15
آذر

انعطاف پذیری در مقابل ولایت اصلی ترین نقطه کمال

ولایت شناسی یا معرفت نسبت به ولایت از بدیهیات و مقدمات امر ولایت پذیری است. لیکن ولایت شناسی یا معرفت نسبت به ولایت، که موردنظر ما است و آن را، جزو مراتب و حد و نصاب و درجات ولایت پذیری می دانیم در یک تعریف خشک و بی روح، یا در یک شناخت بدون عمل خلاصه نمی شود. معرفت و شناخت موردنظر ما نسبت به ولایت، معرفت و شناختی است که، ما را به حق ولایت برساند، و عارف به حق ولایت نماید.

حق ولایت این است که، ما معرفت و شناخت پیدا کنیم که، ولایت در سرنوشت ما و در دینداری ما و در دنیا و آخرت ما، چه نقشی دارد. و ما در مقابل مقام عظمای ولایت، چه تکالیف و شرح وظایفی داریم.
بدیهی است، هر وقت ما با جایگاه ولایت در دین و زندگی خود آشنا شدیم و تکالیف خود را در مقابل ولایت شناختیم و آزادانه و آگاهانه و به قصد تقرب و تکمیل توحید خود، بلاقید و شرط، حتی زمانی که امر ولایت برخلاف میل و نظر ما است نسبت به انجام آن قیام نمودیم؛ تازه می توانیم ادعا کنیم که ولایت شناس هستیم که در این صورت نیز، تا ولایت پذیری راه زیادی خواهیم داشت.

از محضر علامه طباطبایی رحمته الله علیه، درخصوص لزوم معرفت امام زمان(عج) سؤال شد که مقصود از معرفت امام زمان که در روایت «من مات ولم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه »1 یعنی: هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد مانند مردم زمان جاهلیت مرده است. چیست؟ که ایشان در جواب فرمودند:

«یعنی امام علیه السلام را مفترض الطاعه بداند چنان که در روایت دیگر به این معنی تفسیر شده است. وگرنه اسم و شخص امام علیه السلام را که کافر و مؤمن می دانند و شناختن امام زمان(عج) به عنوان مفترض الطاعه تحقق نمی یابد مگر این که امام سابق و نصب او را نص از امام سابق بشناسد و اگر به یکی از ائمه علیهم السلام معرفت نداشته باشد معرفت او کامل نخواهد بود.2

بهترین اسوه ولایت پذیری در حضرت عباس(عليه‎السلام) که باور و اعتقادش، تمام تلاش‎ها و موضع‎گيري‎هاي او را در مسير ولايت قرار داده است، قابل شهود است. چون خط سياسي او پيوسته بر اطاعت از امام و مخالفت رفتاري و گفتاري با دشمنان امام استوار بود. او، اين ويژگي را تا لحظه شهادت زنده نگه داشت که بهترين گواه بر اين سخن، تقاضاي دشمن براي جدا شدن او از صف هواداران ولايت و رد کردن آن از سوي حضرت عباس(عليه‎السلام) بود.

1-اصول کافی جلد یک صفحه173

2- 727 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی


free b2evolution skin
نظر از: ذره و آفتاب [عضو] 

سلام. دوست عزیز بابت مطالب ارزشی که در وبلاگ خود قرار می دهید بسیار سپاسگزارم.
در ضمن امیدوارم که ولایت پذیر، ولایتمداری و معرفتمان افزایش یابد. ان شاءالله
یا علی

پاسخ:
سلام دوست عزیزم
خواهش میکنم وظیفه است
آن شا الله
در پناه حق

1393/09/15 @ 11:46
نظر از: افضلي [عضو] 
افضلي

http://golabe-ashk.womenhc.com
خداوندا

از اوج آسمانها ، يك شب مرا صدا كن

يا يك نفس دلم را ، از اين قفس رها كن
—————————-
خدایا منو ببخش
که در هایی رو به صدا در آوردم
که خانه تو نبودن

1393/09/14 @ 14:38
نظر از: افضلي [عضو] 
افضلي

چه غصه ها که برایم خورده ای آقا.
حساب زخم دلت را شمرده ای…..؟
همیشه نسبت مولا و بنده این بوده.
که جای من ز خجالت تو مُرده ای آقا.
♡♡
دوست خوبم سلام لذت بردم ازوبتون بهم سربزنید…ممنونh ttp://golabe-ashk.womenhc.com

پاسخ:
سلام عزیزم
ممنون از شعرتان
حتما
در پناه حق شاد وسلامت باشید.

1393/09/14 @ 13:34


فرم در حال بارگذاری ...