24
تیر

حجاب هویت مذهبی

Nakata Khaula بانوي مسلمان ژاپني نمونه‏ اي از زنانی است که حجاب نه بخشي از هويت سنتي يا نژادي او است و نه معنايي سياسي يا اجتماعي دارد؛ بلکه حجاب او، تنها و تنها، هويت مذهبي او است. رعايت حجاب نشانه فرمان‏برداري من از خداوند و تجلي ايمانم بود.حجاب به مردم يادآوري مي‏ کند که خداوند وجود دارد و هميشه به من يادآور مي‏ شود که من بايد مثل يک مسلمان رفتار کنم؛ درست مانند افسران پليس، که در لباس خدمت، آگاه‏تر و مراقب‏تر هستند؛ من هم با حجاب، بيشتر احساس مسلمان بودن مي‏کنم.
متعجبم که مردم درباره روبند راهبه‏هاي کاتوليک، هيچ سخني نمي‏گويند؛ ولي از روبند يک زن مسلمان، به شدت انتقاد مي‏کنند و آن را نماد تروريسم و ظلم مي‏انگارند.

در اسلام به زنان و مردان سفارش شده تا موقر (نجيب) لباس بپوشند و برهنه در ميان مردم ظاهر نشوند؛ حتي در مکان‏هايي که همگي زن يا مرد هستند.>>
پرده ‏هاي شرم در ميان مردمي که برهنه يا نيمه برهنه در جامعه ظاهر مي‏شوند و در مقابل چشمان ديگران، اجابت مزاج يا معاشقه مي‏کنند، دريده مي‏ شود و اين رفتار، مقام انسان را تا حد يک حيوان تنزل مي‏دهد.در اسلام، سعي زن بر اين است که براي شوهرش زيبا جلوه کند و شوهر هم مي‏کوشد تا براي همسرش زيبا باشد.

در اسلام، حتي بين يک زن و شوهر هم حيا وجود دارد و اين امر، روابط آنها را زينت مي‏دهد.
اين اشتباه است که فکر کنيم زنان مسلمان خود را مي ‏پوشانند؛ چون جزء اموال خصوصي شوهرانشان محسوب مي‏شوند؛ بلکه در واقع، آنها با اين کار، شرافت، متانت و وقار خود را حفظ مي‏ کنند و از اين‏که توسط بيگانگان تصاحب شوند، جلوگيري مي‏ کنند.

بايد به حال زنان غيرمسلمان و زنان مسلمان ليبرال تأسف خورد که آن‏چه را بايد بپوشانند، در معرض ديد عموم قرار مي‏دهند.>>

نگاه به حجاب از بيرون، ديدن حقايق پنهانِ درون آن را غيرممکن مي‏سازد.

تفاوت موجود در دو زاويه ديد، تا حدي مي ‏تواند خلأ موجود در فهم اسلام را توضيح دهد.

کسي که از بيرون به اسلام مي‏ نگرد، ممکن است آن را عامل محدودکننده مسلمانان بداند؛ اما از درون اسلام، چيزي جز صلح، آزادي و لذت [لذتي که هيچ کس قبلاً آن را تجربه نکرده است‏]، نيست.

مسلمانان به حساسيت بيش از حد درباره بدن متهم مي‏شوند؛ ولي آزارهاي جنسي رايج در جامعه، پوشش موقر و نجيبانه را توصيه مي‏کند.

پوشيدن دامن کوتاه، مي‏تواند پيامي براي مردان باشد؛ مبني بر اين‏که «من در دسترس هستم»؛ اما حجاب، با صداي بلند اعلام مي‏کند که «من براي شما ممنوع شده‏ ام».
پيروان اسلام، چه آنها که مسلمان زاده شده‏ اند و چه آنها که بعدها به اسلام گرويده‏ اند، اسلام را به جاي آزادي واهي در يک جامعه سکولار برگزيده ‏اند.

اگر اسلام به زنان ظلم مي‏کند، چرا شمار زيادي از زنان جوان و تحصيل‏کرده در اروپا، آمريکا، ژاپن، استراليا و…، «آزادي» و «استقلال» خود را رها مي‏کنند و به اسلام روي مي‏آورند؟>>

زن آراسته به حجاب، به زيبايي فرشته است؛ پر از وقار، آرامش و اعتماد به نفس؛ اما تعصب که چشم ديگران را کور کرده است، مانع از ديدن اين زيبايي مي‏شود.

«به راستي که اين چشم‏ها نيستند که کور مي‏ شوند؛ بلکه اين دل‏هاي درون سينه‏ ها هستند که کور مي‏ شوند».

 

ديگر چگونه مي‏ توان بهتر از اين، تفاوت ميان ما و چنين انسان‏هايي را بر سر فهم و درک حجاب، توضيح داد؟


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...