12
شهریور

زیان آورترین تحریف

من گمان نمیکنم در جهان، تحریفی به اندازه این تحریف به بشریت زیان وارد کرده باشد: آدم از میوه آن درخت خورد و به همین دلیل از بهشت رانده شد. از خود قرآن و روایات اسلامی برمیاید که آن میوه ممنوع، به جنبه حیوانیت انسان مربوط میشود. یعنی امری بوده از مقوله شهوات (حرص، حسد، طمع، تکبر…). آدم از آدمیت خودش تنزل کرد و به آنها نزدیک شد

در تورات، تحریف آمده اینطور جلوه داده که آن درخت مربوط میشود به انسانیت آدم نه حیوانیت. دو کمال وجود داشت و خدا میخواست از انسان دریغ کند، یکی معرفت و دیگری جاودانه بودن. گفتند پس معلوم میشود بین دین و معرفت، تضاد هست. کم کم در اروپا رایج شد که: من جهنم با چشم باز را ترجیح میدهم به بهشت با چشم بسته. یک مسأله فوق العاده مهم در اروپا مسأله تضاد علم و دین است. اما قرآن هرگز چنین حرفی نمیزند.

قرآن مسأله نزدیک شدن آدم به آن درخت را بعد از داستان وَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْمٰاءَ كُلَّهٰا… ذکر کرده است. یعنی آدم پیش از آنکه به بهشت برود چشمش باز شده بود و همه حقایق عالم را آموخته بود .آدم را از آن جهت بیرون کردند که از آدمیت خارج شد. با آنهمه علم و معرفت، اسیر هوسش شد. ولی تورات میگوید از اول به او گفتند شناخت پیدا نکن. چون شناخت پیدا کرد، به او گفتند برو بیرون. هنوز که هنوز است در دنیا این موج مطرح است که یا علم یا دین!

 برگرفته از کتاب شناخت از متفکر شهید استاد مطهری


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...