10
مهر

کربلای ایران

مردم فین کاشان در سال ۱۱۳ هجری قاصدی را به نام عامر بن ناصر فینی به مدینه نزد امام محمد باقر می فرستند و از ایشان درخواست میکنند که شخصی را به منطقه کاشان وفین واردهال بفرستند تا شریعت اسلام و احکام دین را برای آنان بازگو کند. امام باقر شب هنگام جد بزرگوارشان حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلوات الله علیه وآله) را درخواب زیارت می کنند. پیامبر اسلام در خواب خطاب به امام باقر می فرمایند: سلطانعلی را روانه کن. امام فرزند خود سلطانعلی برادر امام جعفر صادق(علیه السلام) را رهسپار ایران و شهر کاشان می نمایند. سلطانعلی به کاشان می رسد و در محله فین بزرگ سکنی می گزیند. نقل است که ایشان تابستانهابه دلیل گرمی هوا به منطقه اردهال می‌رفت. چند سالی اوضاع بدین صورت بود تا اینکه امامزاده سلطانعل‍ی از نفوذ زیادی در بین مردم برخوردار گشت و این باعث ترس حاکم اردهال که زرین نعل نام داشت شد. وی سپاهی را برای قتل حضـرت سلطان علی به منطقـه میفرستد و آن حضرت سرانجام در یک جنگ نابرابر که ۳ روز طول کشید، همراه یارانش در تاریخ ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ه . ق در منطقه اردهال به شهادت می‏رسد. روایانی که جنگ را از نزدیک دیده اند نقل کرده اند که حوادث این جنگ و شهادت این امامزاده و یارانش شباهت های زیادی به واقعه کربلا داشته است که از آن جمله می توان به جدا کردن سر از بدن شریف این امامزاده اشاره نمود که به نوعی تکرار واقعه کربلا می باشد.  مردم فین پس از شنیدن خبر سراسیمه به طرف اردهال حرکت می‏کنند، ولی زمانی می‌رسند که حضرت به شهادت رسیده ‌است، آنها حضرت را در سجاده نمازش می‌پیچند و در نهر آبی که در آن نزدیکی است، شستشو میدهند و دفن می‏کنند. از آن زمان تاکنون همه ساله در دومین جمعه مهر ماه و با حضور هزاران نفر از مردم فین و کاشان آیین سنتی مذهبی قالیشویان برگزار می‏شود.

چوبهایی که افراد در دومین جمعه مهر ماه هر سال به دست می‌گیرند دو روایت دارد. اول اینکه برای شستن قالیها در مشهد اردهال به کار می‌رود و دوم اینکه افراد آنها را به نشانه خونخواهی به دست می‌گیرندشاید بتوان امامزاده سلطانعلی را اولین شخصی دانست که از آل محمد(ص) در ایران به شهادت رسید.

منقول است که در سرداب این امامزاده اجساد شهیدانی که در رکاب این بزرگوار جنگیده اند وشهید شده اند نیز موجود می باشد که طبق تایید حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی تمامی آنها سالم در درون تابوت ها باقی مانده اند.

منبع: تلخیص از کتاب مجموعه تاریخی مشهد اردهال (کاشان) تالیف :حسین فرخ یار


free b2evolution skin
نظر از: [عضو] 

سلام علیکم
در صورت تمایل به شرکت در بخش تحلیل وبلاگ های کوثربلاگ و انجام مصاحبه با نشریه الکترونیکی برخط، ایمیل خود را به اینجانب ارسال نمائید.
پس از دریافت ایمیل شما ، سوالات مصاحبه حضورتان ارسال خواهد شد.

موفق باشید

پاسخ:

سلام علیکم
مصاحبه با نشریه الکترونیکی برخط باعث افتخر بنده است.
پیروز و سر بلند باشید.

1393/07/14 @ 17:25
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام دوست عزیز
بسیار به جا و زیبا.
خیلی از چون و چرای مراسم شنیده بودم اما از تاریخ آن نه.
با تشکر از تلاش شما
موفق باشید
در پناه حق

1393/07/13 @ 21:28
نظر از: یارانجمنی [بازدید کننده] 
یارانجمنی

حاجیان گرم دعا و زائر اصلی برفت
رفته سمت کربلای پر بلا امشب حسین
اگر باشد گناه عالمینم
چه غم دارم که غمخوار حسینم
سلام…
التماس دعا….

1393/07/11 @ 23:32
نظر از: احمدي [عضو] 

سلام، خداقوت
در روز عرفه، دست های خود را به سوی آن بی نیاز بالا می بریم و پیوسته دعا می کنیم: خدایا! غروب این روز را با غروب گناهانمان یکی گردان…
عیدتان پیشاپیش مبارک
التماس دعا…

1393/07/11 @ 16:59
نظر از: گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

سلام عزیزجان
به روزیم…
یاعلی

1393/07/11 @ 16:51


فرم در حال بارگذاری ...