17
تیر

نقش روزه در ساختار فرد وجامعه

نقش روزه در ساختار شخصيت فردي انسان:

1 -حاصل نمودن تقوا: يکي از مهمترين اثر روزه، متقي ساختن بندگان بيان شده است .

2–تربيت روحي

3–تربيت اخلاقی

4-تربيت نفس و ارتقاي آن به نفس مطمئنه

5-ارتقاي ايمان به در جه ي 100 %

6-آمادگي براي مبارزه با خواهشات

7-مهذب نمودن براي کادر سازي

نقش رمضان در ساختار جامعه:

دربخش اجتماعي

الف: در عصر امروزي افراد زيادي وجود دارند که لاف از حقوق انسان و حقوق بشر ميزنند ولي در هنگام ضرورت گام هاي عملي آنان با وجود توانايي هاي بيشتر بسيار ضعيف مي باشد، علت اساسي همين است که انسان نمي تواند دردي را احساس نمايد که خودش به آن مبتلا نشده باشد، وقتي براي انساني که در زندگي خويش هيچگاه گرسنگي را نچشيده باشد، و يا هيچ روزي تشنه نشده باشد، چگونه ميتواند احساس کند که کسانيکه در اثر خشکسالي ها وجنگ ها هفته ها غذا نمي يابند وماهها از تشنگي رنج ميبرند. بله روزه ي ماه مبارک رمضان اين احساس را در و جود انسان زنده ميکند.

ب: مشکل ديگري که جامعه ي امروزي از آن خسته شده است مشکل جنگهاي خانمان سوزي است که حتي تکنولوژي پيشرفته را به عوض منفعت بشر، به ضرر آنها استعمال ميگردد، روزه ي رمضان انسان را به بزرگترين مرحله ي اخلاق انساني تربيت ميکند و حس انسان دوستي را در وجود انسان زنده مي کند و به او مي فهماند که جنگهاي بي هدف و دشنام دادن ديگران شايسته ي يک انسان مومن نيست، وحتي اگر کسي او را دشنام داده و به جنگ و بداخلاقي دعوت کند به او مي گويد که من روزه دار هستم و اين شخصيت سازي در رمضان تمريني است براي ماه هاي بعدي.

2 -دربخش سياسي: ماه مبارک رمضان مسلمانان را تقويت ايماني داده و آنانرا براي خدمت گذاري بيشتر و تطبيق کامل دين مقدس اسلام وادار مي سازد، هرگاه مسلمانان جهاد با نفس را تمرين کنند و بر نفس خود غالب شوند جهاد با دشمنان دين و وطن خويش را نيز ميتوانند بصورت عالي به پيش ببرند، تاريخ اسلام و بخصوص عصرنبوت بهترين نمونه ي اين حقيقت است، بزرگترين حادثات سياسي و نظامي عصرنبوت در ماه مبارک رمضان صورت گرفته است، غزوه ي بدر که آنرا الله (جل جلاله) بنام يوم الفرقان (روز جدايي بين حق و باطل) دانسته و بزرگترين پيروزي براي مسلمانان بود و توانست نخستين پايه ي حکومت اسلامي را درمقابل تجاوز گران مستحکم سازد، درهمين ماه مبارک رمضان صورت گرفت. فتح مکه که بزرگترين پيروزي درسطح شبه جزيره ي عربستان و راهي بسوي انتقال اسلام به جهانيان شد درماه مبارک رمضان صورت گرفت. همين قوت ايماني قوي مومنان در ماه مبارک رمضان بود که آنان را به چنين پيروزي ها رساند، وحکومت اسلامي و مدنيت اسلامي تا زماني که در يک کشوري پايه هاي معنويت آنان ضعيف باشد نمي تواند بنا نهاده شود.

3 -دربخش اقتصادي: ماه مبارک رمضان اسلوبي را براي اقتصاد وعدم اسراف در زندگي مسلمانان تعليم مي دهد، هرگاه مسلمانان روزه ماه مبارک رمضان را مطابق احکام الهي به همان کيفيت واصليتي که پيامبر (صلي الله عليه وآله و سلم) روزه مي گرفت انجام دهند، بهترين فرصتي براي تربيت نفس به اقتصاد متوسط وميانه ميباشد. وهرگاه با انجام اين عمل در اموال خويش حقي براي فقرا ومساکين قايل شوند، وبراي کمک رساني به آنان موسساتي را ايجاد نمايند و زمينه ي کار را براي آنان مساعد سازند در حقيقت بساط فقر از جامعه ي اسلامي کاملا برداشته ميشود.

ولي متاسفانه در عصر امروزي به عوض اينکه مصارف خانواده در ماه مبارک رمضان نصف گردد، بلکه بر اساس تسليمي که در مقابل خواهشات نفساني وانتقال عبادت ها به عادات، مصارف خانواده ها چندين برابر مي شود و به عوض اينکه رمضان ماه بيداري و مبارزه باشد چنانچه فتح مکه و غزوه ي بدر درهمين ماه صورت گرفته، ماه رمضان به ماه خواب و استراحت و بيکاري مبدل گرديده است.

4 -دربخش فرهنگي: ماه مبارک رمضان مسلمانان را از پيروي فرهنگ هاي شيطاني و جاهليت به پيروي از فرهنگ اسلامي مي کشاند، ارتباط مومنان را با الله (جل جلاله) بيشتر وقويتر ساخته، و محبت آنان نسبت به پروردگار مهربان بيشتر ميشود، پيروي از فرهنگ هاي جاهليت بر اساس محبت به اين فرهنگ ها صورت مي گيرد، و وقتي قلب انسان به محبت الهي تمايل بيشتر حاصل نمايد به همان اندازه تطبيق فرهنگ ايماني در داخل و خارج وجود انسان قويتر ميگردد


free b2evolution skin
نظر از: گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

سلام عزیزجان
عرض ادب و احترام…
طاعات و عبادات قبول باشه ان شاالله…
خوشحالیم از حضور همیشگی و به روز بودنتون…
ان شاالله همیشه موفق و مؤید باشید.
یاعلی

1393/04/18 @ 01:56


فرم در حال بارگذاری ...