8
خرداد

دانستنی های غره شعبان کریم

خداوند متعال شب و روز اول ماه شعبان را به دلیل فضیلت و ثواب بسیار، باز شدن درهای بهشت، پراکنده شدن خیرات، باز شدن درهای حسنات الهی، پاداش قصرها و خیرات بهشتی در ازای اعمال ناچیز بندگان و خواندن نمازهای مستحبی را غره شعبان کریم نامیده است.

غره شعبان کرمی روزی است که پروردگار درهای رحمت، خیرات نعمت های الهی را به روی بندگانش گشوده است.

بنا بر روایت امام علی(ع) ، در این روز دو در خیر و شر، در رحمت، خیرات و نعمت های الهی و در گمراهی، طغیان، سرپیچی از پروردگار و وسوسه های شیطانی، به روی بندگان باز است.

خواندن نماز، به جا آوردن روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، خدمت به والدین خویشان، همسایگان و خلق خداوند، اصلاح ذات التبین، صدقه بر فقرا و مسکین ها، فرو بردن خشم و… در شب و روز اول شعبان دارای فضیلت و ثواب بسیار است.

خواندن نمازهای مستحبی، به جا آوردن روزه در نخستین روز شعبان و خواندن دو رکعت نماز در هر رکعت یک حمد و یازده توحید دارای فضیلت و ثواب بسیار است.

*رویش شاخه های درخت طوبی و زقوم در زمین

روز اول شعبان ابلیس لشکر خود را در اطراف زمین و آفاق آن پراکنده می کند و به آنها می گوید: سعی کنید بندگان خداوند را پراکنده کنید و به سوی خود بکشانید.

پروردگار عزوجل ملائکه را در اطراف زمین و آفاق آن پراکنده می کند و می فرماید: به راستی نگاه دارید بندگان مرا و ارشاد کنید آنها را پس همه ی آنها نیک بخت خواهند شد. مگر آنان که امتناع و سرکشی کنند. به درستی که او از حد گذشته و در جذب ابلیس خواهد بود.

خداوند متعال در روز اول شعبان امر می کند: درهای بهشت باز شود و سپس شاخه های درخت طوبی را به دنیا نزدیک می کند، آنگاه ندا می کند منادی پروردگار عزوجل ای بندگان خدا این شاخه های درخت طوبی است پس در آویزید به او که بلند کند شما را به سوی بهشت و این شاخه های درخت زقوم است پس بترسید از او که شما را به سوی آتش می کشاند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: در روز اول شعبان درهای بهشت به سوی بندگان باز می شود.

شاخه های درخت طوبی به سوی دنیا و زمین می روید و بندگان را به سمت بهشت می کشاند و شاخه های درخت زقوم نیز سرکشان و حزب ابلیس را به سمت آتش های جهنم می کشاند. پس هر کس نماز مستحبی بخواند، روزه به جا بیاورد و اعمال بسیار انجام دهد پس در آویخته خواهد شد شاخه های درخت طوبی به سوی او.

هر کس در این روز میان زن و شوهر یا پدر و فرزندانش یا خویشاوندان یا هر مؤمنی را صلح دهد شاخه ای از درخت طوبی به سوی او آویخته می شود.

** تابش نورهای الهی از دهان اصحاب پیامبر (ص) در شبیخون دشمنان اسلام بنا بر روایت امام علی (ع)


در یکی از جهادهای سپاه پیامبر اکرم (ص) با کفار، دشمنان اسلام بر یاران (شب اول شعبان) شبیخون زدند؛ آن شب تاریک و سخت در ظلمات بود، مسلمانان در خواب بودند و کسی از آنها بیدار نبود جز زید بن حارثه، عبدالله بن رواحه، قتاده بن نعمان و قسیل بن عاصم منقری که هر کدام در یک جانب آنها بیدار و مشغول خواندن نماز و قرآن بودند. دشمنان، مسلمانان را تیرباران کردند و مسلمانان به دلیل تاریکی و ندیدن دشمنان نتوانستند بر آنها غلبه کنند، نزدیک بود که همه هلاک شوند.

ناگهان از دهان آن چند نفری که مشغول عبادت بودند نورهایی ساطع شد و فضای اطراف را نورانی و روشن کرد، باعث قوت و دلیری سپاه پیامبر اکرم (ص) شد، آنها شمشیر کشیده و تمام دشمنان را کشته، زخمدار و اسیر کردند.

سپس نزد پیامبر (ص) رفتند و ماجرا را برای ایشان تعریف کردند.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: این نورها به دلیل اعمال این برادران شما در هنگام غره ماه شعبان است.

گفتنی است؛ شب و روز اول شعبان غره ماه شعبان دارای اعمال، فضیلت و ثواب بسیار است و در این روز درهای بهشت و جهنم به سوی بندگان باز می شود و هر کس بنابر اعمال خود پاداش و جزای خود را خواهد دید.


free b2evolution skin
نظر از: علی بیج آوری [بازدید کننده] 
علی بیج آوری

ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) و حضرت امام سجاد (ع) و حضرت ابوالفضل (ع ) را به شما تبریک می گویم.

1393/03/10 @ 21:30
نظر از: گلبرگ یاس /شیدا [بازدید کننده]
گلبرگ یاس /شیدا

سلام درود خدابرشما دوست با ایمانم… خداقوت .بهره مند شدم. اعیادشعبانیه برشما مبارک باد .ماراهم در دعاهاتون به خاطر اورید که سخت محتاج دعای خوبانم.

1393/03/10 @ 08:21


فرم در حال بارگذاری ...