يعنى رفتارش بايد جبانانه باشد،آن هم نه در مطلق مسائل،نه در مورد خطر جان، نه در مورد خطر مال، نه در مورد خطر حيثيت اجتماعى، بلكه در موردى كه عفت در معرض خطر قرار مى گيرد. اين، توصيه به احتياط كارى زن است .

 

حضرت زينب  سلام الله علیها يك نمونه بسيار عالى اسلامى است و در تاريخ اسلام داستان او به عنوان يك نمونه كامل هميشه نقل شده است لذا اگر براى زن (( جبن )) به معناى يك خوى و خلق اخلاقى خوب بود، حضرت زينب مى بايست از همه زنهاى ديگر ترسوتر و بى شخصيت تر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاك خودش بيرون نيايد . مگر دم دروازه كوفه كسى زينب را مجبور كرده بود كه بيايد سخنرانى بكند ؟ مگر سخنرانى قابل اجبار است ؟ ! يا در مجلس ابن زياد مگر كسى زينب را مجبور كرده بود كه آنچنان در مقابل ابن زياد بايستد - و حتى به او ناسزا بگويد - كه واقعا خطر كشته شدن خودش و كسانش وجود داشت ؟ ! و بالاتر از اين , در مجلس يزيد است با آن طنطنه و دبدبه كه خيلى با مجلس ابن زياد فرق مى كرد , چون اولا ابن زياد حاكم بود و يزيد خليفه , و ثانيا ابن زياد در كوفه بود و يزيد در شام , و شام به اعتبار اينكه مجاور با بيزانس ( قسطنطنيه آن وقت ) بود , معاويه به بهانه اينكه ما بايد شوكت ظاهرى اسلام را حفظ كنيم، دستگاه شام را دستگاه قيصرى و كسرائى و سلطنتى كرده بود كه تواريخ هم نوشته اند يك كاخهاى تو درتو با درهاى تو درتو و فراشها بوده است كه از اين در بايد داخل آن در شد , از آن در داخل آن در … يك بارگاه بسيار عظيم،كرسيهاى زرين آنجا نهاده اند، سفرا و امرا آنجا نشسته اند، يك مجلس فوق العاده با ابهتى . ولى اين زن اصلا اينها را به چيزى نمى گيرد، به يزيد مى گويد : تو حقيرتر و كوچكتر از اين هستى كه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اينكه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم را نيز ندارى.

آيا يك زن ترسو مى تواند اين كار را بكند ؟ نه . در آنجا حداكثر اين بود كه جان زينب در خطر بود. در خطر باشد. از دادن جان كه نمى ترسيد. عزت و شرفش در خطر نبود، برعكس بر عزت و شرفش با اين شجاعت افزوده مى شد .

پس اين تفاوت مربوط به يك وضع خاصى است كه زن دارد و تازه اين تفاوت در رفتار است نه در اخلاق و شخصيت. از نظر شخصيت اخلاقى هيچ فرقى بين زن و مرد نيست، و مى دانيم كه مرد هم اگر در يك شرايطى امانتدار اجتماع باشد، آنجا كه مى خواهد امانت را حفظ كند،ديگر جاى بخشندگى و شجاعت نيست، جاى عمل متواضعانه نيست،آنجا كه امانتدار است جاى عمل متكبرانه و محتاطانه و ممسكانه است.

منبع: خلاصه ای از صفحات 124-114 کتاب تعلیم تربیت در اسلام، استاد مرتضی مطهری،انتشارات صدرا، چاپ76


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(5)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
5 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ساقی دل [بازدید کننده] 
ساقی دل

سلام
خدا قوت

1402/10/07 @ 19:40
نظر از: طوبی [عضو] 
طوبی

همواره پیروز و سرافراز باشید.
التماس دعا.

1395/09/22 @ 12:45
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

این روزها بازار رفتن به کربلا داغ است. مسافران اربعین کوله‌های‌شان را بسته‌اند تا از شهر پدری‌شان نجف به کربلای حسین علیه السلام پیاده بروند.
این روزها پاها آماده می‌شوند تاول بزنند.
چشم‌ها مهیا می‌شوند بارانی شوند.
سینه‌ها به شور می‌آیند تا بی‌تاب شوند..
و حنجره‌ها هم‌نفس با خستگان کاروان، می‌خواهند سلامی عاشقانه به “اربعین” بدهند.
السلام علیک یا ابا عبدالله

1395/08/18 @ 19:28
نظر از: دهسنگی [عضو] 
5 stars

با سلام خدمت شما دوست عریز !
مطلبتون مثل همیشه فوق العاده بود
منتظر نوشته های بعدیتون میمونم
لطفا به وبلاگ ماهم سر بزنید
منتظر حضور گرمتون هستیم
یاحق

1395/08/18 @ 19:11
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

بسیار عالی
خدا حفظتان کند

1395/08/17 @ 15:15
نظر از: the best mind [عضو] 
5 stars

سلام دوست عزیز
مطلب زیبا وآموزنده ای بود
احسنت
منتظر حضور گرم شما در وبلاگ حریم آسمانی هستم
موفق و موید باشید…

1395/08/17 @ 14:01
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

چقدر جالب بود
ممنون

1395/08/17 @ 09:17
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تشکر و تسلیت ایام
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
محتوای آموزنده ای بود . از اینکه به تولید محتوا و فرمت متن توجه دارید متشکریم.
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/arbaeen1

1395/08/16 @ 20:52
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

کاروان می رسد از راه‌، ولی آه
چه دلگیر چه دلتنگ چه بی تاب
فرا رسیدن ماه اسارت اهل بیت علیهم السلام را تسلیت عرض می نمایم.

1395/08/11 @ 08:55
نظر از:  

أحسنتم ,بسیار خوب وآموزنده است.

1395/08/10 @ 23:01


فرم در حال بارگذاری ...

25
مهر

خویشتن داری جنسی در غرب و جنبش tlw


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

30
اردیبهشت

دشمنان بیرونی از منظر قرآن

2ـ دشمن بیرونی

 

دشمن بیرونی دشمنی است که دشمنی خود را اظهار می‌کند. این دشمن، بسیار ضعیف است زیرا شناسایی او آسان است. البته هیچ‌گاه نباید دشمن را کوچک شمرد و از او غفلت نمود؛ بلکه همواره باید آماده بود؛ زیرا دشمن همیشه در کمین است و هیچ گاه نمی‌خوابد.

 

 

 

دشمنان بیرونی از منظر قرآن:

 

۱) کافران:

 

«یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ اَوْلِیَاء تُلْقُونَ اِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءکُم مِّنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَاِیَّاکُمْ اَن تُوْمِنُوا بِاللَّهِ. . . » (ممتحنه/۱)ای ایمان آورندگان! دشمن من و دشمن خود را دوست خود نگیرید، شما به آن‌ها اظهار دوستی می‌کنید در حالی‌که آ‌ن‌ها به حقیقتی که برایتان آمده کافر شده‌اند و پیامبر و شما را به دلیل ایمان به خدا از شهر بیرون می‌کنند… .

 

۲) منافقان:

 

«وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ». (منافقون/۴)

 

چون منافقان را ببینی، هیکل‌هایشان تو را به تعجّب وامی‌دارد و چون سخن گویند به گفتارشان گوش فرامی‌دهی، گویی آنان چوب‌های خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده‌اند؛ هر فریادی را به زیان خویش می‌پندارند، خودشان دشمن‌اند، از آنان بر حذر باش، خدا بکشدشان! تا کی از حقیقت انحراف یافته‌اند.

 

پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: من از منافق بر امتم هراس دارم، چرا که از زبانش علم می‌ریزد اما در دلش جهل و کفر است. سخنانی می‌گوید که برای شما دلپذیر است اما در پنهان کارهایی زشت انجام می‌دهد

 

3) مرجفان و مجرمان:

 

«لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا». (احزاب/ ۶۰)

 

اگر منافقان و افراد مجرمی که در دل‌هایشان مرض است و شایعه‌پراکنان مدینه دست از کارهای زشت خویش برندارند، تو را سخت بر آنان مسلّط می‌کنیم پس جز مدت کوتاهی نمی‌توانند در همسایگی تو در شهر بمانند.

 

4)دوستان دشمن:

 

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ . . .؛ ای مؤمنان از یهودیان و مسیحیان کسی را دوست صمیمی خود قرار ندهید که برخی از آنان اولیاء برخی دیگر هستند و هرکس سرپرستی یا دوستی آن‌ها را بپذیرد از آنان خواهد بود». (مائده/۵۱)

 

در این راستا وظیفه‌ی مسلمانان آن است که اولاً از دشمنان دین خدا برحذر باشند و با آنان دوستی نکنند و ثانیاً به دوستان دشمن دین خدا اعتماد نکنند. چون آن‌ها افرادی هستند که با ارتباط خود با دشمنان خدا زمینه‌ی انحراف افکار و جاسوسی از مسلمانان را ایجاد می‌کنند.

5) مسلمانان متجاوز:

«وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا…» (حجرات ۹)

اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر جنگیدند میان آن دو را صلح دهید و اگر یکی از آن دو بر دیگری تعدی کرد با او بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد. اگر بازگشت میان آن دو به عدالت سازش دهید… .

۶) محاربان (اغتشاشگران - آشوبگران):

«إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (مائده/ ۳۳)

همانا جزای کسانی که با خدا و رسولش می‌جنگد و در زمین به فساد می‌کوشند جز این نیست که یا کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شود و از آن دیار تبعید گردند. این رسوایی آنان در دنیاست و در آخرت عذابی بزرگ خواهند داشت.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ساقی دل [بازدید کننده] 
ساقی دل

سلام و درود بر شما

1400/01/01 @ 22:10
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/02/30 @ 21:10
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/02/23 @ 19:41
نظر از: علیرضا [بازدید کننده] 
علیرضا

سلام به خواهرم که اینقدر وبلاگش خوبه و مطالبش عالیه..داشتم وب گردی میکردم یهو از اینجا سر در اوردم..
چند تا مطلب حجاب از سایت خودم واستون گذاشتم میتونید استفاده کنید اینم لینکش:
http://savaaegh.ir/category/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8/

1393/04/31 @ 06:59
نظر از: کهکشان [بازدید کننده]
کهکشان

سلام.کارتون خیلی جالب بود.استفاده کردم.بازم بهتون سر میزنم

1393/04/27 @ 22:04


فرم در حال بارگذاری ...

2
اردیبهشت

نفس در آینه عقل

نفس در آینه عقل


آینه‌ها سه نوع‌اند:
«ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک و «مقعر» یا«کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد.


عقل، آینه ساده‌ای است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش میدهد.

از تمثیلات آیت الله حائری شیرازی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

7
مرداد

گزیده خطبه امام رضا پیرامون غدیر

سید بن طاووس (اعلی الله مقامه) در کتاب شریف “اقبال الاعمال” صفحه ۴۶۴ از حضرت امام رضا (ع) روایت کرده است که حضرت فرمودند:

هنگامی که قیامت فرا می رسد، چهار روز با فخر و مباهات بر خداوند وارد می شوند همانند ورود عروس در شب زفاف بر شوهر. از حضرت سوال شد: آن چهار روز کدامند حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر و بدرستیکه روز غدیر در بین آنها مانند ماه است در بین ستارگان و آن روزی است که حضرت ابراهیم خلیل از آتش نجات یافت و به شکرانه اش آن روز را روزه گرفت. و آن روزی است که خداوند در آن روز، دین را کامل کرد و این کامل کردن به سبب نصب کردن امیرالمومنین به عنوان شاخص توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و فضیلت و جلوهای نور آن حضرت را آشکار نمود و آن روز را روزه گرفت. و بدرستیکه آن روز، روز کمال است و روز به خاک مالیدن بینی شیطان و قبولی اعمال شیعیان و دوستان آل محمد صلوات الله علیهم. و روزی است که خداوند به اعمال مخالفین نظر می کند و آن را نابود می گرداند و این قول خداوند است «فجعلناه هباءً منثورا» فرقان آیه ۲۳

روز غدیر روزی است که جبرئیل (ع) امر کند منبری از کرامت الهی در مقابل بیت المعمور (کعبه) نصب شود و در حالی که ملائکه آسمانها اطراف او گرد آمده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را ستایش می کنند بر منبر رفته و برای شیعیان امیرالمومنین و ائمه (علیهم السلام) و دوستان آنان از فرزندان آدم طلب آمرزش می کند.

و غدیر روزی است که خداوند متعال به ملائکه خود امر می کند قلم نگارش اعمال از محبین اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیانش به مدت سه روز، از روز غدیر برداشته شود. و خداوند امر می کند که خطاهای محبین و شیعیان نوشته نشود به برکت کرامت محمد و علی و ائمه معصومین (علیهم السلام). و غدیر روزی است که خداوند مخصوص محمد و آل محمد و صاحبان رحمت (محبین و شیعیان) قرار داده است. و غدیر روزی است که خداوند متعال در حق بنده مومنش وسعت می بخشد در همه انواع رزق برای خانواده و خودش و برادرانش (دینی و نسبی). و آزاد می کند آن ها را از آتش. و غدیر روزی است که خداوند قرار داده است در آن روز سعی شیعیان را مشکور و گناهشان را مغفور و عملشان را مقبول.

صفحات: 1·


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: زكي زاده [عضو] 

با برگ هایی از پاییز
با برگ هایی از بوسه
با ساعت دلم ، وقتِ دقیق آمدن توست
من ایستاده ام ، مانند تک درخت سر کوچه
در:
http://maedeh.kowsarblog.ir/

1397/07/04 @ 09:18
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/05/23 @ 17:50
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/05/07 @ 14:38
نظر از: سیــده الهام عزتی [عضو] 

گـشـتـم بـــر در دیــوارحـریمـت

جایی ننوشتند گنهکار نیاید

السلام علیک یا سلطان عشقــــ♥ علی موسی الرضا (ع)

به وبلاگ ما سربزنید
http://seyyedehelham.kowsarblog.ir/

1395/05/21 @ 21:01
نظر از: ساقی دل [بازدید کننده] 
ساقی دل

اوصاف علی به هر زبان باید گفت / این ذکر به پیدا و نهان باید گفت
در جشن ولی عهدی مسعود علی / تبریک به صاحب الزمان باید گفت
عید غدیر خم مبارک باد

پاسخ:
سلام برادر بزگوار
بر عید غدیر، عید اکبر صلوات
بر چهره ی نورانی حیدر صلوات
بر فاطمه این عید هزاران تبریک
بر یک یکِ اهل بیت کوثر، صلوات

1393/07/21 @ 14:45
نظر از: احمدي [عضو] 

سلام، خداقوت؛

عمری است که دم به دم علی می گویم

در حال نشاط و غم، علی می گویم

یک عمر علی گفتم و ان شاءالله

تا آخر عمر هم علی می گویم

عید غدیر خم بر شما مبارک

التماس دعا…

پاسخ:
با سلام عید شما هم مبارک ممنون از حضور پر مهرتان


1393/07/20 @ 13:05
نظر از: رحیمی [عضو] 

یک شیشه پر از عطر گل یاس سلام

«غدیر یعنی اعتماد به خدا»

«يَا أيُّها الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»

اى رسول! آنچه كه از سوى خدا به تو فرستاده شده، به مردم ابلاغ كن. و اگر ابلاغ نكنى رسالت خدا را تكميل نكرده اى، خداوند تو را از آسيب مردم حفظ مى كند!»

پس به شکرانه این موهبت

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

1393/07/19 @ 22:19
نظر از: سرباز مهدی(عج) [بازدید کننده] 
سرباز مهدی(عج)

سلام ممنون از مطلب غدیر شما. استفاده بردیم. التماس دعا خیلی زیاد.
یاعلی
پاسخ:

با سلام
ممنون از حضورتون دوست ولایتی
خواهش میکنم محتاج دعای دوستان هستیم
در پناه حق

1393/07/19 @ 14:44
نظر از: باران [عضو] 

سلام
چه با عظمت است ذی الحجه !!!!
موسی علیه السلام به طور می رود ؛
فاطمه علیها السلام به خانه علی علیه السلام ؛
ابراهیم علیه السلام با اسماعیل علیه السلام به قربانگاه ؛
محمد صلوات الله علیه و آله با علی علیه السلام به غدیر ؛
و حسین علیه السلام با همه هستیش به کربلا …..
التماس دعا

1393/07/19 @ 12:21
نظر از: وبلاگ علی بیج آوری [بازدید کننده] 
وبلاگ علی بیج آوری

با عرض سلام خدمت شما و عرض تبریک بمناسبت ولادت فرخنده امام هادی (علیه السلام).
یاعلی

1393/07/18 @ 22:41


فرم در حال بارگذاری ...

23
بهمن

-سواد رسانه‌ ای یعنی چه؟!

روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد» و «رسانه».
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد.

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.

همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مهدیار [بازدید کننده] 
مهدیار

برای هر طلبه ای واجبه در این دو کانال عضو بشه!

1- انجمن سواد رسانه طلاب(با این کانال مربی سواد رسانه شوید)

https://eitaa.com/resanetollab

2- پایگاه اطلاع رسانی حوزه های علمیه

https://eitaa.com/hawzahtehran

1398/02/14 @ 00:09
نظر از:  
5 stars

سلام ممنون
مفید بود

1398/01/26 @ 13:39
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/01/18 @ 14:14


فرم در حال بارگذاری ...

17
بهمن

بررسی علمی ناقص بودن عقل زنان در احادیث و روایات

بسم الله الرحمن الرحیم

….ان النساء نواقص العقول … و أما نقصان عقولهن فشهادة الامرأتین کشهادة الرجل الواحد….( خطبه 80 نهج البلاغه)

عقل زنان ناقص است چون گواهی شان در محکمه مساوی نصف گواهی یک مرد است .

…..أبي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ عن النبی أنه قال أَلَيْسَ شَهَادَةُ الْمَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ قُلْنَ بَلَي قال فَذَلِكِ من نُقْصَانِ عَقْلِهَاَ…..( صحیح بخاری، ج3، ص153)

ابی سعید خدری به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفت: مگر شهادت يك زن نصف شهادت يك مرد نيست (شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد)؟ عرض كردند: آري، چنين است، فرمود: اين بدليل نقصان در عقل است……

برای بررسی یک روایت باید اصول نظام مند زیر را طی کنیم:

1 . بررسی محرز بودن حدیث

2. فهم مفردات حدیث

3. فهم مرکبات حدیث

4. فهم معنای حدیث ( مدلول مطابقی)

5. فهم مراد جدی

با تفکر و عمیق نگری در روایات بالا متوجه برخی امور می شویم :

با رویکرد تصحیح حدیثی می توانیم به صرف اینکه حدیث و روایت در منابع معتبر مانند نهج البلاغه و صحیح بخاری و دیگر منابع معتبر شیعه و سنی آمده و لو سندشان ضعیف است می توانیم بگوییم حدیث محرز و احراز اصل حدیث ثابت می شود و حجت است.

اما با رویکرد تضعیف حدیثی ما موظفیم به دنبال بررسی سند روایت باشیم هر چند حدیث در کتب معتبر حدیثی آمده باشد.

پس برای رعایت انصاف بحث را با رویکرد تصحیح حدیثی پیش می بریم.

اگرچه این روایت در نهج البلاغه هم آمده است . اما نکته ی قابل توجه این است که این روایت بر اساس نظر دانشمندان حدیث شناس شیعه  جزء روایات مرسل است. یعنی راوی آن نامشخص است . معلوم نیست چه کسی این روایت را از مولا علی علیه السلام شنیده است . به همین علت شیخ حر عاملی - رحمة الله علیه - که از بزرگترین محدثین تاریخ تشیع است این روایت را مرسل معرفی میکند.  ( حتی خود سیدرضی مؤلف نهج البلاغه ، این روایت را به عنوان مرسل می آورد . مرسل به معنی دروغ نیست . بلکه به معنی روایتی است که منشأ سندی آن نا معلوم است ).ولی از آنجا که که شهرت عملی جابر ضعف سند است؛ بین شیعه و سنی اصل حدیث بودن ثابت می شود.

فهم مفردات حدیث:

عقل:بازدارنده؛ چون انسان را از هلاکت افتادن و گرایش به هوی و هوس باز می دارد. به عبارت دیگر یعنی قوه مانعه

کمال: تمام شدن چیزی به گونه ای که غرض از آن چیز محقق شودو از قوه به فعلیت برسد.( بالقوه به بالفعل رسیدن)

نقص: زیان، عیب و کاستی ( بالقوه نتواند به بالفعل برسد).

فهم مرکبات حدیث:

زنان ناقص العقل هستند یعنی دارای قوه عقل هستند ولی این قوه عقل به خاطر موانعی به فعلیت کامل نمی رسد.

فهم معنای حدیث( ظاهر حدیث):

ظاهر حدیث عام و مطلق است و هر عقل و نقصانی را شامل می شود.

سوال: آیا مراد جدی معصوم همین ظاهر حدیث است؟

جواب: خیر .پس باید به بررسی قرینه ها پرداخت.
قرینه زمانی:

این روایت (خطبه) ، همانطور که در نهج البلاغه آمده است بعد از جنگ جمل بیان شده است .
اما شرایط و ویژگی های جنگ جمل :
اول اینکه سردسته ی گروه شورشیان ( طغیانگران ) یک زن بود . یعنی عایشه بنت ابی بکر.
دوم اینکه جمعی از سپاهیان لشکر امام علی علیه السلام به دلیل مخالفت و نارضایتی زنان خود از جنگ کنار کشیدند .
با این مقدمه متوجه می شویم که این خطبه در شرایط خاصی بیان شد . با توجه به سطح پایین عقلانیت و درک نازل اجتماعی مردم آن دوره ، جامعه به شدت نیازمند یک عتاب ( تشر ) و شوک بود . و یقیناً برای مردم آن عصر و در شرایط خاص آن زمان ، راهی بهتر از بیان این سخنان برای بیدار کردن مردم نبود.

اما روایات دیگری که ناظر به نقصان عقل زنان هستند چون از لحاظ قرینه زمانی برای ما مجهول هستند پس باید به عموم حدیث استناد کنیم.

با توجه به مطالب بالا نکته دیگری که باید به آن بپردازیم این است که  احادیث شخصیه که ناظر به شخص خاصی هستند مورد بحث ما نیستند. ما به بررسی احادیث عام که قرینه ای بر خلاف آنها نداریم می پردازیم که مراد جدی حدیث از این بیان عام چیست؟

برای پاسخ به سوال بالا به بررسی انواع عقل می پردازیم:

عقل نظری و عملی:

عقل نظری: ادراک دانستنی ها

عقل عملی: ادراک باید ها و نباید ها

مراد از عقل در روایات مسلما این دو نوع عقل نیست.

عقل تجربی و فطری:

عقل تجربی: بر اساس تعامل با محیط بیرون، کسب تجربیات جدید قدرت تصمیم گیری را برای ما راحت می کند.

عقل فطری: موهبتی است که خداوند به افراد بشر داده است.

با توجه به تعاریف ارائه شده تفاوت زن و مرد در عقل تجربی است. برای اینکه زنان به دلیل محدودیت طبیعی ارتباطشان با حوادث و رویدادها نسبت به آقایان که در چنین حوادثی غوطه ورندتجربه کمتری دارند. پس در نتیجه افرادی که بیشتر در جامعه حضور داشته باشندمسلما تجربیات بیشتری دارند.

در ضمن زنان در یک دوره ای به خاطر محدودیت های خانه نشینی آنها و اینکه نمی توانستند در جامعه حضور داشته باشند پس مسلما تجربیات کمتری کسب  کرده اند.( می تواند مراد جدی امام این نوع عقل باشد).

عقل معاد و معاش

عقل معاد: قدرت معرفت و آگاهی بر اموری که مربوط به آخرت است ( واجبات، محرمات، مستحبات و…)

عقل معاش (تدبیر): امور و مصالح دنیوی خود را بر اساس معارفی که به دست آورده است برنامه ریزی و تدبیر کند.

( مراد حضرت می تواند عقل معاش باشد).

در ضمن عقل معاش با عقل تجربی تفاوتی ندارد. چون برای معاش بهتر باید تجربه بیشتری کسب کرد.

با توجه به این حدیث از امام صادق- علیه سلام- که فرموده اند: «أنقص الناس عقلاً من ظلم دونه و لم یصفح عمّن اعتذرالیه»؛ (بحارالانوار، ج78، ص228)

«کم عقل ترین افراد کسانی هستند که به غیر خود ظلم می نمایند و از آنان که عذر خویش به نزدشان می آورند، نمی گذرند.»

تقسیم بندی دیگری برای عقل خواهیم داشت به نام :

عقل شخصی و جمعی

عقل شخصی : معرفت هر آنچه مربوط به نفس و خود باشد. ( مراد حضرت نیست).

عقل جمعی: با در نظر گرفتن تمام جوانب کار یاعملی و اثراتی که آن عمل در جامعه دارد بتوان به جمع بندی و تصمیم گیری درستی رسید.( مراد حضرت است).

پس عقل جمعی کسی کامل است که تعاملات اجتماعی قوی تری داشته باشد. در محیطی که زنان دارای محدودیت اجتماعی هستند مسلما عقل جمعی قوی ندارند. مثلا در جامعه عرب آن زمان زنان فاقد عقل جمعی بوده اند  و این به معنای این است که آنها قوه عقل جمعی را داشته اند ولی موانعی باعث شده که این قوه به  بالفعل نرسد.

پس می توان این گونه نتیجه بگیریم با توجه به فضای فرهنگی عرب آن زمان منظور حضرت این نوع عقل باشد.(عقل جمعی، معاش و تجربی کاملا با هم مرتبطند.)

نتیجه گیری کلی:

با توجه به رویکرد تصحیح حدیثی و محرز شدن حدیث از بین معانی عقلی که می تواند مراد جدی شارع باشد یکی از این سه نوع عقل: معاش، تجربی و جمعی است .این سه نوع عقل در صدد بیان این نکته هستند که قوه عقل موجود است ولی موانعی که در فرهنگ عرب بوده باعث شده که این عقول شکوفا نشوند.با توجه به قرینه روایات آخر زمانی (یکی از ویژگی‌های جامعه بعد از ظهور، برقراری امنیت است، به گونه‌ای که هر فردی -چه زن باشد یا مرد، کوچک یا بزرگ- در هر زمانی از شب و روز بخواهد به مسافرت‌های طولانی به هر نقطه‌ای از جهان برود، از امنیت کامل برخوردار خواهد بود) مراد جدی این احادیث به هیچ وجه تحقیر و توهین آمیز نبوده و مسلما نظر اسلام هم این نیست.

حسن ختام کلام این باشد که هر اندازه که روح لطیف تر باشد به تجرد نزدیک تر است با توجه به روایت امام علی - علیه سلام- : «حَدُّ الْعَقْلِ الِانْفِصَالُ عَنِ الْفَانِی وَ الِاتِّصَالُ بِالْبَاقِی‏» (تمیمى آمدى عبد الواحد،‏« تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏ » ص51). بالاترین میزان عقل ، انفصال از فانی و اتصال به باقی است .

اگر نگوییم که زنان به دلیل لطافت روحی خویش، استعداد بیشتری در «فصل» از فانی و «وصل» به بقا دارند باید گفت زنان و مردان در این امر دارای استعداد یکسانی دارند.در آخر باید گفت که معیار برتری عقلانی، عقلی است که روایات ترسیم کرده اند: «العقل ما عُبِدَ بِه الرّحمنُ و اکتُسِبَ به الجَنانُ». (اصول كافى ج 1 ص‏8). عقل آن چیزى است که به سبب آن خداى متعال عبادت شده و بهشت کسب شود». عقلی که برای عبادت، تقوا، قرب الهی و کمالات معنوی و روحی است، مایه ی برتری است. این نوع عقل نیز به روح انسانی و قابلیت آن باز می-گردد و از این جهت، زن و مرد همانند و مشترکند.

 چکیده ای از مباحث مطرح شده در کارگاه عملی «بررسی نقص عقل زنان در احادیث» با حضور استاد بزرگوار حجت الاسلام آقای سلیمیان و طلاب خواهر سطح3  گرایش فقه و اصول مرکز تخصصی النفیسه


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

سلام دوست خوبم
میگن نقص یعنی تفاوت
عقل زن ومرد متفاوته نه کم وزیاد

1398/01/26 @ 13:36
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

سلام احسنت

1397/01/18 @ 14:15


فرم در حال بارگذاری ...

3
بهمن

فاطمه الگوی بانوی منتظر...

فاطمیه

در جایی كه امام زمان (عج)حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگوی خویش مطرح می‌فرماید، تكلیف امثال ما در لزوم الگوگیری از آن وجود نورانی مشخص است.

از این رو ابتدا باید ملاحظه كرد این اولین و تنهاترین مدافع ولایت و امامت دارای چه منزلتی است و سیره‌ی عملی آن بزرگوار در مواجهه با حوادث روزگار و مسائل زندگی چه بوده است؛ تا بتوان از آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی خود الگو گرفت.

فضائل…
رابطه‌ی حضرت فاطمه (س)با امام زمانش:
1. معرفت به مقام امامت:

حضرت علی علیه سلام امام زمان حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده است؛ از این رو حضرت فاطمه سلام الله علیها در معرفی علی علیه سلام به كسی كه زبان سرزنش به علی علیه السلام گشوده بود، فرمودند:
«… او امام ربانی و الهی، مركز توجه همه عارفان و خداپرستان، فرزندی از خاندان پاكان، گوینده بحق، جایگاه اصلی محور امامت و… است».[1]

«پدران این امت، محمد (ص) و  علی علیه سلام هستند؛ كه كجی‌ها را راست و انحرافات را اصلاح می‌نمایند (اگر مردم اطاعتشان كنند) این دو [حضرت محمد (ص) و امام علی علیه سلام ] آنان را از عذاب جاویدان نجات می‌دهند و اگر با ایشان موافق و همراه باشند، نعمت‌های پایدار خداوند را ارزانی شان می‌دارند.»[2]

این معرفت به امام زمان خود، ویژگی حضرت فاطمه سلام الله علیها است كه آگاه به فلسفه امامت و ره آورد آن می‌باشد؛ از این رو در قسمتی از خطبه‌ی خویش در مسجد مدینه، یكی از فلسفه‌های امامت را خطاب به مهاجران و انصار چنین می‌فرماید: «خداوند اطاعت و پیروی از ما (اهل بیت) را سبب پایداری امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.» [3]

2. همراه امامت:

الف) همراهی به عنوان همسر:
دخت گرامی پیامبر(ص) در تمام لحظات عمر شریف خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، كمك و همراه امام علی (ع) بود. و كانونی مالامال از محبت و مهربانی برای پرورش فرزندانی چون امام حسن و امام حسین و زینب و ام‌كلثوم سلام الله علیها فراهم آورده بود.

ب) همراهی به عنوان مأموم:

فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از ماجرای غصب خلافت امیرالمومنین علیه سلام تا لحظه‌ی شهادتش هرگز سكوت نكرد و پا به پای امام خود ـ آنجا كه باید از امامت دفاع كند ـ حاضر شد؛ چه آنجا كه بر در خانه‌های مهاجرین وانصار رفت و از آنان یاری طلبید[4] و چه در سخنرانی‌هایش، چه بیت‌الاحزانش، چه وصیتش و… اینها همه نمونه‌هایی از همراهی فاطمه سلام الله علیها با امام زمانش می‌باشد.

برماست تا با سرمشق قرار دادن مبارزات این سرباز حقیقی امام علی علیه السلام به دفاع از فرزندش كه امام عصر ماست بپردازیم و با شناخت موقعیت‌ها و شیوه‌های مناسب از وجود مبارك یوسف فاطمه‌ (عج) دفاع نماییم.

منابع:

[1] . دشتی، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام، به نقل از ریاحین الشیعه، ج1، ص93.

[2] . همان.

[3] . بحارالانوار، ج3، ص158و معانی الاخبار، ص354 و كشف الغمة، ج2، ص40.

[4] .اختصاص، ص178و بیت الاحزان، ص117


free b2evolution skin
نظر از: شمس [عضو] 

سلام. بسیار عالی بود استفاده کردیم. خوشحال میشم به وبلاگ من هم سری بزنید.
پاسخ:
سلام مجدد
ممنون از حضور پر مهرتان
در اسرع وقت از وبلاگتان دیدن می کنم.
در پناه حق

1393/12/23 @ 15:05
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام دوست عزیز
مطلب مفیدی بود
موفق باشید
در پناه حق
پاسخ:
سلام ممنون دوست خوبم
موفق و موید باشید

1393/12/16 @ 23:59


فرم در حال بارگذاری ...

9
دی

مه غليظ و چراغ مه شکن

جوانان امروز در مقابل هجمه های عظیم فرهنگی دشمن بیش ازپیش به مسئله بصیرت و بصیرت افزایی نیاز دارند.بصیرت، داشتن درک روشن، شفاف، و مشخص از حال و آینده است و دلیل این امر شناختن و دیدن میدان هایی است که در آن هستیم.نظام سلطه برای احاطه بر کشورهای مختلف، پروژه ای به نام جهانی شدن را با یک شیب ملایم آغاز کرد که در ادبیات اندیشمندان اسلام از آن به پروژه غربی سازی تعبیر می شود.

با وقوع فتنه 88 و تأکیدی که رهبر بر مقابله با فضای فتنه داشتند، اعلام کردند باید به مسئله روشنگری بیش از پیش پرداخته شود.مسئله ناتوی فرهنگی امروزه چیرگی مرزهای جغرافیایی نیست؛ بلکه ربایش و سست کردن اندیشه ها و فکرهاست، جوانان باید با کسب آگاهی در این زمینه ها به درجه ای از ورزیدگی در مقابله با انواع فتنه ها دست یابند.

در تهاجم فرهنگی، قدرت تفکر از جامعه گرفته می شود و این موضوع، دقیقا در مقابل تبادل فرهنگی قرار دارد که بارها و بارها مورد تایید رهبری بوده است. در  شبیخون فرهنگی هدف خواب است و از جبهه دشمن غافل می شود، در ناتوی فرهنگی مشکل از این هم حادتر شده و کار و اقدام زنجیره ای توسط دشمن پیگیری می شود، ناتو کارش زنجیره ای و سریالی است و تمام ابعاد مبارزه در آن وجود دارد.بصیرت افزایی، درک روشن و درست را برای فرد به ارمغان می آورد اینکه عده ای در فتنه سال 88 لرزیدند علت اصلی آن عدم بصیرت بود، بصیرت افزایی یک آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی است که در آن مردم به درجه ای از پختگی ذهنی می رسند که در فتنه ها راه را گم نکرده و به خطا نمی روند.

چکیده ای از سخنان صادقی جهانی مدیرکل صدا و سیمای قزوین


free b2evolution skin
نظر از:  

سلام دوست عزیز
عید شماپیشاپیش مبارک
مفید بود
ما اومدیم دیدن عیدتون
ومنتظر بازدیدشما هم هستیم

https://kosar-esfahan.kowsarblog.ir/

1397/12/27 @ 13:12
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام دوست عزیز
مطلب خوبی بود. عنوان هم تعبیر مناسبی بود
موفق باشید
در پناه حق

1393/10/12 @ 00:30
نظر از: صداقت [بازدید کننده]
صداقت

خدا قوت دوست من استفاده بردیم

1393/10/07 @ 23:41


فرم در حال بارگذاری ...

10
آبان

اربعینی برای طهارت دل..

اربعین ترک گناه

میقات مولی با پرودگارش در چهل روز به دست آمد. حضرت آدم چهل شبانه روز روی کوه صفا سجده و نیایش کرد. بنی اسرائیل برای استجابت دعاهایشان، چهل شبانه روز ضجه زدند و گریستند. علی علیه سلام چهل مرد برای بیعت می خواست تا در مقابل دشمنانش بایستد. چهل روز گوشت نخوردن خلق انسان را تنگ می کند. چهل روز خالص شدن برای خدا، درهای حکمت و رحمت را به روی قلب انسان می گشاید.

دوباره اربعین آمد. در چهلم امام حسین علیه سلام و یارانش مشکی می پوشی و سینه می زنی  و می گریی. این ها همه درست؛ اما شده برای شادی دل مومنی چهل روز تلاش کنی ؟ برای دوری از گناه چطور؟ شده چهل روز بدوی به سمت نور و روشنی و خوبی؟ امروز که اربعین است، بنشین و با امامت پیمان ببند. تو هم می توانی اربعینی برای طهارت دلت داشته باشی.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(1)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
3.5 stars
(3.5)
نظر از: حضرت مادر (س) [عضو] 
5 stars

احسنت

1396/09/20 @ 16:19
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 
2 stars

سعادتتان ارزوی ماست

1396/09/05 @ 08:05


فرم در حال بارگذاری ...

6
مهر

اتحاد روحانی با امام حسین علیه سلام 1

زیارت امام حسین علیه سلام یک عبادت بزرگ است.شاید کمتر عبادتی آن طور که در جوامع روایی ما مطرح است به بزرگی آن باشد. همان طور که سوره‌ای به عظمت سوره‌ی اخلاص یعنی «قُلْ هُوَ اللّه»؛ نداریم. این سوره و آن زیارت، هر کدام جای خاصّی در عبادات دارند و عموما روزهای مخصوص که زمینه‌ ی ارتباط با آسمان معنویت با شدت بیشتر فراهم است، زیارت امام حسین علیه سلام و سوره‌ی «قل هو الله احد» بیشتر توصیه شده است.
به عنوان مثال در اعمال روز عرفه هم توصیه به زیارت اباعبدالله علیه سلام شده و هم توصیه به سوره‌ی اخلاص؛ که مجموعا در آن روز این سوره را سیصد و یک بار می‌خوانید. از طریق خواندن سوره‌ی اخلاص و نظر به حقیقت اَحدی حضرت «الله» باب اتحاد قلب با حق باز می‌شود و حجاب‌های بین انسان و خداوند مرتفع می‌گردند تا یگانگی او را حس ‌کند و از طریق زیارت امام حسین علیه سلام باب اتحاد قلب با انسان کامل که مظهر یگانگی حق است، بر انسان گشوده می‌شود. با قرائت سوره‌ی اخلاص و توجه ‌دادن قلب به مقام حضرت اَحدی، انسان متخلق به اخلاق الهی می‌شود و از پراکندگی شخصیت نجات می‌یابد و با زیارت امام حسین علیه سلام از طریق زیارت عاشورا و یا سایر زیارات، توجه قلب به آدمیت و انسانیت می‌افتد و یک نحوه یگانگی و همسنخی با آن حضرت در جان انسان طلوع می‌کند به طوری که رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم می‌فرمایند: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی اللَّهِ حُشِرَ مَعَنَا وَ أَدْخَلْنَاهُ مَعَنَا الْجَنَّة»؛هرکس ما خانواده را برای خدا دوست داشته باشد با ما محشور مى شود و او را با خود به بهشت می‌بریم . ولی این همسنخی و یگانگی از طریق فکر واقع نمی‌شود بلکه از طریق توجه قلبی و سیر معنوی در مقام امام محقق می‌شود. زیرا باید این دل را به آن‌هایی داد که قرآن به ما فرموده به آن‌ها مودّت و محبت بورزید.


(برگرفته از کتاب زیارت عاشورا اتحاد روحانی با امام حسین ازاستاد اصغر طاهر زاده)


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

3
شهریور

فواید بوسیدن کودکان

بوسیدن نوزدان و فواید آن

بوسیدن فرزند پرخاشگری او را کاهش میدهد!
بوسیدن فرزند انرژی های اضافی او را تخلیه میکند!
بوسیدن فرزند باعث میشود رابطه عاطفی و روانی بین فرزند و والدین تقویت شود!
بوسیدن فرزند باعث میشود که کودک در کنار والدین احساس امنیت بیشتری بکند!
بوسیدن فرزند اشتهای روانی و غذایی او را افزایش میدهد!
بوسیدن فرزند یک نوع تن آرامی را برای او فراهم میکند!
هنگام بوسیدن فرزند میتوان سفارش های لازم تربیتی و آموزشی را به او گوشزد کرد (در این موقعیت همکاری کودک بالاست).
 نکته آخر: بچه هایتان را خیلی ببوسید مخصوص‍‍اً دست های آنها و حتی پاهایشان را. دست هایشان را روی گونه تان بگذارید. چون دست مغز دوم و یک عضو کلیدی و بسیار مهم است!


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

3
شهریور

از گمنامی تا اوج عزت با خلوص در عمل

« فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا؛( کهف/ 110 )

هرکه آرزوی ملاقات پروردگار خود را داشته باشد، پس باید عمل صالح به جا آورد و در عبادت پروردگار خود، احدی را شریک نسازد.»

انسان مخلص به مانند طلا است، هرچه عیارش بالاتر باشد یعنی خالص تر باشد، قيمتی تر و با ارزش تر است و بالعكس هرچه دارای ناخالصی باشد یعنی ريا در عمل او رخنه كرده باشد، ارزشش كمتر است و خريدار آن طلای ناب كسی نيست جز آفريدگار توانا. با توجه به آن كه از چيز با ارزش به خوبی مراقبت مي‌شود، خداوند نيز از اين گوهر به خوبی محافظت مي‌كند و مانع از گزند ديگری به آن مي‌شود. انسان مخلص در نزد مردم گرامی است زيرا خداوند متعال او را عزيز و گرامی مي‌دارد. این همه آوازه که شهید حججی و شهدای مدافع حرم دارند به برکت اخلاص آنهاست و اگر مخلص نبودند هدیه شهادت به آنها داده نمیشد.شهید حججی به تنهایی برند شهادت و ایثار و اخلاص و مردانگی و .. بود معامله ای که شهید حججی با خدا کرد قطعا به خاطر اخلاص در کارش بود که این همه محبوب دل ها شد و از گمنامی به اوج عزت رسید.

اگر انسان به خداوند و آخرت ايمان كامل داشته باشد و منحرف به سوی ابليس نگردد و به تحسين و نظر مردم اعتنایی نداشته باشد، به طور قطع عملش را فقط در راه رضای پروردگارش به انجام مي‌رساند.

خوشا آنان که با ایمان و اخلاص

                                                   حریم دوست بوسیدند و رفتند

خوشا آنان که در میزان و وجدان

                                                  حساب خویش سنجیدند و رفتند

خوشا آنان که پا در وادی حق

                                                     نهادند و نلغزیدند و رفتند

خوشا آنان که با عزت ز گیتی

                                                     بساط خویش برچیدند و رفتند

ز کالاهای این آشفته بازار

                                                     شهادت را پسندیدند و رفتند

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

3
شهریور

حیای از خداوند

يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا( 108 سوره نسا)

از مردم پنهان می دارند و از خدا پنهان نمی دارند زیرا آنگاه که سخنانی ناپسند در دل می اندیشند خدا با آنهاست و او به هر چه می کنند، احاطه دارد.

افراد خیانتکار کارهای بدشان را از مردم قایم می‌کنند ولی از خدا قایم نمی‌کنند. گناهی را که میکنند از مردم مخفی میکنند تا کسی نبیند ولی از خدا خجالت نمی‌کشند. آدم باید با حیا باشد، همانطور که از خلق حیا می‌کند از خدا هم حیا بکند .کسانی که حیا ندارندنه دین دارند و نه عقل.

«لا دین لمن لا حیاء له»؛  [میزان الحکمة، ج ۲، ص ۷۱۷، روایت ۴۵۶۹] کسی هم که حیا ندارد شرم نداره و مدام گناه میکنه .

با خواندن تفسیر این آیه متوجه صفت ستار العیوب خداوندشدم  واقعا اگه خدا گناهان ما را پنهان نمی کرد معلوم نبود چی میشد.

ستار العیوب

آقای جوادی آملی فرمودند: خداوند متعال که ستار العیوب است،‌ می‌داند کجا ستاری بکند و کجا ستاری نکند. اگر کسی ستارالعیوب دیگران باشد و در عین حال مخفیانه مرتکب گناهی شود، ذات اقدس اله اجازه نخواهد داد اسرارش نزد دیگران افشا شود. حتی در قیامت خداوند اجازه نمی‌دهد کسانی که کنار یک‌دیگرند از اعمال هم با خبر شوند؛ بنابراین عملکرد خود شخص بسیار مهم است. شخص مومن بایدخداوند را شاهد و ناظر اعمال خودش ببیند و به او ايمان داشته باشد . يکى از مهمترین آثار ایمان به خدا همان وسعت روح ، و بلندى افق فکر، و شرح صدر و آمادگى مقابله با مشکلات و مصائب و مبارزه با هیجانات نامطلوب نعمت ها است . (پرسش ها و پاسخ‌ها، ج2، ص 56.)

با خوندن این شعر پروین اعتصامی از خدای خودم خجالت کشیدم 

ترا پاك  آفريد  ايزد ز خود  شرمت  نمي آيد         كه روزي پاك بودستي كنون آلوده داماني؟

 

پ.ن: همه ما آبروهامون با پنهان کاری خدا و خودمون از گناهامون به دست اومده و گرنه اگه مردم بدونن من و شما چکار کردیم. یا ستار العیوب


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

3
شهریور

مثل قرآنی درباره تربیت فرزند در خانواده

خانوده خوب

وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِى وَالَّذِى خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلا نَکِدًا کَذَا لِکَ نُصَرِّفُ الاَْیَتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ .( اعراف / 58 . )

زمین پاک نیکو گیاهش به اذن خدایش (نیکو) بر آید، و از زمین خشنِ ناپاک بیرون نیاید جز گیاه اندک و کم‌ثمر. این گونه ما آیات (قدرت) را به هر بیان توضیح می‌دهیم برای قومی که شکر خدا به جای آرند.

همانگونه که بذر در زمین نرم رشد میکند نه سنگلاخ؛ خونه ای که زن و شوهرش اهل گذشت و بخشش نیستن و مدام دعوا و عصبانیته گل تو گلدونش رشد نمیکنه چه برسه به بچه!!

سعدى در این باره مى گوید:

             زمیـن شـوره سنـبـل بـر نیـارد

             در او تخم عمل ضایع مگردان

پ.ن:  توجه به رابطه شما با همسرتان به همان اندازه که برای شما اهمیت دارد، برای کودکتان نیز مهم است. بنابراین خودخواهانه نیست اگر به رابطه خود توجه بیشتری داشته باشید.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

16
مرداد

مفهموم طلبگی

حضرت علی علیه السلام فرمودند: «لَنْ‏ يُحْرِزَ الْعِلْمَ‏ إِلَّا مَنْ يُطِيلُ دَرْسَه‏؛
علم را به دست نمی آورد مگر کسی که در کسب آن مداومت وزرد.»
(غررالحکم، ص ۵۹۰)
حضرت استاد می‌فرمایند: باید کارهای غیر طلبگی را کنار بگذاری، به حلال و حرام بودن کاری ندارم طلبه‌ای که وقت کند تلویزیون و فیلم ها و سریال های هفتگی را نگاه کند معنای طلبگی را نفهمیده است. هیچ کاری را نباید مانع درس قرار بدهید نگویید کار داشتم و به درس نیامدم و یا موفق نشدم درس را بخوانم مگر درس مال بیکارهاست. نباید فراگرفتن علم و دانش شما را خسته کند بلکه باید به وسیله علم و دانش خستگی را از خود دور کنید.

منبع:  آداب الطلاب، ج ۱، آیت الله #مجتهدی_تهرانی، ص ۲۰۸.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

راستی شعر مرا می خوانی؟

نه، دریغا، هرگز

باورم نیست که خواننده ی شعرم باشی

کاشکی شعر

مرا می خواندی…..

1396/05/20 @ 23:55
نظر از: یادگاری [عضو] 

با سلام از نوشته زيبايتان ممنونم .عاقبت بخير باشيد

1396/05/19 @ 23:19
نظر از: ستاره مشرقي [عضو] 
4 stars

تلنگری بود
ممنون از یاداوری تون

1396/05/19 @ 16:36


فرم در حال بارگذاری ...

5
مرداد

روزهای صورتی

هرگز تو را نداشته ام اما به تو مینویسم تو که هر لحظه بودنت را نفس میکشم:

چند سال پیش وقتی پدرتو باعشق برای ادامه ی راه زندگیم انتخاب کردم به تو و آیندت فکر میکردم و مطمئن بودم که یه روز بخاطر داشتن همچین پدری ته دلت خوشحالی و خدارو شکر میکنی…
بنویسم که بدونی من و بابایی از همون اول اسم تورو زینب گذاشته بودیم و هر وقت از تو حرف میزدیم ازفکر حس ناآشنا ولی شیرین داشتنت ته دلمون غنج میرفت…
اسمت رازینب انتخاب کردیم تا زینبی تربیتت کنیم تا تو زینب گونه زندگی کنی .
بنویسم که بدونی همیشه وقتی از پیچ کوچه میپیچیدم خودمو تورو میدیدم که از در خونه بیرون میایم…موهای فرفریتو (که به بابایی رفته)خرگوشی بستم و توهم کیفتو که پراز عروسک کردی روی دوشت انداختی و به زحمت باخودت میاریش تا سوار ماشین بشی و منم زیر لب بهت غر میزنم که زینب این همه عروسکو واسه چی دنبال خودت میاری مامان؟!
گفتم کیف…
هروقت از جلوی مغازه های کیف فروشی بچه گونه رد میشدم مکث میکردم و کیفارو نگاه میکردم و باخودم میگفتم یعنی میشه منم یه دختر داشته باشم که براش ازینا بخرم..؟!
ته دلم همیشه یه ترسی هست ازینکه خدامنو لایق داشتن تو ندونه
دخترم سبزترین بهار من اون زمانیه که تپش های قلب تو ، تو خونه دلم شکوفا بشن و صدای نفسات با صدای نفسای من و بابات هم نوا بشه و زمانی که وجودت را در وجودم حس کنم اینجوری برات دعا میکنم:
خدایا !
بجز خودت به دیگری واگذارش نکن! تویی پروردگار او!
پس قرارده بی نیازی درنفسش ! یقین دردلش !
اخلاص درکردارش! روشنی دردیده اش! بصیرت درقلبش !
و روزى پر برکت در زندگیش.

پ.ن:
دلم چقدر دختر می خواهد. روزام بی “سحر"، شبام بی “مهتاب"، آسمونم بی “ستاره” و زندگی بدون “آرزو” ممکن نیست.

#نامه_ای_به_دخترم

1501135978_.jpg


free b2evolution skin
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

زیباست

1396/05/11 @ 12:36


فرم در حال بارگذاری ...

15
خرداد

چطورهمسرم را عاشق خودم کنم؟

عشق و محبت در زندگي به صورت غريزي ايجاد مي شود؛ ولي فقط يك جرقه است و بايد تقويت شود و گرنه مانند گلي كه به آن آب ندهند، پس از مدتي پژمرده خواهد شد.
براي استمرار اين مودت و سرد نشدن رابطه ها، برخورد زن و مرد بايد سنجيده و حساب شده باشد و اين امر به اطلاعات نياز دارد.

اين آگاهي ها را با مطالعه كتاب هاي مناسب (مانند: مردان مريخي، زنان ونوسي؛ جان گري، ترجمه مريم نقيبي و كتاب مريخ و ونوس در اتاق خواب جان گري، ترجمه روح الله باي) در زمينه زناشويي، شركت در جلسه هاي آموزش خانواده و استفاده از برنامه هاي آموزشي در رسانه (سي دي هاي حجت الاسلام دهنوي بسيار مفيد است) بايد آموخت. اين موارد و مشابه آن، افراد را با ويژگي هاي شخصيتي زن يا مرد آشنا مي سازند.
در ادامه به نكات ذيل توجه كنيد.
1. با يادگيري مهارت هاي ارتباطي؛ نظير گوش كردن به حرف هاي يكديگر، احترام به نظرها و عقايد همديگر و تشريك مساعي و مشورت كردن؛ روابط خود را بهبود بخشيد.

2. هنگام اختلاف نظر يا سوء تفاهم، به جاي سرزنش يكديگر يا تفسير نادرست، به شناسايي مسئله و يافتن راه حل آن بپردازيد و در صورت لزوم، كمك و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب كنيد.

3. براي رسيدن به امنيت رواني و عاطفي در روابط زناشويي، داشتن صداقت، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهيد.

4. در صورت به وجود آمدن هرگونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستين فرصت ممكن به حل و فصل آن بپردازيد تا به فرآيندي ويرانگر و پيش رونده تبديل نشود.

5. درشتي همسرتان را با خشونت پاسخ ندهيد. خشونت را با سكوت پاسخ بدهيد و در موقعيتي مناسب، درباره مسئله مورد نظر بحث و گفت و گو كنيد.

6. بكوشيد در سراسر زندگي-به خصوص در روابط بين خود و همسرتان- به جاي هرگونه پيش داوري يا مشاهده اشكالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت را ببينيد. به عبارت ديگر، به جاي توجه به نيمه خالي ليوان، به نيمه پر آن توجه كنيد.

7. افزون بر دانستن ويژگي هاي شخصيتي و زواياي روحي زن و مرد، بايد با خصوصيات شخصي همسرتان نيز آشنا شويد؛ براي مثال، موضوع حساسيت هاي او را بيابيد. سليقه هاي شخصي اش را زودتر بشناسيد. تا مدتي يكديگر را با احتياط محك بزنيد تا حساسيت هاي همديگر را نيز دريابيد. گاهي در فضايي محرمانه، محبت آميز و صميمانه به ارزيابي رفتار و روابط يكديگر بپردازيد و از يكديگر بپرسيد، چه بايد كرد تا روابط تان بهتر و با نشاط تر شود. براي تسريع در اين شناخت مي توانيد از خودش يا نزديكان او بپرسيد.

8. براي محبت ورزي بايد صفاتي نظير تكبر، خودبزرگ بيني، خودخواهي، انحصار طلبي و زياده خواهي را از خود دور كنيد؛ چون عشق ورزي با اين خصلت ها ممكن نيست.

9. يادتان باشد كه عشق، در سايه اخلاق بارور مي شود؛ پس محبتتان را الاهي كنيد؛ چون عشقي دوام مي يابد و رنگ نمي بازد كه رنگ خدايي داشته باشد. بسيارند كساني كه به هم عشق مي ورزند؛ اما چون معنويت ندارند، استمراري در محبتشان به چشم نمي خورد. براي اين استمرار، بايد نيازهاي يكديگر را برآورده كنيد.

10. مهم ترين نيازهاي زن ومرد، نيازهاي غريزي است كه برخلاف تصور شايع، بعد معنوي دارد و عشق و محبت زن و مرد را به يكديگر بيشتر مي كند. چيزي كه زندگي زناشويي را به سردي مي كشاند، يكنواختي است؛ بكوشيد در جنبه هاي مختلف زندگي خود مانند پوشش، غذا، تفريح، ديدار اقوام، مسافرت، دكور منزل، فرزنددار شدن و … تنوع ايجاد كنيد.

11. از داشتن نگرش هاي آرمان گرايانه و شاعرانه، انتظارات غير واقع بينانه در روابط زناشويي اجتناب كنيد.

12. زن و شوهر از مسخره كردن يكديگر و گفتن سخنان طعنه آميز و دو پهلو جدا پرهيز كنند.

13. از رفتارهايي نظير متلك، تحقير، سرزنش و به رخ كشيدن يكديگر كه موجب افزايش مقاومت هاي رواني در طرف مقابل است، بايد بپرهيزيد.

14. از خطاهاي يكديگر به سرعت بگذريد و خطاهاي همديگر را تحمل كنيد.

15. با يادآوري برخي ايام مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظاير آن و دادن هديه هايي هر چند كوچك مثل يك شاخه گل به طور نمادين عشق و علاقه خود را به همسرتان ابراز كنيد.

16. خود را در برابر همسرتان آراسته و پاكيزه و جالب توجه نگه داريد و از پريشاني و وضع نامرتب بپرهيزيد.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

نکات خوب و کاربردی را بیان نمودید

1396/04/23 @ 09:37


فرم در حال بارگذاری ...

15
فروردین

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(3)

پیرو درس اول ودوم و درس سوم در ادامه به درسهای دیگری  از سبک زندگی فاطمی که میتوانیم سرلوحه زندگیمان قرار بدیم می پردازیم.

برای دانلود متن اصلی منبع مورد ذکر، اینجا را کلیک کنید.

سبک زندگی فاطمه زهرا

درس چهارم:پيش از طرح هر خواسته اي از همسرم ابتدا مي انديشم آيا او توان برآوردن آن و شرايط لازم را دارد يا خير؟ خودم را به جاي او قرار مي دهم.

يادم مي ماند من و او با هم زندگي را مي سازيم نشاط و سرافرازي او آرامش و نشاط من و شرمندگي او سرافکندگي من است يکي از نکاتي که در جامعه امروز مطرح مي شود اين است که برخي از زنان با دستيابي به مشاغل عالي ممکن است با تصور اشتباه حق بيشتري براي خود قائل شوند که اين مسئله اختلافات زناشويي را بيشتر مي کند. بخشي از اين مسئله به اين بر مي گردد که برخي زنان شاغل از مهارت جمع دو فضاي بيرون و درون خانه بي بهره اند ولي بخشي از آن به ناديده گرفتن توانمندي ها و يا انکارشخصيت اجتماعي و واقعي زن از سوي همسر يا خانواده مربوط مي شود با  توجه به احترامي که حضرت زهرا سلام الله علیها براي همسرشان قائل بودند می توان گفت :حضرت علي - علیه سلام-  هم جايگاه فاطمه زهرا -سلام الله علیها- را درنظر داشتند و با کلمات «عالي» ايشان را خطاب مي کردند و حتي به ايشان مي گفتند: “بأبي أنت و امي” بايد همسر را در اندازه واقعي ببينيم که مجبور نباشد خودش را اثبات کند که اين مسئله موجب بروز اختلاف مي شود.

 درس پنجم:از امروز هر روز يک رفتار محترمانه به همسرم را به رفتارهاي قبلي اضافه مي کنم و رفتار غيرمحترمانه اي را حذف مي کنم.

به همسرم يادآوري مي کنم که مي دانم چه توانمندي هايي دارد که به زندگيمان رشد مي دهد و کمکش مي کنم تا آن ها را بروز دهد. به او مي گويم: خيلي دوستت دارم.

نقش رسول ا…- صلی الله علیه و آله وسلم-  در زندگي حضرت زهرا - سلام الله علیها- خيلي قابل توجه است. ايشان به جاي آگاه کردن دخترشان از حقوق خود و تقويت روحيه مطالبه گري که خلاف شرع هم نيست، به دخترشان آموزش مي دهند که هرگز از همسرت درخواستي نکن که شرمنده اش کني. ايشان روز پس از عروسي دخترشان به ديدار زوج جوان مي روند و اول از امام علي -علیه سلام- مي پرسند فاطمه را چگونه يافتي و بعد از دختر خودشان مي پرسند. اگر در جامعه امروز هم پدران اين طور باشند، چقدر محبت ها نسبت به خانواده همسر افزايش خواهد يافت و کينه هايي که متأسفانه خيلي ها نسبت به خانواده همسر دارند، از بين خواهد رفت.

 درس ششم:به دختر و پسر جوانم مي آموزم زندگي مشترک زمان به رخ کشيدن «من» نيست؛ فصل «ما» شدن است.

براي چشيدن خوشبختي بخشي از قلبت را به همسرت هديه کن و در قلب او با محبت خانه کن و بدان همسرت عضوي از خانواده خودش است و تو مالک او نيستي

“إن کنت في خير ٍکنت معک و إن کنت في شرٍ کنت معک”

به بيان من يعني اگر در ناز و نعمت باشي با توام و اگر در شرايط ناگوار هم باشي باز هم من با تو هستم، در تنگدستي و در فشارهاي اجتماعي نيز همراه تو هستم و اين يعني محبت و مودت پيوسته که شايد متعالي ترين ويژگي زندگي مشترک آن دو بزرگوار است که در همه مراحل و شرايط يار و پشتيبان هم بودند و حضرت زهر - سلام الله علیها- در عمل جانشان را هم در راه دفاع از همسر که البته امام شان هم بود، فدا کردند.

 درس هفتم:با زبان مي گويم و گاهي براي همسرم نامه يا يادداشت مي نويسم تا با شيوه هاي مختلف به او يادآوري کنم که من همراه باوفاي او در هر لحظه از زندگي هستم تا از گذرهاي تنگ و دشت هاي فراخ دست در دست هم عبور کنيم.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  حوزه  در  روزنامه  خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه 6


free b2evolution skin
نظر از: رودابه رضائی [عضو] 

جالب بود

1396/01/15 @ 10:54


فرم در حال بارگذاری ...

15
فروردین

معرفی کتاب تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله

کتاب تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله علیها نگاهی  به سیره معصومانه ام الائمه سلام الله علیها است. سیره یعنی تمام شئون عملی یک معصوم؛ و این همان چیزی است که اسوه حسنه آل الله نامیده می شود.

“این كتاب شرح و توصیفی است از زندگی و فضایل فاطمه‌ی زهرا (س) كه با استناد به احادیث و روایات متعدد نوشته شده است. فاطمه‌ی زهرا و هجرت، فاطمه زهرا و علم، فاطمه و علی، وقایع بعد از رحلت پیامبر (ص)، خطبه‌های حضرت زهرا، بیماری و وصایای زهرا، و وفات آن حضرت برخی از مطالب این كتاب هستند.”

اطلاعات کتاب:

 نویسنده: علی‌اكبر بابازاده
موضوع : فاطمه‌زهرا(س)، 8؟ قبل از هجرت - 11 ق. - سرگذشتنامه
ناشر : انصاریان
محل نشر : قم
قطع : رقعی
نوع کتاب : تالیف
زبان اصلی : فارسی
قیمت : 8000
نوع جلد : گالینگور
قطع : رقعی
تیراژ : 2000
تعداد صفحات : 288
تاریخ نشر : 1375/6/8

برای دانلود فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

11
فروردین

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(2)

پیرو پست قبلی در ادامه به سومین درسی که از سبک زندگی فاطمی میتوانیم سرلوحه زندگیمان قرار بدیم می پردازیم.

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی

درس سوم: یادم میماند همیشه با همسرم با صداقت و راستگویی و یکدلی و یکرنگی رفتار کنم. به یاد می آورم عشق و محبتی که از روز اول نسبت به او داشتم و این محبت را با بروز آن دو برابر میکنم.

این دو بزرگوار در زندگی از همدیگر انتظار بیجا ندارند، موقعیت یکدیگر را فهمیده اند، همراه و دلسوزند، بار اضافه ای برای طرف مقابل ندارند و بر اطاعت خداوند متمکزند. آن ها با داشتن وظایف سنگین اجتماعی  و تربیتی باز هم خود را نسبت به خانواده خود موظف می دانستند و چون هر دو می دانند که چقدر این بار سنگین است، انتظار بیجا و بیش از حد از یکدیگر نداشتندآن قدر که صدیقه طاهره -سلام الله علیها- می فرمایند: من از خدا شرم میکنم که چیزی از تو بخواهم که به خاطرش به زحمت بیفتی.

حضرت زهرا -سلام الله علیها- حتي از انتظارات ضروري و اوليه مثل نياز به موادغذايي هم مي کاست و قناعت مي کرد تا فکر همسرش به اين مسائل مشغول نشود. نکته اساسي اين است که در زندگي بايد نهايت تحفظ را نسبت به حقوق خودمان داشته باشيم اما افراد را در مخمصه قرار ندهيم و اخلاق و حقوق را درباره ديگران رعايت کنيم، در واقع اخلاق محوري درباره هر فرد و حقوق محوري درباره ديگران مي شود مدل زندگي متعالي. الگوي ديگري که اين رفتار نشان مي دهد حفظ قوّاميت و اقتدار مثبت و همراه با محبت و مهرورزي مرد است. حضرت زهرا -سلام الله علیها- نمي خواهند اقتدار امام علي -علیه سلام- شکسته شود و ايشان شرمنده شوند.

 ما مي توانيم الگويي براي شادي و نشاط در زندگي مشترک از اين روايت برداشت کنيم. روزي حضرت زهرا -سلام الله علیها - به رسول خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- مي گويند: شوخي و مزاحي بين من و علي صورت گرفته است، ايشان از يکي از عبارت هاي من رنجيدند، من عذرخواهي کردم، ايشان هم مرا بخشيده اند، ولي مي ترسم خدا مرا نبخشد؛ زيرا همسرم را رنجانده ام پيامبر خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- ايشان را دلداري دادند و فرمودند: خداوند از تو راضي است، اگر همسرت را نرنجاني. ممکن است اين شبهه ايجاد شود که اسلام در صدد ايجاد فضاي مردسالاري است،بايد دانست اين امور در صدد ايجاد فضاي مثبت اقتدار مردانه و صميميت زنانه است که مرد ظلم نکند و زن تحقير نشود. بر اساس ويژگي هاي طبيعي و تکويني، بايد در مرد اقتدار و در زن انعطاف وجود داشته باشد تا کيان خانواده حفظ شود. اگر مرد اقتدار نداشته باشد توانايي حفظ عفت خانواده و تمرکز بر اقتصاد خانواده و توانايي تربيت را ندارد.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه در روزنامه خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه6


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

5
فروردین

فاطمه الگویی فرا جنسیتی

هر گاه سخن از الگو بودن حضرت زهرا (ع) مطرح می شود؛نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که آن حضرت الگوی مناسبی برای دختران و همسران و مادران مومن می باشد ولی به خاطر جنسیت،این بانوی بزرگوار را نمی توان الگوی مردان و یا پسران معرفی نمود،در حالی که حقیقت غیر از این است و فاطمه (ع) الگویی فراتر از جنسیت است.

وجود انسان کامل؛اعم از زن و مرد به گونه ای است که برای انسان های دیگر،مایه هدایت و رشد و تکامل بوده و سخن،رفتار و تفکر او که بر آمده از نفس کامل و معصوم او است برای انسانی قابل بهره برداری می باشد و به همین دلیل پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم- و امام معصوم-علیه سلام- که به لحاظ جنسیتی مَردند،وقتی به عنوان الگو معرفی می شوند،همه انسان ها؛اعم از زن و مرد را شامل می گردند.

بنابر این،از نگاه قرآن کریم زن خوب،نمونه زنان نیست بلکه زنِ نمونه است؛چه این که مرد خوب نمونه مردان نیست بلکه مردِ نمونه است.پس آن که خوب است؛چه مرد و چه زن،نمونه مردم (انسان) است نه نمونه مردان یا زنان.

این مطلب را قرآن کریم به صورت صریح بیان می کند و زمانی که افرادی را به عنوان الگو برای مردم معرفی می کند،از چهار زن به عنوان زنان نمون (دو نمونه خوب و دو نمونه بد) یاد می کند.نمونه مردم بد را با نقلِ داستانِ دو زن بد بیان می فرماید (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ) [1] ؛ خدا برای کسانی که کافر شدند زن نوح و لوط را مَثَل آورد.در این جا خداوند زن نوح و لوط را نمونه زنان بد معرفی نکرد،بلکه فرمود که آنان نمونه مردم کافر و بزه کارند.هم چنین برای مردمان خوب زنان با فضیلتی را به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید : (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ) [2] برای کسانی که ایمان آوردند خداوند همسر فرعون را مَثَل آورد.

هیچ کمالی از کمالات وجودی برای انسان مشروط به مذکر بودن او نیست،همان طور که مونث بودن او نیز مانع دریافت هیچ کمالی نمی باشد.از این جهت کمال حقیقی که همان رسیدن به مقام والای ولایت الاهی است،نصیب هر انسان پاکیزه و مطهری خواهد شد که واجد شرایط آن است : (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ) [3] ؛ هر کس کار شایسته ای انجام دهد؛خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است،او را به حیاتی پاک زنده می داریم و پاداش آن ها را به بهترین اعمالی که انجام می دهند،خواهیم داد.

حضرت زهرا -سلام الله علیها-در عرصه کمالات و کسب فضایل همان گونه می درخشد که ائمه دیگر می درخشیده اند.

فقط الگو گرفتن از رفتار های خاص آن حضرت که مختص جنس زن بوده؛مثل شوهرداری و مادر بودن،مخصوص زنان می باشد که بخش بسیار اندکی از حوزه رفتار های معصومانه آن بانوی بزرگوار را تشکیل می دهد،اما شخصیت اعظم از سیره و منش و رفتار و گفتار آن حضرت،ناشی از شخصیت انسانی پرورش یافته او در جوار پدر بزرگوارش و برآمده از روح کامل و نفس ملکوتی آن بانوی کرامت می باشد که فراتر از جنسیت است.

پیوست :
[1] ـ سوره تحریم،آیه 10
[2] ـ سوره تحریم،آیه 11
[2] ـ سوره نحل،آیه 97

(منبع : کتاب فاطمه اسوه بشر ،نوشته جوادی آملی، صفحه 28 تا 30)

برگرفته از وبلاگ دیگر خودم مهر بانوhttp://mehrbanoo.kowsarblog.ir


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

30
اسفند

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(1)

برخی میپرسند: مگر می شود در زندگی مشترکمان به الگوی والایی مثل زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها تاسی بجوییم؟ شاید مقام و جایگاه بلند ودست نیافتنی آن بزرگواران این تصور را ایجاد میکند که نمی توان به ایشان نزدیک شد؟ اما اگر دوست دارید در زندگی به ویژه زندگی مشترکتان هر چه بیشتر به شیوه زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله نزدیک شوید ولی ناامید از نزدیک شدن به آن ها هستید، حتما ادامه مطلب را بخوانید.

با اینکه چنین تفکری در میان افراد جامعه رایج است، متاسفانه مطالعاتی که در زندگی ائمه علیهم سلام شده ، ناظر به استخراج و معرفی الگوی عملیاتی نبوده است در حالی که الگو باید ویژگی های قابل اجرا داشته باشد، البته این امر بیشتر به خاطر عصمت آنها و احساس دست نیافتنی بودنشان رخ داده است. با این حال درس های زیادی از زندگی این زوج آسمانی قابل آموختن است. این بزرگواران به دلیل عصمت از هر گونه اختلاف و خطایی مصون هستند، اولین و آخرین اولویت آنها در زندگی فقط رضایت خداوند بود، زیرا خواسته های شخصی و تقابل خواسته هاست که موجب اختلافات خانوادگی می شود، وقتی خواسته هاس شخصی در میان نباشد مشکلی به وجود نمی آید.

درس اول: قبل از طرح خواسته های خودم به خواسته های خداوند توجه کنم.

یکی از مسائل بسیار مهم قبل از زندگی مشترک مسئله انتخاب همسر است. تاثیر گذارترین عامل در زندگی این دو بزرگوار که سر شار از آرامش و شادی حقیقی بودند، انتخاب صحیح هم کفو بود.مهمترین ویژگی توجه به کفویت است المؤمن کفو المؤمن.

همه افراد باید تلاش کنند که با هم کفو مومن خود با توجه به دیگر ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، و… ازدواج کنند. حداقل تفاوت میان آنها زن بودگی و مرد بودگی آن هاست که منشا تفاوت هایی در زندگی میشود ولی در زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها با اینکه هر دو به هر حال تفاوت زن و مرد بودن را دارند به دلیل تمرکز بر کفویت یعنی ایمان به پروردگار اختلاف ها کنار گذاشته میشود. بنابراین انتخاب مقدم بر مسائل دیگر است. انتخاب باید بر محور کفویت انجام بگیرد تا زندگی هم بر همین محور ادامه پیدا کند.

درس دوم: همسری هم کفو با محوریت ایمان به خدا انتخاب میکنم و میدانم تفاوت های طبیعی بین ما با توجه به کفویت حل میشود.

 بارها در زندگی مان تفاوت های بین من و همسرم باعث اختلاف شد، از این پس یادم می ماند ما ، در ایمان به خدا با هم اشتراک داریم و با تمرکز بر ایمان اختلافاتمان را حل میکنیم.

از دیگر ویژگی های زندگی مشترک دختر نبی مکرم و همسرش صداقت، امانت، نبود خیانت، مؤانست کامل، رفاقت و مدارای آن دو دانست . این ویژگی ها یعنی همان مدل قرآنی که در آن زوجین مایه آرامش و سکینه همدیگرندو خداوند وعده مودت را برای آن داده است، البته همسران باید برای نهادینه شدن این مودت تلاش کنند.

در وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه سلام میخوانیم که هرگز مرا دروغ گو و خیانت کار ندیدی. از آن زمان که با من زندگی کردی با تو مخالفت نکردم. یک زندگی کاملا یک رنگ بر اساس صداقت و نهادینه کردن محبت و مودت داشتند. در زندگی اگر اختلاف باشد، اصلا محبت شکل نمیگیرد تا بر اساس آن مودت شکل بگیرد و تا مودت وجود نداشته باشد به مرحله ارادت نمیرسد.

از سخنان امام علی خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها میتوان به این مورد اشاره کرد : پناه بر خدا! تو عالم تر، گرامی تر، پاک تر و نیکوترین هستی و می ترسم که حتی به این فکر کنم که نافرمانی مرا کرده ای یا به خاطر نافرمانی از من تو را سرزنش کنم، تو که رابطه خودت با خدا را اصلاح کرده ای، رابطه خودت با من را به طریق اولی اصلاح کرده ای و من هرگز در زندگی این رفتارها را از تو شاهد نبودم. امام علی علیه سلام به ما می آموزند که اگر کسی می خواهد در زندگی شاهدچنین الگویی باشد و مشکل خیانت، نافرمانی و نامهربانی نبیند باید ایمان، پرهیزکاری، ترس از خداوند و احساس حضور همواره بر زندگی اش سیطره داشته باشد.

در پست های بعدی درس های دیگری از  سبک و سیره فاطمی را با هم مرور میکنیم.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  حوزه  در  روزنامه  خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه 6


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید

————
پیشنهاد می شود از طریق لینک ذیل نوار ابزار الکسا- نوار ابزار مشاهده رتبه سایت ها - را برای مرورگر فایر فاکس خود حتما نصب کنید.
http://support.kowsarblog.ir/alexa-2

1396/01/15 @ 19:57
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

سلام
بسیار مفید بود
موفق باشید.
…………………………….
پاسخ:
سلام علیکم
ان شا الله این ترفندها در زندگی به عرصه عمل بشینه.
موفق باشید

1396/01/15 @ 16:45
نظر از: مادر پهلو شکسته [عضو] 

باسلام
از وبلاک زیبا تون تشکر میکنم
……………………………………
پاسخ:
سلام علیکم
متشکرم از حضور شما

1396/01/15 @ 15:32


فرم در حال بارگذاری ...

12
اسفند

زیارت مهتاب


امام جواد (ع) زیارت نامه ای را برای حضرت فاطمه(س) بیان کرده اند. این زیارت نامه با جمله(یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک) آغاز می شود. در تاریخ شیعه این زیارت نامه شرح و تفسیر نشده بود. خداوند این توفیق را به محقق برجسته و پژوهشگر اندیشمند حجت الاسلام شیخ مهدی خدامیان داد و اولین شرح و تفسیر این زیارت نامه را (به نام زیارت مهتاب) به رشته تالیف درآورند و تا زمینه معرفت و شناخت مردم با حضرت فاطمه(س) بیشتر فراهم شود.

از ویژگی های این اثر این است که قلم روان و جذابی دارد و نسل جوان را شیفته مطالعه می کند . همچنین بیان مستندات عربی و علمی همراه با بحث نسخه شناسی به ارزش علمی کتاب را افزوده است.

در قسمتی از متن کتاب آمده است:
سلام بر تو اى مادرِ مهربانى ها! سلام بر تو اى بانوى کرامت!
خودت مى دانى که چقدر دوست دارم این سخن را تکرار کنم: «اگر عشق تو نباشد، به چه کار آید زندگى من؟». به راستى که عشق تو، معناى زندگى من است.
مهر تو، تنها سرمایه من است. وقتى که اشک در دیده هایم مى نشیند، دست به دعا برمى دارم و اوّلین دعایم این است: «خدایا! هر چه را از من مى گیرى، بگیر، امّا عشق به فاطمه(علیها السلام) را از من مگیر!». من به خوبى مى دانم که عشق تو، راز خلقت هستى است.
نمى دانم چگونه خدا را شکر کنم که مرا با تو آشنا کرد، اکنون مى خواهم با تو سخن بگویم و با تو نجوا نمایم، امّا چگونه؟ من چه بگویم که شایسته مقام تو باشد؟
نمى دانم چه بگویم. سخن گفتن و نجوا نمودن با تو، کار ساده اى نیست، من در اینجا دیگر سکوت مى کنم…
صدایى به گوشم مى رسد، یکى با من سخن مى گوید: «چرا سکوت کرده اى؟ چرا سخنى نمى گویى؟ تو مى خواهى با بانوى هستى سخن بگویى، این گونه سخن بگو…».
کیست که این گونه با مهربانى با من سخن مى گوید؟

برای دانلود متن کتاب و استفاده وافی از آن روی تصویر کتاب کلیک کنید.

            


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(4)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
5 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.8 stars
(4.8)
نظر از: افسر جوان...نوری [عضو] 
5 stars
1395/12/16 @ 22:03
نظر از:  
5 stars

بسیار زیبا بود
التماس دعا

1395/12/15 @ 23:52
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

با عرض سلام و احترام
صبحتون بخیر ، مدرسه ما به همت یکی از طلبه ها این کتاب ارزشمند را تهیه و برای خرید در اختیار قرار دادند .
…………………
پاسخ:
سلام علیکم
بسیار عالی
حرکت فرهنگی و فاطمی زیبایی بوده .
خدا اجرشون بده

1395/12/15 @ 10:20
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

خدا قوت

1395/12/15 @ 09:08
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

با عرض سلام و احترام
بسیار عالی ، ممنون از شما که متن کتاب را هم قرار دادید ، اگر راهی برای خرید و تهیه کتاب نیز هست بفرمایید ، در ضمن وبلاگتان بسیار زیباست ، خصوصا پس زمینه وبلاگ که تناسب زیبایی با قالب دارد .
موفق و سربلند باشید .

1395/12/14 @ 23:28
پاسخ از: momeni [عضو] 

سلام از حضور شما بسیار ممنونم
انتشارات اعتقاد ما.
از حسن توجه شما سپاسگذارم

1395/12/15 @ 10:06
نظر از: ستاره مشرقي [عضو] 

باسلام وادب
ممنون از اطلاع رسانیتون
موفق باشید

1395/12/14 @ 22:56
نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

خیلی ممنون بخاطر این کیمیای گرانبها

1395/12/14 @ 09:28
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
ضمن تشكر مطلب شما در منتخب ها درج گرديد
موفق باشيد.
—————
فراق و وصل چه باشد رضای دوست طلب
که حیف باشد از او غیر او تمنایی
شاعر: حافظ/ غزل 491

1395/12/14 @ 00:56
نظر از: رحیمی [عضو] 

سلام
چه نام زیبایی دارد این کتاب.
ممنونم از اطلاع رسانی

1395/12/13 @ 22:21


فرم در حال بارگذاری ...

9
اسفند

هشدار شهید مطهری درباره خطر "نیمچه عالمان"

من خیلی اوقات فکر کرده ‏ام مقاله‏ ای تحت عنوان «نیم‏ها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. می ‏گویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.

آدمی که هیچ عالم نیست، چون می ‏داند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و می‏ داند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره می‏ برد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می‏ داند تسلیم یک طبیب نیست، می‏ خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان می ‏برد.

از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم روشنفکرها و نیم‏های دیگر، اینهایی که یک چیزکی می ‏دانند…ُ چیزکی می ‏دانند و چیزها نمی‏ دانند!

اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار می‏ شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ می‏ بینید این چهارتا شعار اینها را از جا حرکت‏ می ‏دهد

منبع: (استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج1،ص 112).


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

انقلاب ناب ایران

انقلاب ما عظیم است و متکی به هیچ قدرتی نیست،نه قدرت شرق ونه قدرت غرب .انقلاب هایی که در دنیا می شود،به یکی از این دو ابر قدرت متکی است.ولی انقلاب مردم ما انقلابی است متکی به خود مردم پس مردم باید از پیامدهای انقلابشان گله نداشته باشند.
(صحیفه نور،ج19،ص58،ش3)


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

اگر عقلانیت در ذیل امید و توکل به خدا به‌کار گرفته شود، یاری پروردگار را به همراه می آورد اما عقلانیت در سایه اعتماد به شیطان اکبر و قدرتهای مادی، فقط به سراب می رسد.

1395/11/21 @ 14:13


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

عوامل موثر در وقوع انقلاب اسلامی

دهه فجر و 22 بهمن

دربـاره عـوامـل مـوثـر در وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون کتابها و مقالات فراوان و ارزشمندی نوشته شده است .این کتابها یا مقالات هر یک به تناسب زمان نگارش و نـیـز پـدیـد آورنـده آن ، یـک ، یـا چـنـد، یا همه عوامل ایجاد انقلاب اسلامی را بر رسی کرده اند.

در مجموع می توان گفت شرایطی که برای ایجاد یک انقلاب در یک سرزمین لازم است ، در ایـران قـبـل از انـقـلاب فـراهـم شـده بـود: بـیـشـتـر مـردم بـه دلیـل عملکرد رژیم شاه در مقابله با سنن دینی ، عدم احترام به رای مردم و حقوق بشر، از دسـت رفـتـن اسـتـقـلال سـیـاسـی و نـظـامـی کـشـور و عـدم اقـدام جـدی بـرای اسـتـقلال اقتصادی ، سرکوبی آزادیخواهان و روشنفکران ، حکومت بلامنازع ساواک حتی در مـنـازل مـردم ، فـروش بـی حـسـاب نـفـت و ریـخـتـه شـدن بـخـشـی از پـول آن به حساب درباریان ، رواج فساد و فحشاء در دربار، دولت و توجه دولت به رواج بـی بـنـدوبـاری در رسـانـه هـا و به تبع آن در جامعه ، از حکومت پهلوی ناراضی بودند، گر چه به دلیل خفقان شدید جرئت ابراز آن را نداشتند.

همچنین مردم ایران مسلمان بودند و می کوشیدند به احکام عملی آن پای بند باشند. رابطه بـیـن مـسـلمـانـان شـیعه و مرجعیت ، یعنی بالاترین مقام رسمی مذهبی در بین شیعیان بسیار قـوی بـود. تـلاش روحـانـیان و روشنفکران متعهد به نشر کتابهایی که بتواند حقیقت این اسلام را بیان دارد و آن را تنها راه حل جهان امروز معرفی نماید، به گونه ای که مردم از حـیـران و سـرگـردانی نجات یابند و به سعادت دنیایی و آخرتی برسند، اسلام را در جـایـگـاه انـدیشه و آرمان جدیدی قرار داد که توانست ضمن تاثیرگذاری بر افکار مردم ایـران ، بـه ویـژه جـوانـان تـحـصیل کرده ، ایدئولوژی های رقیب را از صحنه خارج کند. شـعـارهـای انـقـلابـیـون در راهـپـیـمـایـی هـای مـیـلیـونـی قـبـل از انقلاب ، مبنی بر سرنگونی حکومت پهلوی و برپایی حکومت علی علیه السلام و اسـتـقـلال ، آزادی و جـمـهـوری اسـلامی ، حضور یک ایدئولوژی قوی را در جامعه انقلابی نشان می داد که مورد پذیرش بیش از 98 درصد، مردم انقلابی قرار گرفته بود.

سـومـیـن عـامـل وقـوع انـقـلاب هـا، یـعـنـی روحـیـه انـقـلابـی نـیـز بـویـژه در سـال مـنـتـهـی بـه تـغـیـیـر رژیـم ، در مـردم ایـجـاد شـده بـود. مـردم ایـران در سـال هـای مـنـتـهی به وقوع انقلاب ، چنان تحول روحی پیدا کرده بودند که به اقدامات رفـرمـیستی اعتنایی نمی کردند و اقدامات سرکوبگرانه شاه آنان را در رسیدن به هدف خود مصمم تر می کرد و مرگ در راه پیروزی انقلاب را سعادت ابدی می دانستند.

و سـرانـجـام وجـود رهبری توانا، هوشیار، آگاه که توانست اعتماد خاص مردم را به خود و بـرنـامه های خود جلب نماید و با ایجاد هماهنگی بین همه اقشار، انقلاب را به اهداف خود بـرسـانـد، چـهـارمـیـن ویـژگی مهم انقلابهاست که در انقلاب اسلامی ایران ، به وضوح مشاهده می شد.

بيشتر بخوانيد: http://imam.ir/posts/view/5130


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

منشا انقلاب ایران


چه کسی گفته انقلاب اسلامی مبارزه با شاه بود؟!!! جفری هارلسون آمریکایی گفت «منشأ انقلاب ایران، ظلم ستیزی شیعه است.» او انقلاب را، نشناخته و خیلی خوب است که اینها نمی فهمند. دشمن از ما چه می داند؟!!! دشمن هنوز نفهمیده است اصل ماجرا کجاست، چون ما اگر قرار بود فقط ظلم ستیزی کنیم، طاغوت را که زائل کردیم دیگر چرا الآن داریم با استکبار مبارزه می کنیم؟ نفهمیده ما در کجا ریشه داریم.

ریشه انقلاب اسلامی در این کلام حضرت امام است که فرمودند:«انقلاب اسلامی نقطه شروع انقلاب جهانی اسلام به پرچم داری حضرت حجت ارواح نافداه است» انقلاب اسلامی در بیست و دو بهمن ، انقلاب امام عصر را کلید زده است« وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقا»(اسراء، 81). از اول، امام وقتی انقلاب کرد فرمود:«این انقلاب، انقلابِ حق است نه فقط انقلاب مبارزه با طاغوت.» مگر او کیست؟!! شاه پیغام داد امام می خواهی چه کار کنی؟ گفت می خواهم تو نباشی. شاه گفت حوزه می خواهی، برای تو، واتیکان درست کنیم هر چیزی می خواهی بگو در اختیارت می گذارم . امام گفت نه می خواهم تو نباشی برو کنار مزاحم نشو ما کار جهانی داریم. چه کسی گفته انقلاب اسلامی مبارزه با شاه بود؟انقلاب اسلامی به قول موسی بن جعفر فرمود «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَق‏»(بحار، ج57، ص216)[مردی از اهل قدم مردم را دعوت به حق می کند]، انقلابی است برای اقامه حق در عالم. نیست.

منبع: گزیده ای از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حاج احمدپناهیان از پیج استاد در اینستاگرام ostad.panahian

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

انقلاب و ضد انقلاب

 «انقلاب» و «ضد انقلاب» یک حوزه «گفتمانی» است که در عین حال دارای عینیت اجتماعی است و در هر جایی که از این دو سخن به میان آورده شود، خواه ناخواه وضعیتی مستمر و جاری به تصویر درمی‌آید و در بستر زمان ممکن است یک جابجایی هم اتفاق بیفتد یعنی فردی انقلابی به جرگه ضد انقلاب بپیوندد و یا فردی که مخالف انقلاب است به مدافع انقلاب تبدیل شود. البته تجربه تاریخی نشان می‌دهد که به ندرت اتفاق می‌افتد که فردی که در گذشته ضد انقلاب بوده است، انقلابی شود و فراوان پیش می‌آید که یک عنصر انقلابی، ضد انقلابی شود. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 انقلاب اگر از یک جایگاه معنوی برخوردار باشد، مقدس خوانده می‌شود و طبعاً کسانی که به دلیل مخالفت با اصول و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، «ضد انقلاب» خوانده می‌شوند، دارای هویتی «ضد ارزشی» خواهند بود و دقیقاً این دسته برای اینکه ضد ارزشی دیده نشوند، منکر معنوی بودن انقلاب یا نظام برآمده از آن می‌شوند اما از یک منظر دیگر انقلاب اگر دارای جایگاه معنوی بود، مخالفت با آن در واقع مخالفت با آرمان‌هایی است که اکثریت جامعه آنها را قبول دارند و خواهان حاکمیت آنها در صحنه اجتماعی می‌باشند. با این وصف ضد انقلاب در انقلاب‌های ارزشی، ضد مردم نیز محسوب می‌گردند.

 انقلاب اسلامی ایران در قرون اخیر تنها انقلابی است که دارای هویتی معنوی و در نتیجه ارزشی است و مخالفت با آن یک اقدام ضد ارزشی و مذموم است کما اینکه نظام برآمده از این انقلاب، تنها نظامی است که در جهان امروز دارای هویتی معنوی است. بسیاری از گروه‌های راست‌گرا و یا چپ‌گرا- در معنای متداول در ادبیات سیاسی- از ابتدای انقلاب تلاش کردند تا از انقلاب اسلامی، هویت‌زدایی ارزشی کنند این اقدام در ابتدای انقلاب در قالب برجسته‌‌سازی برخی از وجوه سیاسی که مثلاً انقلاب ما را با هر انقلاب ضد سرمایه‌داری مشابه می‌گرداند و یا با برجسته‌سازی بعضی از جنبه‌های اجتماعی- نظیر مبارزه با فقر- به عنوان علت‌العلل شکل‌گیری انقلاب اسلامی دنبال می‌شد و مارکسیست‌ها مهمترین گروهی بودند که در این مسیر گام برمی‌داشتند که البته به جایی نرسید و مارکسیست‌ها از گردونه توجه اجتماعی خارج شدند.

ضدیت با انقلاب اگر از یک نقطه ضعیف شروع شود حتما در نقطه ضعیف متوقف نمی‌شود و رو به گسترش می‌گذارد ما نباید کسانی را که ضعفی دارند به ضدیت با انقلاب متهم کرده و به تعبیری که رایج است افراد را به سمت جبهه مخالف هل دهیم ولی واقعیت این است که انقلابی ماندن یا ضد انقلاب بودن خیلی دست ما نیست. آنانکه به سمت ضدیت با انقلاب سوق پیدا می‌کنند وقتی در مسیر مخالف قرار می‌گیرند لامحاله تا آخر راه می‌روند و ما معمولا قادر به نگه داشتن آنان نیستیم، در استفاده از واژه «ضدانقلاب» درباره آنان نیز اگرچه باید تا می‌توان اجتناب کرد ولی در نهایت این خودداری مشکلی را از آنان حل نمی‌کند«انقلاب» و «ضدانقلاب» در پهنه انقلاب اسلامی خط فارق و جداکننده حق از باطل و ایمان از کفر است و خدای متعال در زمانه‌ ما آن را به مثابه‌ ترازویی فراروی بندگان و عاصیان قرار داده است کما اینکه خداوند متعال برای تمییز و جداسازی خبیث از طیب همیشه شاقولی قرار داده است. دعا کنیم تا آخر انقلابی بمانیم و به سرنوشت کسانی که در نیمه راه به دلیل هواهای نفسانی و اغواهای شیطانی از راه روشن انقلاب جدا شدند، مبتلا نشویم.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

سناریوی جدید آمریکا برای براندازی انقلاب

دولت آمریکا، در دوران روسای جمهوری خود که بر اریکه ی قدرت تکیه زدند، موجودیت خود را در مدیریت دنیا به صورت تک قطبی دیده است. ایالات متحده توانسته است اکثر ملت ها و امت ها را به صورت تقریبی و با شدت ضعف های متفاوت، همراه و همگام خود کند.تنها امت و انقلابی که مغلوب براندازی و مهار غرب نشد، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
غرب و به ویژه آمریکا، برای شناخت جنس انقلاب اسلامی به دنبال راه های متفاوت، جهت نفوذ در این جریان اصیل هستند. تاریخ انقلاب اسلامی، پر از سناریوهای سخت و نرم نفوذ آمریکا در دوره های مختلف است که دیپلماسی “سیاه و فروپاشی” اوباما (رئیس جمهور دیپلمات آمریکا) در این زمینه، قابل تامل است.
در دیپلماسی اول که همان دیپلماسی سیاه می باشد، ضمن تأکید بر روش های صلح آمیز، روابط رسمی با دولت جمهوری اسلامی ایران را نیز مد نظر قرار داده و با طرح تقابل گرایی از طریق تعامل گرایی، براندازی را براساس فشار از بالا و همراه سازی از پایین دنبال می کند.باید گفت که اساس و نتیجه ی این رهیافت، سرنگونی جمهوری اسلامی ایران از طریق ایجاد روابط سیاسی و رسمی و استفاده از نخبگان اپوزیسیون می باشد.
در دیپلماسی دوم که همان دیپلماسی فروپاشی می باشد، هرگونه رابطه رسمی میان دولت آمریکا و ایران را مردود شمرده و صرفاً ؛ رابطه با جامعه ایران، سازمان ها، گروه ها و افراد مختلف را مبنای کار خود قرار داده است.

اینکه رهبر معظم انقلاب فرمایش کرده اند که پس از مذاکرات هسته ای، جلوی راه نفوذ اقتصادی و فرهنگی آمریکا را می گیریم و راه نفوذ سیاسی آمریکا را ما قطعاً بسته ایم، بیانگر این موضوع می باشد که شیطان بزرگ، درصدد آغاز سناریویی جدید در جهت براندازی و از بین بردن انقلاب اسلامی به شکل نرم است.
یکی از اهداف راهبردی دولتمردان آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی وابستگی اقتصادی است در ایام تحریم، هم شعب ابی طالب و هم انقلاب اسلامی، شاهد رشد؛ بالندگی؛ پویایی در اقتصاد بوده است.اگر هوشمندانه تحریم ها برداشته شود، نگاه به بیرون و عدم اتکا به توانایی اقتصادی، افزایش و نمایان می گردد.اقتصاد مقاومتی، نسخه ی پیشرونده ی حال انقلاب است.ادبیات اقتصاد مقاومتی در علم اقتصاد دنیا، ادبیات بیگانه ای است ؛ چرا که جنس انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب ها متفاوت است.

دولت ؛ ملزم به اجرای قوانین در جمهوری اسلامی، متناسب با جنس انقلاب، شرایط روز انقلاب و راهبردهای رهبر معظم انقلاب است و باید طبق اهداف جمهوری اسلامی که همان پیش برندگی هست، اقدامات لازم را صورت دهد و از ورود شرکت های چند ملیتی بدون قید و بند جلوگیری به عمل آورد، چرا که این عوامل ؛ اقتصاد نوپا، متفاوت و پویای انقلاب اسلامی را به ورطه ی نابودی می کشاند و نه تنها رشد نمی کند، بلکه باعث مهار این انقلاب می شود.
با توجه به مذاکرات هسته ای کشورهای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران و توافق اولیه (برجام)، و کار کارشناسی کامل با دید باز، فرصت مناسبی را مقدور ساخت که بتوان بی اعتمادی رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت به آمریکا را بهتر شناخت، چرا که تردد مسئولین پایه اول اقتصادی، امنیتی و راهبردی شورای امنیت و دیگر دستگاه های اجرای خود از سوی مجلس سنا و کنگره آمریکا، دلیل این ادعاست.
رهبر معظم انقلاب با توجه به عمق بصیرت و فهم کامل، سناریوها و استراتژی های غرب را نقش بر آب می کنند، چرا که با این کار، همان شبهات و فضای غبارآلودی که ایجاد شده است را پاسخ داده اند.

تبیین سخنان رهبری با بیان بهمن شهریاری مسئول بسیج دانشجویی خوزستان


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

21
بهمن

آمریکا شیطان نیست...!!!

در آیات قرآن کریم آمده است: استکبار، یکی خصوصیات شیطان و ازجمله حالات او در برابر خداوند متعال است.

حسادت، فتنه‌گری، بی‌وفایی نسبت به پیروان، پافشاری و حرص نسبت به گمراهی افراد بی‌تقوا از دیگر خصوصیات شیطان است که آیات متعدّد قرآن‌کریم به آنها اشاره دارد.

آمریکا شیطان نیست، بلکه از شیطان هم به‌مراتب فاسدتر و خطرناک‌تر است و مظهر واقعی اراده ابلیس است وهمه مظاهر مختلف فساد از ربا و فساداقتصادی گرفته تا خون وخونریزی و  فساد سیاسی در آن کاملاً بارزاست.در حقیقت نظام موعود آمریکا جز گمراهی بشریت و هضم فرهنگ ملل مختلف در فرهنگ شیطانی خود نبوده و نیست و اساساً از همان آغاز در پی رواج فرهنگ فسادگونه در عالم بوده است؛ از این رو می‌توان گفت امپراطوری آمریکااصلی‌ترین بازوی اشاعه و گسترش حکومت ابلیس در سرتاسرجهان است.نهایت ولایت شیطان بر انسان، وسوسه و فریب اوست امّا آمریکایی‌ها علاوه بر فریب‌کاری و وسوسه، دست به جنایت زده و اقدام‌کننده نیز هستند، از همین‌رو حضرت امام(ره) صفت «بزرگ» را به واژه «شیطان» افزوده‌اند؛ چراکه آمریکا را از لحاظ فساد در درجه‌ای بالاتر از شیطان‌های معمولی می‌داند، رهبر انقلاب می‌فرمایند«امام بزرگوار فرمود« آمریکا شیطان بزرگ است؛این «شیطان بزرگ »خیلی حرف پرمغزی است. رئیس همه‌ شیطان های عالم، ابلیس است؛ اما ابلیس بنا به تصریح قرآن، تنها کاری که می‌تواند کند این است که انسان‌ها را اغواءمی‌کند؛ بیشترازاغواء، کاری نمی‌تواند کند؛ انسان‌ها را اغواء می‌کند، فریب می‌دهد، وسوسه می‌کند، امّاآمریکا، هم اغواء می‌کند، هم کشتار می‌کند، هم تحریم می‌کند، هم فریب می‌دهد، هم ریاکاری می‌کند؛ پرچم حقوق بشر را بلند می‌کند، ادّعای طرف‌داری از حقوق‌بشر می‌کند».

در پایان به یک نتیجه‌گیری مهم‌تر، از طرح این موضوع می‌رسیم، آن هم نگاه عده‌ای در درون کشور به دستان این شیطان بزرگ است که شاید مورد عنایت و الطاف آن قرار گیرند. افرادی که گشایش‌ها را در مذاکره و تعامل با آمریکا می‌دانند و البته در ماجرای مذاکرات هسته‌ای اخیر، پس از اصرار فراوان بر مذاکره با آنها، به‌خوبی متوجه فریب‌کاری و بدعهدی آمریکایی‌ها شده‌اند.

بر اساس تجربه‌های گذشته و عملکرد سراسر فریبکارانه و جنایتکارانه آمریکا،  علاقه وافر و بی‌حدّوحصر برخی افراد جز در قالب جهالت یا خیانت آنها قابل توجیه نیست. رهبر آگاه انقلاب‌ اسلامی در این زمینه می‌فرمایند «بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیّات –که از ابلیس بدتر است- بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به‌ کنار، انقلابی‌گری به‌ کنار، وفاداری به مصالح کشور چه می‌شود؟ عقل چه می‌شود؟ کدام عقلی و کدام وجدانی اجازه می‌دهد که انسان قدرتی مثل قدرت آمریکا را به‌ عنوان دوست، به‌ عنوان مورد اعتماد، به‌ عنوان فرشته‌ نجات انتخاب کند؟».

برای دریافت فیلم محتوای درج شده بالا اینجا را کلیک کنید.

گزیده ای بیانات مقام معظم رهبری در 94/6/18


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ... [عضو] 
5 stars

سلام بسیار عالی
موفق باشید

1395/11/21 @ 11:20


فرم در حال بارگذاری ...

21
دی

غفلت از رحمت خدا

من نمی دونم که چرا بعضی از ما ها فکر می کنیم ضرب المثل ها ، وحی منزلند و همشون عین حقیقت هستند !!
مثلاً می گویند : آب که از سر گذشت چه یک وجب ، چه صد وجب ! بیخود گفته هر کی گفته ! مگه فرقی نمی کنه که یک گلوله به آدم اصابت کنه یا صد گلوله ؟ صد هزار تومن بدهکاری با یک میلیون تومن بدهکاری فرق نمی کنه ؟ ! ! این حرفهای باند های تبهکاری و مافیاست ! ! پس هیچ وقت نگو ، من خیلی گناهکارم یا بدم و دیگه کار خوب فایده نداره ، خدا منو دوست نداره ، امام زمان منو یادش رفته !!!!
هر چقدر بد باشی ، باز زیر سایه رحمت خدایی . اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شی ء . حتی بعد از صد تا گناه ، با یک استغفار و دو رکعت نماز و ندامت قلبی ، شیطان نامید کن !
این حرف منو یاد یه داستان می اندازه: فردی در ماه رمضان بر حمید بن قحطبه وارد شد و دید که دارد روزه اش را می خورد . وقتی با تعجب علت کارش را پرسید ، حمید جواب داد که : من گناهی کرده ام که روزه ام قبول نمی شود . چون یک شب غلام هارون الرشید مرا به کاخ وی فراخواند . وقتی رفتم ، هارون گفت : با این غلام برو و هر چه گفت انجام بده . من هم با غلام به خانه ای رفتیم . غلام درب اتاقی را باز کرد ، 20 پیرمرد سادات بود ، گفت : گردن همه را بزن . من اینکار را کردم و اجساد آنها را داخل چاهی ریختم . سپس درب اتاق دیگری را باز کرد . در اتاق 20 جوان سادات بود . گفت گردن همه را بزن . و درب اتاق دیگر را باز کرد 20 پسر بچه سادات بود . گردن همه را زدم و داخل اون چاه ریختم . پس دیگر روزه من فایده ندارد . وقتی راوی این ماجرا را به امام کاظم ع گفت ، امام فرمود : ناامیدی او از رحمت خدا ، از گناهش بزرگتر است !!!!
من می گم اگر خدای ناکرده جهنم هم رفتید ، به اهل اون جا با صدای بلند بگید : قراره دنبالم بیان و ببرند ! !!

پ.ن: محل شهادت این 60 سادت همان زندان هارونیه است که در مشهد در ابتدای خیابان منتهی به قبر فردوسی قرار دارد . اگر دستمالی را داخل روزنه این چاه قرار دهید بوی عطر می گیرد . من امتحان کرده ام !!!!

shamimemalakut@


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

20
دی

آیه نبا و لزوم تحقیق کردن درعصر حاضر...

إن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا (اگر فاسقی برای شما خبری آورد بررسی و تحقیق کنید).

این هم جزو جوامع الکلم است(یعنی برای بشر من الأولین و الآخرین نافع است. اختصاصی به مسلمان و یهودی و مسیحی و زرتشتی و … ندارد)؛ منتهی نبأ را به عنوان تمثیل ذکر کرده نه به عنوان تعیین.

یعنی إِن جَاءكُمْ BBC بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا (اگر BBCبرای شما خبری آورد بررسی و تحقیق کنید)

إن جَاءكُمْ BBC بفیلم فَتَبَيَّنُوا (اگر BBC برای شما فیلمی آورد بررسی و تحقیق کنید)

إن جَاءكُمْ BBC بسریال ففَتَبَيَّنُوا (اگر BBC برای شما سریالی آورد بررسی و تحقیق کنید)

إن جَاءكُمْ سایت بخبر فَتَبَيَّنُوا (اگر سایتی برای شما خبری آورد بررسی و تحقیق کنید)

خوب، شما در شرایط کنونی ببینید جایزه صلح نوبل را به أشق الأشقیا می دهند. شما توقع دارید جریان قوم لوط را این ها همین طور بی فرهنگ سازی ترویج کنند؟

اول می گویند این خواسته بشر است، فطرت بشر است.

با خبر هستید یا نیستید؟! یک مؤسسه رسمی در یکی از همین کشورهای اروپایی بود-که حالا نمی خواهیم نامش را ببرم- یک عده از مهندسین آنجا ثبت نام کرده بودند و به صراحه گفتند و بر چهره این ساختمان نوشته بود که شما ما را درک نمی کنید! همین قوم لوط ها !

خوب اول فرهنگ سازی می کنند بعد می گویند فلان حیوان این کار را کرده. حیوان ها می کنند، انسان ها می کنند، شما هم ما را درک نمی کنید.

این همان حرف قوم لوط است که می گویند شما مقدّس نمایی می کنید (إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ)

خوب، آن هایی که به حضرت لوط (سلام الله علیه)، به مؤمنان به او اهانت می کردند چه می گفتند؟ … [می گفتند] شما مقدس نمایی می کنید، شما عقب افتاده اید. … بی خود خودتان را به طهارت می زنید. این یک امر فطری است، یک امر علمی است، بشر پذیرفته؛ آن وقت هم همین را می گفتند. خوب، این دنیایی که جایزه صلح نوبل را به أشق الأشقیا می دهد؛ حقوق بشر را هم به أشق الأشقیا می دهد؛ توقع دارید که فرهنگ سازی نکند؟ کار قوم لوط را رایج نکند؟ علمی نکند؟

یک قصه ای را مرحوم بوعلی نقل کردند که چشم برخی از حیوانات را بستند تا با محارمشان جمع بشوند؛ وقتی این حیوان چشم را باز کرد آنقدر خودش را به زمین زد تا هلاک شد!

حیوانات هم این کار را نمی کنند!

آری ممکن است همان طوری که ۴ تا انسان را در اثر بدآموزی به بیراهه ببرند ۴ تا حیوان دست آموز را هم به بیراهه ببرند اما … حرفی از حرف وحی بالاتر نیست؛ فرمود (وَمَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلًا)

می فرماید این برخلاف فطرت است؛فطرت یک نیازی دارد، ذات أقدس إله این نیازها را از راه صحیح برطرف کرده، حالا این ها آمده اند دارند نیازشان را به نحو کاذب برطرف می کنند. بنابراین اگر قرآن فرمود إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا، فیلم، سایت، سریال، رسانه مناظره هم به شرح ایضاً(همچنین).اگر BBC و امثال BBC چیزی نشان داد فَتَبَيَّنُوا(تحقیق و بررسی کنید)؛ برای اینکه شما الان می بینید این ها یک بین الغی را بین الرشد می کنند.

خوب، جایزه صلح نوبل را به که باید بدهند؟ به یک کسی که آتش افروز و آتش بیار معرکه است و دست به انفجار دارد و تروریست بین الملل دارد و تروریست دولتی دارد و عده ای را آواره می کند و … ؟! این است دنیا!

لذا فرمود به اینکه اگر چیزی شنیدی، روزنامه ای خواندی، ماهواره دیدی، در اینترنت دیدی، توی سایت ها دیدی فتبیّنوا (تحقیق و بررسی کنید)

 (منبع : نکات تفسیری سوره شعرا آیت الله جوادی آملی)


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

20
دی

شعار انحرافی جهت ایجاد امنیت...

شعار انحرافی دشمن

عقیده‌ی هر کس برای خودش محترم است و باید نزد دیگران نیز محترم شمرده شود، اما در ایران [اسلامی] چنین نیست؟!این یک شعار انحرافی است که جهت ایجاد امنیت برای ترویج عقاید انحرافی در میان ملت‌ها و به ویژه ملل مسلمان طرح و ترویجش کرده و می‌کنند.

ممکن است عقیده‌ی هر کسی برای خودش محترم باشد، اما هیچ دلیلی ندارد که نزد دیگران نیز محترم شمرده شود. و چه بسا عقیده‌های فاسد، منحط و مخربی وجود دارد که باید مغبوض دیگران قرار گیرد تا جامعه به انحطاط کشانده نشود. لذا این شعار به ظاهر لیبرالی را مطرح کردند تا هر مانعی را از سر راه ترویج این عقاید منحرف بردارند.

عده‌ای بر عقیده‌ی ماکیاولی هستند و بر این باورند که هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به هدف، انسان می‌تواند به هر شیوه‌ای [از جمله ظلم و جنایت در حق دیگران] متوسل شود! عده‌ای دیگر (لیبرال دمکراسی) معتقدند که انسان‌ها در سه دسته درجه بندی شده‌اند و انسان‌های هر درجه باید در راه منافع و لذایذ انسان‌های درجه‌ی بالاتر قربانی شوند. در این عقیده امریکایی‌ها و بخشی از اروپایی‌ها درجه یک قلمداد شده و آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها و به ویژه مسلمانان انسان‌های درجه سه خوانده می‌شوند. عده‌ای تحت عنوان آزادی‌های فردی و اجتماعی معتقدند که باید هر فسادی را که هوس کردند به انجام رسانند، اگر چه دامنه‌ی این فساد دیگران را در بر گرفته و یا اساسا انسانیت و بشریت را به انحطاط بکشاند…، آیا این‌گونه عقاید محترم بوده و باید نزد دیگران محترم شمرده شوند؟!

«أُوْلَئكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ» (آل عمران، 87)

ترجمه: جزای اينگونه افراد اين است كه لعنت خدا و عموم ملائكه و مردم بر آنان خواهد بود.

دقت شود که چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، معمولاً عقیده‌ی باطل برای معتقد به آن نیز محترم نیست، اما از دیگران احترام به عقیده‌ی خود را انتظار داشته و مطالبه می‌کنند تا آسوده‌تر به امیال خود برسند.

برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

20
دی

روحانیون بیدار شوید...

امام خمینی (ره) :
شما بايد بيدار شويد، به فكر علاج بدبختيهاى مردم باشيد؛ مباحثه به تنهایى فايده ندارد. مسئله گفتن به تنهایى دردها را دوا نمى‏ كند.
در شرايطى كه دارند اسلام را از بين مى‏‌برند، بساط اسلام را به هم مى‏‌زنند، خاموش ننشينيد! مانند نصرانى‏‌ها كه نشستند درباره روح‌القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آنها را گرفته، از بين بردند.
بيدار شويد و به اين حقائق و واقعيت‌ها توجه كنيد!
به مسائل روز توجه كنيد!
خودتان را تا اين اندازه مُهمَل بار نياوريد!
شما با اين اهمال‌كاري‌ها مى‏ خواهيد كه ملائكه، اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟!
مگر ملائكه تنبل پرورند؟!
ملائكه بالشان را زير پاى امير‌المؤمنين «علیه سلام» پهن مى‏‌كنند.
چون مردى است كه به درد اسلام مى‏‌خورد، اسلام را بزرگ مى‏‌كند، اسلام به واسطه او در دنيا منتشر مى‌‏شود…
براى شما كه جز مسئله گفتن تكليفى نداريد خضوع، معنى و مورد ندارد!

ولایت فقیه یاحکومت اسلامی ص۱۴۳

باتوجه به این سخنان حضرت امام باید گفت : روحانیون و حوزه در کشور ما نقش بسیار برجسته ای چه قبل از انقلاب و چه پس از آن ایفا نموده اند و در هر مقطعی که خوب عمل کرده اند، پیشرفت، عزت و استقلال کشور حفظ شده است و در هر مقطعی که بد عمل کرده اند، دچار شکست و یأس و وابستگی گردیده ایم فضای امروز مخاطبین با فضای چندین سال قبل فرق کرده است طلاب وروحانیون باید به مسائل روز آگاه باشند تا بتوانند جامعه را به صراط مستقیم هدایت نمایند.اگر اعتبار روحانیت به واسطه عملکرد بد یک روحانی به خطر بیافتد دیگر نه تنها سخن آن روحانی بلکه سخن دیگر روحانیون نیز در میان مردم اثر نخواهد داشت از این رو در این زمینه بسیار باید دقت کنیم.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: روشنک بنت سینا [عضو] 

حالا اجازه هست بخوابیم؟؟؟ (خنده)

1395/10/22 @ 23:24
نظر از: افسر جوان...نوری [عضو] 
5 stars

احسنت
منتظر حضور شما در وبلاگ بازیگران حقیقی هستیم

1395/10/22 @ 16:12
نظر از: اقای تنها... [عضو] 

باتشکر از مطلب پرمحتواتون
منتظر حضور گرمتون

1395/10/22 @ 14:43
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

ممنون از تذكرتون

1395/10/22 @ 13:11
نظر از: یه طلبه [عضو] 
5 stars

سلام دوست عزیز
نکات قابل توجهی را مطرح فرمودید…
خداوند در عمل به وظایف طلبگی یاریمان کند.

1395/10/22 @ 05:47
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید

1395/10/22 @ 00:53


فرم در حال بارگذاری ...

3
دی

​غسل به جهت کشتن مارمولک

بسیاری از مردم تصور مےکنند استحباب غسل، پس از کشتن مارمولک یا اصطلاحا مال مالے، دلیل شرعے نداشته و از خرافات است.
در حالے که انجام غسل پس از کشتن مارمولک به فتوای مراجع، مستحب است.1

پرسش: آیا کشتن مارمولک غسل دارد؟
پاسخ: می توانند به قصد ثواب برای چنین کاری غسل کنند.2

1. العروة الوثقے، احکام غسل،غسل های مستحبـے ف2 م2
2. پایگاه اینترنتے حضرت آیت الله العظمے مکارم شیرازی


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

2
دی

​مصداقی از شرک به خدا

 برخے از مردم معتقدند. مهره مار باعث در امان ماندن از بلاها مےشود.
در حالے که مهره مار و تاثیر آن در رهایے از بلاها و خرافاتی از این قبیل، در هیچ منبع دینی معتبر ذکر نشده و انجام این عمل به این معناست که من خدا و فاعلیت او را کنار گذاشته‌ و تمام اعتقاداتم را به یک مهره گره زده‌ام که این خود نوعے از شرک است.

پرسش: اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد و آیا پول دادن برای آن جایز است؟
پاسخ: جایز نبوده و رجوع به آن حرام است و پرداخت پول در برابر این کارها جایز نیست.

استفتاء از دفتر آیت الله العظمے مکارم

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

2
دی

​انواع استخاره

بسیاری از مردم استخاره با قرآن را بهتر و مطمئن‌تر مےدانند و چنین تصوری باعث روی‌گردانے از انواع دیگر آن شده است.
در حالے که نظر علما برخلاف این است و به نظر می‌رسد وجود چنین نگرشے یعنی مطمئن نبودن دیگر استخاره ها در بین مردم، همچون استخاره با تسبیح، کاغذ و یا استخاره قلبی و مشورتی که بسیار آسان‌تر از استخاره با قرآن است، در پدید آمدن این تصور، سهیم بوده است.
به عنوان نمونه:
شهید دستغیب، استخاره با کاغذ را بهترین راه برای رفع حیرت دانسته اند که از روایات رسیده و مشهور فقها هم به آن عمل مےکرده‌اند.1
حاج شیخ عبدالکریم حائری، از استخاره با قرآن پرهیز می‌کرد و می فرمود: «من درست نمی‌فهمم؛ مثلاً «یسبح لله ما فی السموات و الارض» نسبت به موضوع استخاره، خوب است یا بد.2
استخاره با تسبیح که روایت آن از امام عصر(عج) به ما رسیده است، نیز یکی از روش‌های آسان در استخاره است که بسیار سریع و مطمئن جواب را مشخص می‌سازد.

1. استعاذه، شهید دستغیب، ص 96 تا 106
2. استخاره و نقش آن در زندگی ص 38


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سیــده الهام عزتی [عضو] 
5 stars

هر چنـــد کمــی فرج تمنا کَــــردیــــم
آقا ز سر خـویـش تـو را وا کَـــــردیــــم
شـرمـنـده ولــی خلاصه تر می گوییــم
بـا واژه انـتــظـار بـَــد تـا کَـــــردیـــــــم

به وبلاگ ماهم سری بزنید…
چشمانتان منور به جمال یوسف زهرا…
http://seyyedehelham.kowsarblog.ir/
………………………………………………………..
پاسخ:
سلام علیکم
در اولین فرصت از وبلاگتان بازدید خواهم داشت.
موفق باشید

1395/10/02 @ 16:32
نظر از: افسر جوان...نوری [عضو] 
5 stars

بسیار زیبا
احسنت
منتظر حضور دائمی شما دوست عزیز در وبلاگ بازیگران حقیقی هستم!!!
……………………………..
پاسخ:
سلام دوست عزیز ان شا الله

1395/10/02 @ 15:22


فرم در حال بارگذاری ...

2
دی

احکام نماز ادا

گاه چنین تصور مےشود که اگر نیمے از یک نماز در خارج از وقت ادا شود، نماز قضا شده.

در حالے که اگر یک رکعت نماز هم در وقت خوانده شود آن نماز ادا است، البته جایز نیست عمداً و بدون عذر تاخیر صورت گیرد.

عروة الوثقے ج1 ص523

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(1)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
2.0 stars
(2.0)
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
2 stars

با سلام وتشکر
مطلب مفیدی بود.
خوشحال میشویم از وبلاگ ما دیدن فرمائید.

1396/08/30 @ 08:57


فرم در حال بارگذاری ...

2
دی

​حق الماره

برخے از مردم هنگام عبور از جاده ها، براحتی از میوه درختان یا باغ ها می خورند و وقتے علت را مےپرسی می گویند: حق الماره است.
در حالے که حق الماره و استفاده از میوه درختان، شرایطے دارد.
مثلا این‌گونه نباشد که افراد به قصد میوه‌خوردن مسیر را عوض کنند، یعنی در همان مسیر باشد؛ و به شرطی که به درخت، زمین و محصول ضربه‌ای نزنند و همچنین میوه‌ای را همراه خود نبَرند و فقط بخورند؛ آن هم در صورتی که آنجا حصاری نداشته باشد یا منعی از طرف صاحب باغ یا زمین نشده باشد. یک‌وقت هست تابلویی زده شده که «ورود ممنوع»؛ اینجا کسی نباید عبور کند و وارد شود و میوه بخورد که این کار جایز نیست. همچنین مسیرهایی که معلوم نیست حق الماره در آنها صدق می‌کند یا خیر، مسیر خصوصی است و کسی برای خودش قرار داده است، در اینجاها هم نمی‌شود رفت در آنجا و میوه خورد.
اگر هم عرف محل به‌گونه‌ای است که زمین‌ها و باغ‌ها حصار ندارد ولی ما می‌دانیم که صاحبانشان راضی نیستند که ما میوه‌ها را بخوریم، در این جاها هم خوردن میوه جایز نیست و به‌طورکلی در موارد مشکوک احتیاط خوب است.

پایگاه اینترنتے آیت الله العظمے خامنه ای


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

18
آذر

مهمان ناخوانده !

استرس یعنی عدم آرامش درونی و این نبود آرامش به خاطر تلقین افکار ناامید کننده ای هستند که خودمان باعث می شویم در ذهنمان رخنه کنند . ما باید به این مطلب یقین داشته باشیم که هیچ چیز نمی تواند روی ما اثر بگذارد، مگر اینکه در ذهنمان رخنه کرده باشد هیچ چیز نمی تواند کوچکترین اثری روی ما بگذارد، مگر اینکه اجازه بدهیم یک چنین چیزی در ذهنمان پرورش یابد. آنچه روی مغز ما دق الباب می کند، نمی تواند بدون اجازه ما وارد گردد، باید در را برویش باز کنیم و به او اجازه دخول دهیم و ما قدرت آن را داریم که به آنچه دوست داریم اجازه دخول بدهیم. ترس از امتحان هم خود یکی از بزرگترین موانع برای افت محفوظات ذهنمان است ؛ ترس از احساس فراموشی محفوظات به نحوی در اندیشه می تواند نقش ببندد که باعث رنجش خودمان قبل از حضور در جلسه امتحان شود.

اما علت اینکه استرس قبل از انجام هر کاری بالاخص کارهایی که برایمان اهمیت بیشتری دارد مهمان ناخوانده وجودمان میشود چیست ؟
اگر بخواهم از تجربیات شخصی خودم به این سوال پاسخ بدهم ازمهمترین عوامل استرس زا عدم توکل به خداست خداوند در قرآن می فرمایند: وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ (طلاق آیه 3) من اگر به خودم اطمینان ندارم باید به خدای خودم ایمان داشته باشم که در شرایط سخت یاری رسان است. دومین علت استرس عدم برنامه ریزی منظم که آن هم به نوبه خود مقدمات وجود استرس را در آینده فراهم می کند.رسول خدا(ص) فرموده اند: «الامور مرهونةٌ باوقاتها؛ هر کاری در گرو زمان خودش است.»( بحار، محمد باقر مجلسی، دارالکتب الاسلامیه، ج 77، ص165، ح 2، منتخب میزان، ص 403) از دیگر عوامل استرس زا عدم تلاش کافی و مستمرکه نرسیدن به موفقیت و نداشتن تمرکز نتیجه آن است. همچنانکه  قرآن مجید در سوره نجم می فرماید: وَ أَنْ لَیْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُری. (النّجم: 39 و 40) و نیست از برای انسان مگر کوشش و تلاشی که انجام داده است و قطعاً ثمره کوشش و تلاش خود را خواهد دید.

عدم خواب کافی وتغدیه مناسب هم از عومل جانبی دیگری است که باعث تشدید استرس می شود.

تغییر مکان استرس زا، خوردن یک شکلات تلخ،و تغییر حالت بدنی و تجدید وضو با آب خنک و متوسل شدن به چهارده معصوم قبل از ورود به محلی که ایجاد کننده استرس کاذب است از راهکارهای پیشنهادی دوستان و اساتید برای غلبه و از بین بردن موقتی استرس است. اما این راهکارها موقتی است و باید عوامل ایجاد استرس را که در بالا به آن اشاره کردیم در خودمان تقویت کنیم.

مسئله ای که باعث شد دست به قلم شوم استرسی بود که چند روز پیش به طور باور نکردنی تموم وجودم را گرفت و همان باعث شد بیشتر محفوظات درس شیرین اصول فقه در ذهنم دچار تشنج بشوند و حال ثابتی در ذهنم نداشته باشند و همین امر منجر شد پاسخ سوالات امتحانی را بریده بریده بنویسم. و در نهایت ناراضی جلسه امتحان را ترک کنم. همین تجربه تلخ باعث شد که بدون رودربایستی با خودم علت را جویا شوم.
در ضمن این نکته را هم یاد آوربشوم که با انرژی های منفی صادره ازاسترسم که به اطرافیانم سرایت شد مرتکب نمونه ظریف حق الناسی شدم که در آن لحظه متوجه آن نبودم و ان شا الله دوستان عزیزم بنده را حلال بفرمایند.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

آغاز گشته امامت مهدی موعود
روشن کنید شمعها و عود
برای آمدنش دعا کنید
طولانی کنید نمازتان رابا سجود

1395/09/18 @ 17:58


فرم در حال بارگذاری ...

18
آذر

مدیریت معنوی

سالروز شهادت امام عسکری وآغار دوره امامت ولی عصر عج،فرصتی است برای تاملی بیشتر در امر هدایت و مدیریتی که توسط امام علیه سلام صورت میگیرد.اگر قرار براین است که جهان در همه ادوارتاریخ در بستر قرب حق حرکت کند و اگر همیشه در برابر جریان حق،تدابیرشیطان بوده و هست بنابراین طبیعی است که حرکت در این مسیر دشوار بدون امام میسرنخواهدبود.وجود امام علیه سلام در هر وضعیت ظاهری که باشد،در خردسالی یابزرگسالی،درحصریا آزادی،در غربت یا در جلوت،و نهایت در غیبت یا ظهور،طریقه ای عملی بر عبور از شرایط دشوارکفر زمانه است واین همان مدیریت خاصی است که انسان طالب حق رادرهرزمان،در مسیردرست هدایت میکند.وتنها با تمسک به نور وجود اوست که آدمی میتوانداز قید جلوه های پیچیده شرک زمانه رها شود.مدیریت امام مدیریت گسترش نماز حقیقی است که در این بستر همه حیات وزندگی انسان رنگ الهی بخودمیگیرد والبته در این بستر،کار برشرک ونفاق دشوارمیشودو رمز مقاومت بی امان لشکر شیاطین همین است.

آری تنها با تمسک به ساحت مقدس حضرتش میتوان بسلامت از این مسیر عبور کرد… و هب لنا رافته ورحمته و دعاوه و خیره

برگرفته از وبلاگ:http://namazesobh.blogsky.com/


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

16
آذر

بهشت نقد!

من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود … وعده ی فردای زاهد را چرا باور کنم

بهشت! مطلوب همیشگی آدمی! برخی میفروشند! برخی میخرند! حتی به قیمتهای گران! و خیال خودشان را راحت میکنند!….

اما براستی بهشت آدمیان چگونه حاصل میشود؟ آیا این بهشت و جهنم در فاصله ای دوردست از ماست؟البته تردیدی در این نیست که مطابق وعده حتمی قرآن، قیامت و بهشت و جهنم قطعی است…اما سخن در اینست که آن بهشت و آن جهنم با این زندگی کاملا مرتبط است.و هر کسی با نحوه زندگی امروز خودش بهشت خودش را انتخاب میکند.این همه تاکید قرآن بر پذیرش حیات جدیدی که بندگی او به همراه دارد برای چیست؟ آیا از این صریح تر میشود گفت؟: مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً (نحل آیه 97)

و آیا این حیات طیب در کجا قرار است اتفاق بیفتد؟ آیا جز در همین دنیاو همین الان؟! …به هرحال میتوان به گونه ای زندگی کرد که دنیای امروز برای آدمی به بهشت تبدیل شود.و تنها در آن صورت است که میشود ادعای بهشتی بودن را پذیرفت.انسانی که بهشتی است درونی آرام و خالی از حقد وکینه و نیاتی پاک و وجودی سرشار از عشق و محبت به همگان دارد…اگر چنین حالاتی را در درون خویش می یابیم بی شک بیشترین لطف الهی شامل حالمان شده است… و این همان حیات درونی است که هدیه خاص الهی است!…

برگرفته از کانال نماز صبح در سروش با اندکی تصرف@namazesobh


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

16
آذر

متاع غرور!

وَمَا الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ این جمله و زندگى دنیا جز متاع غرور و فریب چیزى نیست!(حدید آیه 20)

دربسیاری از آیات قرآن از دنیا به متاع غرور یاد شده است.گویا اساس دنیا بر فریب استوار شده است.این فریب از راههای مختلف صورت میگیرد اما یک وجه مشترک در همه آنها هست و آن دورشدن از حقیقت درون خویشتن است.یکی از این راهها فریب از طریق عناوین و القاب ظاهری است که البته گاه در شکل دیگری همانند رشد و پیشرفت و…ظاهر میشود.

دیروز با دوست محترمی مواجه شدم ..حالشان را پرسیدم .گفت همه به جایی رسیدند و ما ماندیم! به ایشان گفتم اتفاقا نقطه قوت شما همینه! چون کسانی که خیال میکنند به جایی رسیده اند( مثل کسب عنوان و موقعیت و رتبه …) همین توهم موجب فریب آنهاست.و اتفاقا این که آدمی باورش باشد که به جایی نرسیده! همین حالت خیلی بهتر است.چرا که نتیجه احساس برتری چیزی جز عجب و تکبر و…نیست و این حالات از بهترین ابزارهای شیطان برای سقوط دادن انسان است.واین همان فاصله عجیب و پرنشدنی است که میان ظاهر و باطن آدمی ایجاد میشود.اگر مراقبت دایمی نباشد تمام توجه انسان معطوف به ظاهرش میشود و تنها در صدد این برمیآید که ظاهرش را آراسته و موجه و متدین و…نشان دهد و بتدریج شکاف میان ظاهر و باطن، سخن و عمل،کالبد و نیت، ادعا و واقعیت، اعتبار و حقیقت، و….بیشتر میشود.

غافل از اینکه ” از کوزه همان برون تراود که در اوست!” درون تهی چگونه میتواند اثری بربیرون داشته باشد؟ مراقب باشیم…فریب نخوریم!

برگرفته از  کانال نماز صبح در سروش با اندکی تصرف@namazesobh


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

16
آذر

​از همین الان شروع کن!

وَأَنذِرهُم يَومَ الحَسرَةِ إِذ قُضِيَ الأَمرُ وَهُم في غَفلَةٍ وَهُم لا يُؤمِنونَ﴿سوره مریم آیه۳۹﴾
آنان را از روز حسرت [= روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است‌] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‌یابد! و آنها در غفلتند و ایمان نمی‌آورند!

زندگی فرصتی است کوتاه برای حرکتهای بزرگ.اگر گمان کنیم که فرصت طولانی است قدمی برنخواهیم داشت.بسیارتجربه شده که زود دیرمیشود! چشم بهم میزنی بسیاری از فرصتهای طلایی را از دست داده ای.طلایی از آن جهت که توان و قدرت تو از زمانی به بعد کاهش پیدا میکند و دیگر نمیتوانی برخی از کارها رابه نتیجه برسانی.پس باید از همین الان شروع کنی و البته مطمئن باش خدا به تو کمک میکند زیرا خودش فرمود که وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا.(عنکبوت 69)کسانی که در راه ما تلاش میکنند ما هدایتشان میکنیم.منتهی این هدایت دوشرط رادارد:

درراه خدا بودن یعنی نیت الهی داشتن…و دیگری تلاش و مجاهدت …و تلاش را از همین لحظه باید آغاز کرد…ازهمین لحظه که لحظه بعد دیراست.

برگرفته از کانال نماز صبح در سروش با اندکی تصرف@namazesobh


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

24
آبان

پروژه وبلاگنویسی کتاب و کتابخوانی

 

چالش کتابخوانی 

ایده‌ای که می‌خواهم ارایه کنم به ظاهر ساده است اما اجرای آن می‌تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.بنابراین اجازه دهید تا ایده خودم را به صورت گام به گام و با ارایه چند دستورالعمل بیان کنم.

پس لطفا چند دقیقه با من همراه شوید و به چیزهایی که می‌گویم با دقت عمل کنید.

۱- قبل از هر چیز از شما می‌خواهم که همین الان یک سند جدید در واژه‌پرداز آفیس(word) باز کنید و یا اینکه یک پست جدید با عنوان پنجاه کتابی که خوانده‌ام، را به صورت پیش نویس در وبلاگتان ذخیره کنید.
۲- در این سند یک لیست پنجاه‌ تایی بسازید.
۳- سپس به اول لیست بروید و از شماره یک شروع کنید و در مقابل هر شماره از این لیست، عنوان یکی از کتاب‌هایی که خوانده‌اید را بنویسید.
دوباره تکرار می‌کنم در برابر هر شماره از این لیست فقط و فقط عنوان یکی از کتاب‌هایی را که خوانده‌اید اضافه کنید و این کار را ادامه دهید تا به شماره پنجاه برسید و لیست شما کامل شود.
البته ممکن است که بعضی از شماها به دلایل گوناگون نتوانید در همان بار اول لیست خودتان را کامل کنید ، در اینصورت هیچ ایرادی ندارد ،لیست خودتان را به همان صورت در وبلاگتان منتشر کنید، چون بعدها برای کامل کردن آن وقت خواهید داشت.
تا اینجا کاری که انجام داده‌ایم را دوباره مرور می‌کنیم، ما یک پست با عنوان پنجاه کتابی که خوانده‌ام را در وبلاگ خودمان منتشر کرده‌ایم.
پس هم اکنون شما لیستی از پنجاه کتاب را در وبلاگتان منتشر کرده‌اید ،اما نکته این جاست که هنوز به پایان کار نرسیده‌ایم کار اصلی ما تازه از این به بعد شروع می‌شود:
در قدم بعدی باید وقت بگذاریم و درباره هر یک از کتاب‌هایی که خوانده‌ایم و نام آنها را در لیست پنجاه کتابی که خوانده‌ام ،وارد کرده‌ایم ،یک پست معرفی کتاب بنویسیم، به این ترتیب شما باید پنجاه پست معرفی کتاب بنویسید.
در واقع این ایده من ، می‌تواند چیزی حدود یک سال شما را درگیر کند البته واضح است که نباید این کار را در یک روز و یا یک هفته انجام بدهید، بلکه بهتر است که در طول یک سال یا حتی دوسال و با یک برنامه منظم این کار را انجام بدهید.

پیشنهاد شخصی من این است که هر هفته به لیستی از کتابهایی که قبل از این در وبلاگتان منتشر کرده‌اید مراجعه کنید و یکی از عناوین کتابها را انتخاب کنید و یک پست معرفی کامل درباره آن کتاب بنویسید.
به علاوه هر دفعه که پست معرفی کتابتان را منتشر کردید می‌توانید در پست مربوط به لیست پنجاه کتاب هم به آن لینک دهید.

با این کار شما با یک تیر چند نشان می‌زنید:

اول اینکه به عنوان یک وبلاگ نویس ، محتوای با کیفیت برای وبلاگتان تهیه می‌کنید، چرا که پست‌های معرفی کتاب همیشه به عنوان یک محتوای ارزشمند شناخته می‌شوند.

دوم با ایجاد لینک داخلی، به بهتر شدن سئوی وبلاگتان کمک می‌کنید.

سوم به افزایش بازدید وبلاگتان کمک می‌کنید

چهارم به طور غیرمستقیم به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کنید.

پنجم با مرور کتابهایی که خوانده‌اید اطلاعات و دانش خود را به طور مداوم به روزرسانی می‌کنید

و…..

حرف آخر

در پایان از شما که وقت گذاشته‌اید و تا اینجا مطلب را با دقت خوانده‌اید، صمیمانه دعوت می‌کنم تا به انجام این پروژه وبلاگ نویسی کمک کنید و با اشتراک گذاری این پست در شبکه‌های اجتماعی یا نوشتن درباره آن در وبلاگ‌هایتان، دیگران را هم به شرکت در این پروژه وبلاگ نویسی دعوت کنید.
فقط کافیه کمی به این موضوع فکر کنید که با انجام این پروژه وبلاگ نویسی و در طول یک یا دو سال آینده، تا چه اندازه می‌توانیم به افزایش کیفیت محتوای وبلاگستان کوثر بلاگ کمک کنیم.
حتی می‌توانیم این فعالیت را به عنوان یک پروژه وبلاگ نویسی تعریف کنیم و یک نام مناسب هم برای آن در نظر بگیریم

نوبت شماست
بیشتر که فکر می‌کنم این پروژه مفید در صورت عملی شدن می‌تواند آثار و فواید متعددی داشته باشد.آیا شما هم با من موافق هستید؟
لطفا نظر خودتان را درباره ایده‌ای که در این پست ارایه کردم را در بخش نظرات این پست بیان کنید و درباره فواید و معایب آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت نظر بدهید.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: یه طلبه [عضو] 
5 stars

سلام
پیشنهاد جالبی بود…
امیدوارم بتونم انجامش بدم…

1395/10/09 @ 13:42
نظر از: تســـنیم [عضو] 
تســـنیم
5 stars

سلام دوست خوبم
به نظر من خیلی عالیه من تلاش می کنم این کار را انجام بدم شما هم قول بدید اگه کمک نیاز داشتم کمکم کنید … هر چی باشه شما استاد من هستید …
………………………………
پاسخ:
سلام دوست عزیز
ان شا الله که موفق باشید در خدمتیم.

1395/09/21 @ 09:44


فرم در حال بارگذاری ...

11
آبان

شاخصه زن مطلوب در ابعاد گسترده


براي شناخت صحيح و کامل زندگي حضرت زينب- سلام الله علیها- نياز به يک مدل با شاخصه هاي متناسبي مي باشد که بتواند تمام ابعاد زندگي اين شخصيتها را ترسيم و تحليل نمايد. بي نيازي و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ويژگي هاي آن حضرت است. اين صفات نشان دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارتها تا مرحله جان ايستادگي کرد.

تمام رفتار و کردار وي حول محور برتري جويي آرمان اوست، به اين جهت در عين اينکه شديدترين مقاومت و برخورد را در موضع گيري با دشمن دارد، در همان وضعيت، در برابر درخواست يک کودک چنان با عطوفت و رحمت رفتار مي نمايد که در طول تاريخ نظير آن ديده نمي شود. وجود اين عوامل در عالي ترين سطح، بيانگر حرکت حضرت زينب(س) در جريان عاشوراست و چارچوب يک مدل شناخت رفتاري را براي ساير زنان نمونه شکل مي دهد.
براي شناخت شخصيت آن حضرت متغيرهاي اجتماعي عصر ایشان موثر است.

شرايط حضرت از نظر سياسي، درگيري با حکومت بني اميه بوده و از نظر فرهنگي، پيدايش نژادگرايي و به لحاظ اقتصادي، حاکميت مطلق نژاد گرايي است که به مراتب ظالمانه تر از استبداد مطلق است. حضرت با وضعيتي مواجه شده اند که نه تنها شرافت در هيچ مرتبه اي از آن وجود ندارد، بلکه ستم و پذيرش ستم با هم توأم شده است که بدترين وضعيت براي شرايط اجتماعي است.

محور ارتباط و موضع گيري حضرت زينب(س) در سه محور ارتباط با جامعه اسرا، جامعه عمومي و نظام حاکم قابل تقسيم بندي است.

در ارتباط با اسرا در قضيه عاشورا حضرت زينب(س) در کمال امنيت سياسي برخورد کرده و ايثار و از خود گذشتگي را در بالاترين مرتبه خود، نشان مي دهد. در برقراري ارتباط با عموم، حضرت زينب(س) به طور مرتب تداوم ولايت؛ يعني وجود مبارک حضرت سجاد(ع) را يادآوري مي نمود و اصول ارزشي را به مردم گوشزد مي کرد. در مقابل نظام حاکم، حضرت به شکل هاي مختلف، حضور خود در تاريخ را اعلام مي دارند. تذکر مکرر اين مطلب که هر کاري بکنيد نمي توانيد ياد ما را از بين ببريد، دليل بر تداوم تاريخي اين حضور است. پس از ايجاد زمينه تحريک در مردم، برخورد حضرت در مقابل نظام حاکم، ايستادن در مقابل قدرت حاکم، آن هم از موضع برتر و تحقير قدرت استکباري آن مي باشد. در نتيجه مي توان ملاحظه کرد که برخورد حضرت با مردم، با قدرت حاکم و با اسرا به گونه اي بوده است که حاصل آن کشيده شدن ملت به قيام مي باشد. اگرچه حضرت سيدالشهدا(ع) پرچمدار و رهبر قيام نظامي است، اما رهبري قيام سياسي با حضرت زينب(س) است.

با شاخص قرار دادن عالي ترين سطوح اين صفات که در حضرت زينب(س) به عنوان الگو براي جامعه زنان مشاهده مي شود، مي توان کليات مدل شناسايي براي ارزيابي وضع موجود زنان و سير به طرف مطلوب را به دست آورد. بر آن مبنا شاخصه زن مطلوب با ابعاد گسترده تر و در سطوح متفاوت رفتاري در جامعه براي زنان به دست مي آيد. هر يک از شاخص هاي به دست آمده در سطح کامل و متعالي آن، در حضرت زينب(س) جلوه گر مي شود، ولي سطوح نازل تر بروز آن صفات هم جهت و هم هدف با حضرت، در ساير اقشار، انگيزه مطالعه و بررسي و تکميل مدل مي شود تا بر آن اساس با لحاظ نمودن شرايط بيروني، خصوصيات دروني افراد، گروه هاي زنان و سطوح نياز آنان، الگوهاي مناسب را شناسايي کرد و تخصيص داد.

منبع: خوانده شده از کتاب سیمای زینب در آیینه ی تاریخ، اعظم شبیری،انتشارات هاجر،چاپ دوم ،  تلخیص صص 100-96


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...

9
آبان

التكبر مع المتكبر عبادة

کتاب تعلیم تربیت در اسلام

در نهج البلاغه جمله اى هست كه ممكن است همين جمله را كسى طرح بكند. مى فرمايد: خيار خصال النساء شرار خصال الرجال . بهترين خصلتها و خويهاى زنان همان بدترين خصلتهاى مردان است، يعنى چيزهايى كه براى زن بهترين خصلت است، براى مرد بدترين خصلت است. سه چيز را ذكر مى كند: الزهو ( تكبر ) و الجبن. ( جبان بودن، ترسو بودن ) و البخل ( بخيل و ممسك بودن ). مى دانيم كه تكبر يك خلق بسيار بد معرفى شده است و حتى از نظر روانى يك نوع بيمارى روانى تلقى مى شود.

اينها كه براى مردها بدترين خلق و خويهاست، در نهج البلاغه مى گويد بهترين خلق و خوى زن است و زن بايد اين خلقها را داشته باشد. اين چطور مى شود؟ بعد حضرت توضيحى مى دهند كه اين توضيح مشكل را حل مى كند.

فاذا كانت المرأة مزهوة لم تمكن من نفسها. زن وقتى كه متكبر باشد، مرد بيگانه را به خود راه نمى دهد، و به عبارت ديگر ميان خود و ميان مرد بيگانه حريم و دور باش ايجاد مى كند.

به ما گفته اند: التكبر مع المتكبر عبادة. يعنى با متكبر تكبر كردن عبادت است. مقصود اينست كه اگر كسى متكبرانه رفتار مى كند شما طورى عمل نكنيد كه او را به تكبرش تشويق كنيد، بلكه در مقابل آدمى كه متكبرانه رفتار مى كند متكبرانه رفتار كنيد تا دماغش به خاك ماليده شود و ديگر تكبر نداشته باشد. تكبر با متكبر عبادت است. نه اينكه بخواهد بگويد خود تكبر به عنوان يك حالت روانى كه خودپسندى و خود بزرگ بينى است[ ممدوح است و] اگر در مقابل يك آدم متكبر قرار گرفتى تو هم واقعا خود بزرگ بين باش. بلكه مى خواهد بگويد تو هميشه بايد متواضع باشى، روحت هميشه بايد متواضع باشد،  ولى رفتارت با يك آدم متكبر، متكبرانه باشد تا دماغ او را به خاك بمالى. پس در اينجا تكبر با متكبر به عنوان(( خلق )) توصيه نشده است، تكبر به عنوان يك رفتار كه شبيه رفتار يك آدم متكبر است توصيه شده است .

دستور داده شده است كه در ميدان جنگ متكبرانه رفتار كنيد، يعنى رشيد و بى اعتنا راه برويد، درست مثل يك آدم متكبر، كه اميرالمؤمنين ظاهرا در جنگ خندق بعد از آنكه عمرو را كشت، وقتى كه از ميدان به طرف مسلمين مى آمد قدمها را آهسته برمى داشت و خودش را خيلى رشيد گرفته بود و متكبرانه مى آمد. پيغمبر اكرم فرمود: اين نوع، راه رفتنى است كه خداوند جز در اين موقع آن را مبغوض مى دارد.

اين رفتار متكبرانه است ولى اسلام خود تكبر را در ميدان جنگ هم مبغوض مى دارد و در همه جا مبغوض مى دارد. هيچيك از افرادى كه وارد فقه الحديث هستند نگفته است كه خود تكبر به عنوان يك خلق و خوى و يك حالت روانى استثناء پذير است، در ميدان جنگ خوب است، در غير ميدان جنگ بد است، در كجا خوب است، در كجا بد .

پس (( تكبر )) در اين موارد يعنى رفتار متكبرانه. اينجا هم در مورد زن - به قرينه اينكه مى گويد: (( لم تمكن من نفسها )) - نمى گويد زن خوب است متكبر باشد مطلقا حتى با زنان ديگر . نه، زن با زنان ديگر نبايد متكبر باشد. با محارم خودش چطور ؟ با شوهرش، با پدرش، با برادرش، با عمويش، با دايى اش. بديهى است كه با اينها نيز نبايد متكبر باشد . انسان هم كه دو جور خلق نمى تواند داشته باشد. آدم يا متكبر است يا متكبر نيست. اين حديث مى گويد زن در مقابل مرد نامحرم رفتارش متكبرانه باشد. البته (( زهو )) كه اينجا آمده با كلمه (( تكبر )) كمى فرق دارد , يعنى رفتارش بزرگ منشانه باشد، آن تواضعها و فروتنيهايى كه مثلا يك مرد در مقابل مرد ديگر يا يك زن در مقابل زن ديگر و يا يك زن در مقابل يك مرد محرم از خود نشان مى دهد كه قدم شما روى چشم، دل ما را روشن كرديد، تشريف بياوريد و از اين قبيل، براى زن شايسته نيست كه در مقابل مرد نامحرم از خود نشان دهد و اينهمه خودش را كوچك كند .

زن در مقابل يك مرد نامحرم كه قرار مى گيرد بايد خودش را بگيرد . و لهذا مى فرمايد كه اگر زن با يك مرد نامحرم اينطور رفتار بكند  آن نامحرم هميشه ميان خودش و آن زن يك حريم و يك دور باش قائل مى شود. پس اين تكبر مربوط به رفتار شد نه مربوط به خلق. خود حديث نشان مى دهد كه اگر زن اينجور باشد مرد نامحرم را بر خود متمكن نمى كند. ما يك اصلى را هميشه گفته ايم كه اسلام به طور كلى مى خواهد يك حريمى - هم عملى مثل آنچه كه در مورد پوشش گفته است و هم اخلاقى مثل آنچه كه در اين جور موارد مى گويد - ميان مرد و زن نامحرم وجود داشته باشد و اين حريم جلوى آن اشتعالى را كه خطر آن هميشه وجود داشته و دارد مى گيرد .

پس اين رفتار متكبرانه است نه خود تكبر .

منبع: خلاصه از صفحات 114-110 کتاب تعلیم تربیت در اسلام، استاد مرتضی مطهری،انتشارات صدرا، چاپ76


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.7 stars
(4.7)
نظر از: راوی [عضو] 

سلام
استفاده کردیم
موفق باشید

1395/08/12 @ 20:03
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

برگشت کاروان کربلا

اگر چه اشک گرمی ارمغان آورده ام مادر
نسیم سردم و بوی خزان آورده ام مادر
نیاید کس به استقبال من زیرا که می سوزد
ز هرُم شعله ای کز سوز جان آورده ام مادر
به این بی دست و پایی بی پر و بالی نمی دانم
چه باعث شد که رو در آشیان آورده ام مادر
اگر من زنده برگشتم ز صحرای شهادت ها
ز صدها مرگ تدریجی نشان آورده ام مادر
رهانیدم ز طوفان ستم ها کاروانی را
که اینک بی برادر کاروان آورده ام مادر
حسینت را نیاوردم من و از داغ جانسوزش
دل خونین و چشم خون فشان آورده ام مادر
به جا از یوسفت ماندست یک پیراهن خونین
که با خون دل آن را ارمغان آورده ام مادر
کمک کن زینبت را تا کنار قبر پیغمبر
که مانند تو جسمی ناتوان آورده ام مادر

1395/08/11 @ 18:03
نظر از: the best mind [عضو] 
5 stars

سلام خواهر گلم
مطلب مفید و زیبایی بود، متشکرم
خوشحال می شم به وبلاگ بنده هم سری بزنید
در پناه حق…
…………………….
پاسخ:
سلام عزیزم
ممنون از نگاه زیباتون
ان شا الله در اولین فرصت
موید باشید

1395/08/11 @ 11:50
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
4 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر و تسلیت ایام
مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
————
http://farakhan.kowsarblog.ir/moharram3

1395/08/10 @ 23:22


فرم در حال بارگذاری ...