5
آبان

پای بندی به اصول

یکی از ویژگی های شخصیتی امام حسین (ع) پای بندی آن بزرگوار به اصول وبنیادها می باشد. این ویژگی را می توان در وصیت وی به برادرش محمد حنفیه درک نمودکه فرمود: من این قیام را نه از روی خودبینی و سبک سری می کنم ، نه قصد طغیان دارم ونه آهنگ تبهکاری در سر و نه ستمگری را در خود می پرورانم ، بلکه تنها هدف من آن است که درمیان امت جدم خواستار اصلاح شوم . با این حرکت خود می خواهم به معروف فرمان دهم و از منکر بازدارم . هر کس بر پایهٔ حق از من پذیرا شد، خدا به حق بسی شایسته تر است و هر کس نپذیرفت ، چنان در آهنگ خود پایداری کنم که خدا میان من وآن گروه به حق قضاوت فرماید، که او از همه داوران بسی بهتر است .
این سخنان صریح رادر کاخ فرمانداری و در مرکز حکومت و سرسرای قدرت بی هیچ پروا و هراسی بیان کرد .با قلبی استوار و شجاعتی بی نظیر و با پشت گرمی به اصول اعتقادی و پایداری در مکتب . در این پاسخی که امام حسین (ع) به ولید داد؛ قدرت رودروایستادن را با هوشمندی سیاسی و راه خردمندانهٔ رهایی را با سلامت منطق و پدیدهٔ تسلیم را با اعتراض شدید در هم آمیخته است . در تاریخ چنین آمده :
ولید فرماندار مدینه ، امام حسین (ع) را دعوت نمود و خبر مرگ معاویه را به اوداد واو استرجاع نمود، سپس نامهٔ یزید را در مورد گرفتن بیعت برای او خواند. حسین به او گفت به نظرم نمی رسد که تو به گرفتن بیعت من برای یزید پنهانی اکتفا کنی ، بلکه خواستاربیعتی آشکار هستی که مردم از آن با خبر شوند .ولید گفت : آری چنین است و امام حسین (ع) فرمود که برگرد و فردا همراه گروهی از مردم نزد ما بیا.
در این هنگام مروان به ولید گفت : به خدا قسم اگر حسین هم اکنون بیعت نکرده از تو جدا شود، هرگز نخواهی توانست بدو دست یابی . او را حبس کن و تا بیعت نکرده اجازه بیرون رفتن به وی نده یا اینکه گردنش را بزن .
حسین رو به مروان کرده به او گفت : وای بر تو ای پسر زن کبود چشم ! تومی خواهی گردن مرا بزنی یا او! دروغ گفتی به خدا قسم و پستی نشان دادی . سپس رو به ولید کرده و گفت : فرماندار، ما از خاندان نبوت و سرچشمه رسالتیم ، خدا به وسیله ما آغازنهاد و به وسیله ما به انجام رسانید. در حالی که یزید تبهکاری میخواره و کشنده اشخاص بی گناه و آشکار سازندهٔ فساد و تبهکاری هاست . کسی چون من با شخصی چون او بیعت نمی کند. لیکن امشب را به فردا رسانیم تا ببینیم کدام یک از ما به بیعت و خلافت سزاوارتریم .
قدرت پایداری برای حق در جان ها بانگ و فریاد حق نیز بی گمان اثر کوبنده خودرادر گوشهای باطل می گذارد. و در نتیجه آن را یا کر می کند یا در صلاح و حق را به روی وی می گشاید.
فریاد حق امام نیز همان طنین بلندی بود که انعکاس آن در گوش ولید پیچید.چنانکه ولید بعد از بیرون رفتن امام حسین خطاب به مروان چنین گفت : سبحان ا… اگرحسین گفت بیعت نمی کنم او را بکشم ؟ به خدا سوگند گمان نمی کنم کسی با دست آغشته به خون حسین ، خدا را ملاقات کند و میزان عملش بسی سبک نباشد. خدا در روزقیامت بدو نمی نگرد و او را تزکیه نمی کند و شکنجه ای دردناک بهره او است .

منابع در آخرین نسخه  ذکر خواهد شد.


free b2evolution skin
نظر از: مریم... [بازدید کننده] 
مریم...

سلام بزرگوار. مطالبتون بسیار عالی بود… ممنونم از حضورتون
موفق باشید
التماس دعا
یاعلی…

پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطفتان
موفق و موید باشید

1393/08/08 @ 21:06


فرم در حال بارگذاری ...