30
اسفند

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(1)

برخی میپرسند: مگر می شود در زندگی مشترکمان به الگوی والایی مثل زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها تاسی بجوییم؟ شاید مقام و جایگاه بلند ودست نیافتنی آن بزرگواران این تصور را ایجاد میکند که نمی توان به ایشان نزدیک شد؟ اما اگر دوست دارید در زندگی به ویژه زندگی مشترکتان هر چه بیشتر به شیوه زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله نزدیک شوید ولی ناامید از نزدیک شدن به آن ها هستید، حتما ادامه مطلب را بخوانید.

با اینکه چنین تفکری در میان افراد جامعه رایج است، متاسفانه مطالعاتی که در زندگی ائمه علیهم سلام شده ، ناظر به استخراج و معرفی الگوی عملیاتی نبوده است در حالی که الگو باید ویژگی های قابل اجرا داشته باشد، البته این امر بیشتر به خاطر عصمت آنها و احساس دست نیافتنی بودنشان رخ داده است. با این حال درس های زیادی از زندگی این زوج آسمانی قابل آموختن است. این بزرگواران به دلیل عصمت از هر گونه اختلاف و خطایی مصون هستند، اولین و آخرین اولویت آنها در زندگی فقط رضایت خداوند بود، زیرا خواسته های شخصی و تقابل خواسته هاست که موجب اختلافات خانوادگی می شود، وقتی خواسته هاس شخصی در میان نباشد مشکلی به وجود نمی آید.

درس اول: قبل از طرح خواسته های خودم به خواسته های خداوند توجه کنم.

یکی از مسائل بسیار مهم قبل از زندگی مشترک مسئله انتخاب همسر است. تاثیر گذارترین عامل در زندگی این دو بزرگوار که سر شار از آرامش و شادی حقیقی بودند، انتخاب صحیح هم کفو بود.مهمترین ویژگی توجه به کفویت است المؤمن کفو المؤمن.

همه افراد باید تلاش کنند که با هم کفو مومن خود با توجه به دیگر ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، و… ازدواج کنند. حداقل تفاوت میان آنها زن بودگی و مرد بودگی آن هاست که منشا تفاوت هایی در زندگی میشود ولی در زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها با اینکه هر دو به هر حال تفاوت زن و مرد بودن را دارند به دلیل تمرکز بر کفویت یعنی ایمان به پروردگار اختلاف ها کنار گذاشته میشود. بنابراین انتخاب مقدم بر مسائل دیگر است. انتخاب باید بر محور کفویت انجام بگیرد تا زندگی هم بر همین محور ادامه پیدا کند.

درس دوم: همسری هم کفو با محوریت ایمان به خدا انتخاب میکنم و میدانم تفاوت های طبیعی بین ما با توجه به کفویت حل میشود.

 بارها در زندگی مان تفاوت های بین من و همسرم باعث اختلاف شد، از این پس یادم می ماند ما ، در ایمان به خدا با هم اشتراک داریم و با تمرکز بر ایمان اختلافاتمان را حل میکنیم.

از دیگر ویژگی های زندگی مشترک دختر نبی مکرم و همسرش صداقت، امانت، نبود خیانت، مؤانست کامل، رفاقت و مدارای آن دو دانست . این ویژگی ها یعنی همان مدل قرآنی که در آن زوجین مایه آرامش و سکینه همدیگرندو خداوند وعده مودت را برای آن داده است، البته همسران باید برای نهادینه شدن این مودت تلاش کنند.

در وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه سلام میخوانیم که هرگز مرا دروغ گو و خیانت کار ندیدی. از آن زمان که با من زندگی کردی با تو مخالفت نکردم. یک زندگی کاملا یک رنگ بر اساس صداقت و نهادینه کردن محبت و مودت داشتند. در زندگی اگر اختلاف باشد، اصلا محبت شکل نمیگیرد تا بر اساس آن مودت شکل بگیرد و تا مودت وجود نداشته باشد به مرحله ارادت نمیرسد.

از سخنان امام علی خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها میتوان به این مورد اشاره کرد : پناه بر خدا! تو عالم تر، گرامی تر، پاک تر و نیکوترین هستی و می ترسم که حتی به این فکر کنم که نافرمانی مرا کرده ای یا به خاطر نافرمانی از من تو را سرزنش کنم، تو که رابطه خودت با خدا را اصلاح کرده ای، رابطه خودت با من را به طریق اولی اصلاح کرده ای و من هرگز در زندگی این رفتارها را از تو شاهد نبودم. امام علی علیه سلام به ما می آموزند که اگر کسی می خواهد در زندگی شاهدچنین الگویی باشد و مشکل خیانت، نافرمانی و نامهربانی نبیند باید ایمان، پرهیزکاری، ترس از خداوند و احساس حضور همواره بر زندگی اش سیطره داشته باشد.

در پست های بعدی درس های دیگری از  سبک و سیره فاطمی را با هم مرور میکنیم.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  حوزه  در  روزنامه  خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه 6


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 
5 stars

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید

————
پیشنهاد می شود از طریق لینک ذیل نوار ابزار الکسا- نوار ابزار مشاهده رتبه سایت ها - را برای مرورگر فایر فاکس خود حتما نصب کنید.
http://support.kowsarblog.ir/alexa-2

1396/01/15 @ 19:57
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

سلام
بسیار مفید بود
موفق باشید.
…………………………….
پاسخ:
سلام علیکم
ان شا الله این ترفندها در زندگی به عرصه عمل بشینه.
موفق باشید

1396/01/15 @ 16:45
نظر از: مادر پهلو شکسته [عضو] 

باسلام
از وبلاک زیبا تون تشکر میکنم
……………………………………
پاسخ:
سلام علیکم
متشکرم از حضور شما

1396/01/15 @ 15:32


فرم در حال بارگذاری ...