14
اسفند

عظمت فاطمه زهرا سلام الله علیها

سخن گفتن از شخصیتی که دارای عظمتی ویژه و پرورشی نمونه و حضوری همه جانبه در تمام جهات انسانیت است ، عشق و عجز را به همراه خود می آورد ، زنان مطرح در قرآن هز یک شاخصه های ویژه ای داشته اند و فاطمه سلام الله علیها خود به تنهایی همه آن شاخصه ها را با خود به همراه دارد.

فاطمه بانویی است چون مریم، پاک ومطهر ، دارای ارتقای روحی و معنوی؛چون بلقیس با علم ودرایت؛ چون زنان معاصر با حضرت موسی حاضر در تمام لحظات حساس و سرنوشت ساز؛ چون هاجر، صبور و با استقامت.

فاطمه نه تنها ، تمامی اینها را در خود جمع داشت ، بلکه خود حقیقت حسن و تجسم عینی آن بود ، و از این بالاتر ، او بهترین اهل زمین بود ، و از این نیز فراتر ، او محور هستی و انگیزه خلقت عالم، اعم از آسمان و زمین و جن بود.

یا احمد، لولاک لمّا خلقتَ الافلاکَ ، لولا علیُ لما خلقتَک، لولا فاطمهُ لما خلقتَکما 1

سخن گفتن از فاطمه فراتر از اندیشه بشری است لذا باید شناخت اورا در کلمات خدا و رسولش یافت اگر معانی در قالب آن الفاظ بیان می شود به منزله تنزیل حقیقت بلند پایه اوست از این رو به بررسی آیات نازل شده در حق معرفتش می پردازیم؛ اما قبل از ورود به بحث نکاتی را یاد آور می شویم:

چون هدف نشان دادن شمه ای از شخصیت فاطمه در کلام وحی است از پرداختن به مباحث جزیی و فنی و ادبی، تفسیری و فقهی خودداری کرده و به حداقل در این زمینه اکتفا میکنیم.

دلالت همه آیات مورد بحث یکسان نیست برخی از آیات گذشته از ظاهر کلام ، روایات متواتر شیعه و سنی نیز بر آن دلالت دارد و برخی دیگر علاوه بر معنا وتفسیر ظاهری به حکم تفسیر باطنی بر آن حضرت منطبق است و برخی از آیات از قبیل بیان یکی از مصادیق آیه و از باب تطبیق است نه تفسیر.

برخی آیات، تنها به شخصیت حضرت زهرا دلالت دارد و بعضی ناظر به مقام و منزلت اهل بیت رسول خداست که حضرتش یکی از آن هاست.   

آیاتى که دلالت برفاطمه‌(س) دارند ـ مطابق شاخصه هایى که ذکر کرده‌ایم ـ بر‌طبق احادیث و اعتقادات شیعه بسیارند اما پرداختن به آیاتی که که تاویل آن ها در منقبت حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیها باشد مورد بررسی این نوشته قرار  نگرفته است و فقط به بررسی آیاتی می پردازیم که در شان ایشان نازل شده است .
در پست های بعدی  به بررسی چند نمونه از این آیات با در نظر گرفتن نکاتی که ذکر شد می پردازیم.

منبع :

1-رحمانی همدانی، احمد، فاطمه زهرا بهجه قلب مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، ص9


free b2evolution skin
نظر از: علی بیج آوری [بازدید کننده]  
علی بیج آوری

وبلاگ جدید شما را به شما تبریک می گویم.وبلاگ بسیار خوبی دارید.مطالب جالبی دارد.موفق باشید


———-

پاسخ :
ممنون از حضورتون لطف کردید با آرزوی موفقیت برایتان با تشکر

1393/02/17 @ 23:31


فرم در حال بارگذاری ...