15
فروردین

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(3)

پیرو درس اول ودوم و درس سوم در ادامه به درسهای دیگری  از سبک زندگی فاطمی که میتوانیم سرلوحه زندگیمان قرار بدیم می پردازیم.

برای دانلود متن اصلی منبع مورد ذکر، اینجا را کلیک کنید.

سبک زندگی فاطمه زهرا

درس چهارم:پيش از طرح هر خواسته اي از همسرم ابتدا مي انديشم آيا او توان برآوردن آن و شرايط لازم را دارد يا خير؟ خودم را به جاي او قرار مي دهم.

يادم مي ماند من و او با هم زندگي را مي سازيم نشاط و سرافرازي او آرامش و نشاط من و شرمندگي او سرافکندگي من است يکي از نکاتي که در جامعه امروز مطرح مي شود اين است که برخي از زنان با دستيابي به مشاغل عالي ممکن است با تصور اشتباه حق بيشتري براي خود قائل شوند که اين مسئله اختلافات زناشويي را بيشتر مي کند. بخشي از اين مسئله به اين بر مي گردد که برخي زنان شاغل از مهارت جمع دو فضاي بيرون و درون خانه بي بهره اند ولي بخشي از آن به ناديده گرفتن توانمندي ها و يا انکارشخصيت اجتماعي و واقعي زن از سوي همسر يا خانواده مربوط مي شود با  توجه به احترامي که حضرت زهرا سلام الله علیها براي همسرشان قائل بودند می توان گفت :حضرت علي - علیه سلام-  هم جايگاه فاطمه زهرا -سلام الله علیها- را درنظر داشتند و با کلمات «عالي» ايشان را خطاب مي کردند و حتي به ايشان مي گفتند: “بأبي أنت و امي” بايد همسر را در اندازه واقعي ببينيم که مجبور نباشد خودش را اثبات کند که اين مسئله موجب بروز اختلاف مي شود.

 درس پنجم:از امروز هر روز يک رفتار محترمانه به همسرم را به رفتارهاي قبلي اضافه مي کنم و رفتار غيرمحترمانه اي را حذف مي کنم.

به همسرم يادآوري مي کنم که مي دانم چه توانمندي هايي دارد که به زندگيمان رشد مي دهد و کمکش مي کنم تا آن ها را بروز دهد. به او مي گويم: خيلي دوستت دارم.

نقش رسول ا…- صلی الله علیه و آله وسلم-  در زندگي حضرت زهرا - سلام الله علیها- خيلي قابل توجه است. ايشان به جاي آگاه کردن دخترشان از حقوق خود و تقويت روحيه مطالبه گري که خلاف شرع هم نيست، به دخترشان آموزش مي دهند که هرگز از همسرت درخواستي نکن که شرمنده اش کني. ايشان روز پس از عروسي دخترشان به ديدار زوج جوان مي روند و اول از امام علي -علیه سلام- مي پرسند فاطمه را چگونه يافتي و بعد از دختر خودشان مي پرسند. اگر در جامعه امروز هم پدران اين طور باشند، چقدر محبت ها نسبت به خانواده همسر افزايش خواهد يافت و کينه هايي که متأسفانه خيلي ها نسبت به خانواده همسر دارند، از بين خواهد رفت.

 درس ششم:به دختر و پسر جوانم مي آموزم زندگي مشترک زمان به رخ کشيدن «من» نيست؛ فصل «ما» شدن است.

براي چشيدن خوشبختي بخشي از قلبت را به همسرت هديه کن و در قلب او با محبت خانه کن و بدان همسرت عضوي از خانواده خودش است و تو مالک او نيستي

“إن کنت في خير ٍکنت معک و إن کنت في شرٍ کنت معک”

به بيان من يعني اگر در ناز و نعمت باشي با توام و اگر در شرايط ناگوار هم باشي باز هم من با تو هستم، در تنگدستي و در فشارهاي اجتماعي نيز همراه تو هستم و اين يعني محبت و مودت پيوسته که شايد متعالي ترين ويژگي زندگي مشترک آن دو بزرگوار است که در همه مراحل و شرايط يار و پشتيبان هم بودند و حضرت زهر - سلام الله علیها- در عمل جانشان را هم در راه دفاع از همسر که البته امام شان هم بود، فدا کردند.

 درس هفتم:با زبان مي گويم و گاهي براي همسرم نامه يا يادداشت مي نويسم تا با شيوه هاي مختلف به او يادآوري کنم که من همراه باوفاي او در هر لحظه از زندگي هستم تا از گذرهاي تنگ و دشت هاي فراخ دست در دست هم عبور کنيم.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  حوزه  در  روزنامه  خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه 6


free b2evolution skin
15
فروردین

معرفی کتاب تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله

کتاب تحلیل سیره فاطمه الزهرا سلام الله علیها نگاهی  به سیره معصومانه ام الائمه سلام الله علیها است. سیره یعنی تمام شئون عملی یک معصوم؛ و این همان چیزی است که اسوه حسنه آل الله نامیده می شود.

“این كتاب شرح و توصیفی است از زندگی و فضایل فاطمه‌ی زهرا (س) كه با استناد به احادیث و روایات متعدد نوشته شده است. فاطمه‌ی زهرا و هجرت، فاطمه زهرا و علم، فاطمه و علی، وقایع بعد از رحلت پیامبر (ص)، خطبه‌های حضرت زهرا، بیماری و وصایای زهرا، و وفات آن حضرت برخی از مطالب این كتاب هستند.”

اطلاعات کتاب:

 نویسنده: علی‌اكبر بابازاده
موضوع : فاطمه‌زهرا(س)، 8؟ قبل از هجرت - 11 ق. - سرگذشتنامه
ناشر : انصاریان
محل نشر : قم
قطع : رقعی
نوع کتاب : تالیف
زبان اصلی : فارسی
قیمت : 8000
نوع جلد : گالینگور
قطع : رقعی
تیراژ : 2000
تعداد صفحات : 288
تاریخ نشر : 1375/6/8

برای دانلود فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید.


free b2evolution skin
11
فروردین

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(2)

پیرو پست قبلی در ادامه به سومین درسی که از سبک زندگی فاطمی میتوانیم سرلوحه زندگیمان قرار بدیم می پردازیم.

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی

درس سوم: یادم میماند همیشه با همسرم با صداقت و راستگویی و یکدلی و یکرنگی رفتار کنم. به یاد می آورم عشق و محبتی که از روز اول نسبت به او داشتم و این محبت را با بروز آن دو برابر میکنم.

این دو بزرگوار در زندگی از همدیگر انتظار بیجا ندارند، موقعیت یکدیگر را فهمیده اند، همراه و دلسوزند، بار اضافه ای برای طرف مقابل ندارند و بر اطاعت خداوند متمکزند. آن ها با داشتن وظایف سنگین اجتماعی  و تربیتی باز هم خود را نسبت به خانواده خود موظف می دانستند و چون هر دو می دانند که چقدر این بار سنگین است، انتظار بیجا و بیش از حد از یکدیگر نداشتندآن قدر که صدیقه طاهره -سلام الله علیها- می فرمایند: من از خدا شرم میکنم که چیزی از تو بخواهم که به خاطرش به زحمت بیفتی.

حضرت زهرا -سلام الله علیها- حتي از انتظارات ضروري و اوليه مثل نياز به موادغذايي هم مي کاست و قناعت مي کرد تا فکر همسرش به اين مسائل مشغول نشود. نکته اساسي اين است که در زندگي بايد نهايت تحفظ را نسبت به حقوق خودمان داشته باشيم اما افراد را در مخمصه قرار ندهيم و اخلاق و حقوق را درباره ديگران رعايت کنيم، در واقع اخلاق محوري درباره هر فرد و حقوق محوري درباره ديگران مي شود مدل زندگي متعالي. الگوي ديگري که اين رفتار نشان مي دهد حفظ قوّاميت و اقتدار مثبت و همراه با محبت و مهرورزي مرد است. حضرت زهرا -سلام الله علیها- نمي خواهند اقتدار امام علي -علیه سلام- شکسته شود و ايشان شرمنده شوند.

 ما مي توانيم الگويي براي شادي و نشاط در زندگي مشترک از اين روايت برداشت کنيم. روزي حضرت زهرا -سلام الله علیها - به رسول خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- مي گويند: شوخي و مزاحي بين من و علي صورت گرفته است، ايشان از يکي از عبارت هاي من رنجيدند، من عذرخواهي کردم، ايشان هم مرا بخشيده اند، ولي مي ترسم خدا مرا نبخشد؛ زيرا همسرم را رنجانده ام پيامبر خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- ايشان را دلداري دادند و فرمودند: خداوند از تو راضي است، اگر همسرت را نرنجاني. ممکن است اين شبهه ايجاد شود که اسلام در صدد ايجاد فضاي مردسالاري است،بايد دانست اين امور در صدد ايجاد فضاي مثبت اقتدار مردانه و صميميت زنانه است که مرد ظلم نکند و زن تحقير نشود. بر اساس ويژگي هاي طبيعي و تکويني، بايد در مرد اقتدار و در زن انعطاف وجود داشته باشد تا کيان خانواده حفظ شود. اگر مرد اقتدار نداشته باشد توانايي حفظ عفت خانواده و تمرکز بر اقتصاد خانواده و توانايي تربيت را ندارد.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه در روزنامه خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه6


free b2evolution skin
5
فروردین

فاطمه الگویی فرا جنسیتی

هر گاه سخن از الگو بودن حضرت زهرا (ع) مطرح می شود؛نکته ای که به ذهن خطور می کند این است که آن حضرت الگوی مناسبی برای دختران و همسران و مادران مومن می باشد ولی به خاطر جنسیت،این بانوی بزرگوار را نمی توان الگوی مردان و یا پسران معرفی نمود،در حالی که حقیقت غیر از این است و فاطمه (ع) الگویی فراتر از جنسیت است.

وجود انسان کامل؛اعم از زن و مرد به گونه ای است که برای انسان های دیگر،مایه هدایت و رشد و تکامل بوده و سخن،رفتار و تفکر او که بر آمده از نفس کامل و معصوم او است برای انسانی قابل بهره برداری می باشد و به همین دلیل پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم- و امام معصوم-علیه سلام- که به لحاظ جنسیتی مَردند،وقتی به عنوان الگو معرفی می شوند،همه انسان ها؛اعم از زن و مرد را شامل می گردند.

بنابر این،از نگاه قرآن کریم زن خوب،نمونه زنان نیست بلکه زنِ نمونه است؛چه این که مرد خوب نمونه مردان نیست بلکه مردِ نمونه است.پس آن که خوب است؛چه مرد و چه زن،نمونه مردم (انسان) است نه نمونه مردان یا زنان.

این مطلب را قرآن کریم به صورت صریح بیان می کند و زمانی که افرادی را به عنوان الگو برای مردم معرفی می کند،از چهار زن به عنوان زنان نمون (دو نمونه خوب و دو نمونه بد) یاد می کند.نمونه مردم بد را با نقلِ داستانِ دو زن بد بیان می فرماید (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ) [1] ؛ خدا برای کسانی که کافر شدند زن نوح و لوط را مَثَل آورد.در این جا خداوند زن نوح و لوط را نمونه زنان بد معرفی نکرد،بلکه فرمود که آنان نمونه مردم کافر و بزه کارند.هم چنین برای مردمان خوب زنان با فضیلتی را به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید : (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ) [2] برای کسانی که ایمان آوردند خداوند همسر فرعون را مَثَل آورد.

هیچ کمالی از کمالات وجودی برای انسان مشروط به مذکر بودن او نیست،همان طور که مونث بودن او نیز مانع دریافت هیچ کمالی نمی باشد.از این جهت کمال حقیقی که همان رسیدن به مقام والای ولایت الاهی است،نصیب هر انسان پاکیزه و مطهری خواهد شد که واجد شرایط آن است : (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ) [3] ؛ هر کس کار شایسته ای انجام دهد؛خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است،او را به حیاتی پاک زنده می داریم و پاداش آن ها را به بهترین اعمالی که انجام می دهند،خواهیم داد.

حضرت زهرا -سلام الله علیها-در عرصه کمالات و کسب فضایل همان گونه می درخشد که ائمه دیگر می درخشیده اند.

فقط الگو گرفتن از رفتار های خاص آن حضرت که مختص جنس زن بوده؛مثل شوهرداری و مادر بودن،مخصوص زنان می باشد که بخش بسیار اندکی از حوزه رفتار های معصومانه آن بانوی بزرگوار را تشکیل می دهد،اما شخصیت اعظم از سیره و منش و رفتار و گفتار آن حضرت،ناشی از شخصیت انسانی پرورش یافته او در جوار پدر بزرگوارش و برآمده از روح کامل و نفس ملکوتی آن بانوی کرامت می باشد که فراتر از جنسیت است.

پیوست :
[1] ـ سوره تحریم،آیه 10
[2] ـ سوره تحریم،آیه 11
[2] ـ سوره نحل،آیه 97

(منبع : کتاب فاطمه اسوه بشر ،نوشته جوادی آملی، صفحه 28 تا 30)

برگرفته از وبلاگ دیگر خودم مهر بانوhttp://mehrbanoo.kowsarblog.ir


free b2evolution skin
30
اسفند

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(1)

برخی میپرسند: مگر می شود در زندگی مشترکمان به الگوی والایی مثل زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها تاسی بجوییم؟ شاید مقام و جایگاه بلند ودست نیافتنی آن بزرگواران این تصور را ایجاد میکند که نمی توان به ایشان نزدیک شد؟ اما اگر دوست دارید در زندگی به ویژه زندگی مشترکتان هر چه بیشتر به شیوه زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله نزدیک شوید ولی ناامید از نزدیک شدن به آن ها هستید، حتما ادامه مطلب را بخوانید.

با اینکه چنین تفکری در میان افراد جامعه رایج است، متاسفانه مطالعاتی که در زندگی ائمه علیهم سلام شده ، ناظر به استخراج و معرفی الگوی عملیاتی نبوده است در حالی که الگو باید ویژگی های قابل اجرا داشته باشد، البته این امر بیشتر به خاطر عصمت آنها و احساس دست نیافتنی بودنشان رخ داده است. با این حال درس های زیادی از زندگی این زوج آسمانی قابل آموختن است. این بزرگواران به دلیل عصمت از هر گونه اختلاف و خطایی مصون هستند، اولین و آخرین اولویت آنها در زندگی فقط رضایت خداوند بود، زیرا خواسته های شخصی و تقابل خواسته هاست که موجب اختلافات خانوادگی می شود، وقتی خواسته هاس شخصی در میان نباشد مشکلی به وجود نمی آید.

درس اول: قبل از طرح خواسته های خودم به خواسته های خداوند توجه کنم.

یکی از مسائل بسیار مهم قبل از زندگی مشترک مسئله انتخاب همسر است. تاثیر گذارترین عامل در زندگی این دو بزرگوار که سر شار از آرامش و شادی حقیقی بودند، انتخاب صحیح هم کفو بود.مهمترین ویژگی توجه به کفویت است المؤمن کفو المؤمن.

همه افراد باید تلاش کنند که با هم کفو مومن خود با توجه به دیگر ویژگی های فرهنگی، اقتصادی، و… ازدواج کنند. حداقل تفاوت میان آنها زن بودگی و مرد بودگی آن هاست که منشا تفاوت هایی در زندگی میشود ولی در زندگی امام علی علیه سلام و حضرت زهرا سلام الله علیها با اینکه هر دو به هر حال تفاوت زن و مرد بودن را دارند به دلیل تمرکز بر کفویت یعنی ایمان به پروردگار اختلاف ها کنار گذاشته میشود. بنابراین انتخاب مقدم بر مسائل دیگر است. انتخاب باید بر محور کفویت انجام بگیرد تا زندگی هم بر همین محور ادامه پیدا کند.

درس دوم: همسری هم کفو با محوریت ایمان به خدا انتخاب میکنم و میدانم تفاوت های طبیعی بین ما با توجه به کفویت حل میشود.

 بارها در زندگی مان تفاوت های بین من و همسرم باعث اختلاف شد، از این پس یادم می ماند ما ، در ایمان به خدا با هم اشتراک داریم و با تمرکز بر ایمان اختلافاتمان را حل میکنیم.

از دیگر ویژگی های زندگی مشترک دختر نبی مکرم و همسرش صداقت، امانت، نبود خیانت، مؤانست کامل، رفاقت و مدارای آن دو دانست . این ویژگی ها یعنی همان مدل قرآنی که در آن زوجین مایه آرامش و سکینه همدیگرندو خداوند وعده مودت را برای آن داده است، البته همسران باید برای نهادینه شدن این مودت تلاش کنند.

در وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها به امام علی علیه سلام میخوانیم که هرگز مرا دروغ گو و خیانت کار ندیدی. از آن زمان که با من زندگی کردی با تو مخالفت نکردم. یک زندگی کاملا یک رنگ بر اساس صداقت و نهادینه کردن محبت و مودت داشتند. در زندگی اگر اختلاف باشد، اصلا محبت شکل نمیگیرد تا بر اساس آن مودت شکل بگیرد و تا مودت وجود نداشته باشد به مرحله ارادت نمیرسد.

از سخنان امام علی خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها میتوان به این مورد اشاره کرد : پناه بر خدا! تو عالم تر، گرامی تر، پاک تر و نیکوترین هستی و می ترسم که حتی به این فکر کنم که نافرمانی مرا کرده ای یا به خاطر نافرمانی از من تو را سرزنش کنم، تو که رابطه خودت با خدا را اصلاح کرده ای، رابطه خودت با من را به طریق اولی اصلاح کرده ای و من هرگز در زندگی این رفتارها را از تو شاهد نبودم. امام علی علیه سلام به ما می آموزند که اگر کسی می خواهد در زندگی شاهدچنین الگویی باشد و مشکل خیانت، نافرمانی و نامهربانی نبیند باید ایمان، پرهیزکاری، ترس از خداوند و احساس حضور همواره بر زندگی اش سیطره داشته باشد.

در پست های بعدی درس های دیگری از  سبک و سیره فاطمی را با هم مرور میکنیم.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان  حوزه  در  روزنامه  خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه 6


free b2evolution skin