15
تیر

عید فطر، ندبه دلتنگی در فراق امام عصر

عید فطر و اهمیت دعا برای امام زمان

از برجسته‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین ساعات روز عید فطر، لحظاتی است كه منتظران راستین ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه) آرزوی دیدار آن حضرت را كرده و در فراقش با دلی مملو از امید اشك حسرت می‌ریزند. از این رو، در اعمال و آداب عید فطر، مستحب است كه دعای ندبه،خوانده شود.

و امنن علینا برضاه، وهب لنا رأفته و رحمته و دعاءه و خیره ما ننال به سعة من رحمتك و فوزا من عندك، و اجعل صلاتنا به مقبولة و ذنوبنا به مغفورة و دعاءنا به مستجابا، و اجعل أرزاقنا به مبسوطة و همومنا به مكفیة و حوائجنا به مقضیة، و اقبل تقربنا إلیك، و انظر إلینا نظرة رحیمة نستكمل بها الكرامة عندك، ثم لا تصرفها عنا بجودك، و اسقنا من حوض جده صلى الله علیه و آله بكأسه و بیده ریا رویا هنیئا سائغا لا ظمأ بعده یا أرحم الراحمین. [بحارالأنوار: 102/ 104]

(ای خدای بزرگ)، به سبب امام عصر، نمازمان را پذیرفته، گناهانمان را آمرزیده، و دعاهایمان را اجابت‏ شده قرار بده؛ و به سبب امام عصر، روزى‏ هاى ما را گشاده و اندوه‏ هاى ما را كفایت‏ شده و نیازهاى ما را برآورده قرار بده؛ و تقرب‏ جویى ما را به درگاهت بپذیر و با نگاه رحمت ‏بار، بر ما بنگر تا با آن، به كرامت كامل در پیشگاهت نایل آییم، سپس به جود خود، آن نگاه پر مهر را از ما بر نگردان؛ و ما را از حوض جدش صلى الله علیه و آله با جام او و با دست او سیراب كن، سیرابى كامل و گوارا، كه پس از آن، هیچ تشنگى ‏اى نباشد، اى مهربان‏ترین مهربانان!».

آری چنین است، در هنگام اجتماع عظیم مسلیمن، در فراق امام غائب از نظر، باید گریست و ندبه ها فریاد کرد. چگونه است اقامه نماز عید در غیاب امام؟ چگونه است نماز بدون امام؟ چرا که در هر عید، غم و اندوه اهل بیت، تجدید میشود. از امام صادق نقل شده است:
مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ -أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِیهِ حُزْناً قُلْتُ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یدِ غَیرِهِمْ. [کافی، ج 4، ص 169]
هیچ عید قربان و عید فطری برای مسلمانان نیست جز آنکه در آن روز غم و اندوده آل محمد علیهم السلام تازه می شود. عرض کردم: چرا؟ فرمودند: زيرا حق اهل بيت غصب شده است و دولت کريمه عدل الهی مستقر نشده است.

عارف وارسته حاج ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی٬ استاد امام خمينی٬ در اين مورد در كتاب ارزشمند المراقبات٬ می نويسد: بر مؤمن راستين شايسته است امروزه غيبت آن حضرت و غصب حكومت آن حضرت توسط دشمنان٬ سختی حال شيعيان و رعايای او را در دست كافران و فاجران بنگرد و ببيند كه به آنان از قتل نفوس و هتك آبرو و غصب اموال و بدی حال و مقام خواری و ابتذال چه می رسد بايستی خوشحالی او به اندوه زياد و خنده او به گريه و عيد او به مامتم مبدل گردد و به خواندن دعای ندبه بسان زن بچه مرده ای بگريد و فرج او را از خدا بخواهد… باری چون خواستی برای نماز عيد بيرون روی كه با امامی نمازگزاری يا خودت امام جماعت شوی برتو است كه از مصيبتی كه برای غيبت امام خودت بر تو وارد شده است غافل نباشی٬ زيرا نماز عيد حق خاص اوست و آن از مقامات معروفه اوست.

آری چنين است که بايد٬ طبق روايات٬ در اعمال عيد فطر٬ برای ظهور امام عصر٬ دعا کرد و در فراق دولت کريمه امام عصر٬ چنين سرود:اللهم إنا نرغب إليك فی دولة كريمة تعز بها الإسلام و أهله ٬ و تذل بها النفاق و أهله ٬ وتجعلنا فيها من الدعاة إلى طاعتك والقادة إلى سبيلك ٬ و ترزقنا بها كرامة الدنيا و الآخرة ٬ اللهم ما أنكرنا من حق فعرفناه و ما قصرنا عنه فبلغناه. [بحارالأنوار: ج 91 ص 6]

منبع: http://www.snn.ir


free b2evolution skin
15
تیر

شبیه ترین روز به قیامت

عید فطر و کوثر بلاگ

از آثار تربيتى و سازنده نماز عيد فطر ٬ آنست که در آن اجتماع و حضور ٬ نيازمندانه در مصلاى بى سقف ٬ انسان ٬ به ياد خدا ٬ قيامت و نيازمندى خويش به رحمت الهى می افتد و صحنه قيامت در نظرها مجسم می شود. يادآورى قيامت در آن روز ٬ سفارش امير المؤمنين (ع) است. در روايت است که امام على (ع) در روز فطر در خطبه اى که خواند ٬ اين روز را ٬ “أشبه بيوم قيامكم” ٬ معرفی و خطاب به مردم ٬ فرمودند:

أيها الناس٬ إن يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون ويخسر فيه المبطلون٬ وهو أشبه بيوم قيامكم٬ فاذكروا بخروجكم من منازلكم إلى مصلاكم خروجكم من الأجداث إلى ربكم٬ واذكروا بوقوفكم فی مصلاكم وقوفكم بين يدی ربكم٬ واذكروا برجوعكم إلى منازلكم رجوعكم إلى منازلكم في الجنة.[تنبيه الخواطر: 2/ 157]

اى مردم! اين روز شما٬ روزى است که نيکان ٬ پاداش می گيرند. در اين روز٬ بدکاران٬ زيان می کنند. اين روز٬ شبيه ترين روز به قيامت٬ شماست. با بيرون آمدن تان از خانه ها به طرف مصلی٬ بيرون آمدن تان از قبرها را٬ به يادآوريد. با توقف خود در مصلی و انتظار نماز٬ توقف در حضور خدا را در صحنه قيامت٬ به خاطر آوريد. و با بازگشت خود به خانه ها٬ بازگشت تان را به خانه هاى خود در بهشت يا جهنم را٬ به ياد آوريد.

مهم ترين آداب بيرون آمدن از ميهمان سراى الهى در ماه رمضان٬ در عيد فطر آشكار می شود كه روزه دار به خويش بنگرد و در واپسين لحظه هاى اين ماه٬ خود را ارزيابى كند كه تا چه اندازه به هدف اين ميهمانى الهى نزديك شده است؟ آيا احساس می كند كه به يك دگرگونى معنوى دست يافته است٬ يا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان٬ بوده است؟

زيرا اين روز٬ از سويى سبب شادى و سرور است٬ چراکه هر مسلمانى از انجام وظيفه الهى خوشحال و مسرور است. ولى از سويى چون روز دريافت جوائز و پاداش الهى است٬ انسان در حالت خوف و دلهره به سر مى برد از اين که نمى داند اعمال يک ماهه انسان٬ تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است؟ از اينرو٬ امام حسن مجتبی٬ در شگفت می ماند که چگونه انسان هنگام دريافت اجر خويش٬ به جای عبادت و انجام اعمال عيد فطر٬ در بازی و سرگرمی٬ سپری می کند در حاليکه هنوز نامه اعمال خويش را در روز عيد فطر٬ دريافت نکرده است و در حالت خوف و رجاء٬ به سر می برد.

نظر الحسن بن علی عليهما السلام إلى الناس فی يوم فطر يلعبون و يضحكون. فقال لأصحابه و التفت إليهم: « إن لله عز و جل خلق شهر رمضان مضمارا لخلقه يستبقون فيه بطاعته إلى رضوانه٬ فسبق فيه قوم ففازوا و تخلف آخرون فخابوا ٬ فالعجب كل العجب من الضاحك اللاعب فی اليوم الذی يثاب فيه المحسنون ٬ و يخيب فيه المقصرون ٬ و ايم لله لو كشف الغطاء لشغل محسن بإحسانه ٬ و مسی ء بإساءته». [من لايحضره الفقيه: 2/ 174]


امام مجتبى (ع) روز عيد فطر ٬ به عده اى برخورد کردند که (به جای انجام اعمال و آداب عيد فطر) ٬ به خنده ٬ بازى و سرگرمی ٬ مشغول بودند. به همراهان خويش ٬ فرمود: خداوند ٬ رمضان را ٬ ميدانى براى مسابقه و دستيابى به رحمت و رضوان خويش قرار داده بود ٬که عده اى پيش تاخته و بردند ٬ عده اى هم عقب مانده و باختند. تعجب از آنکه در اين روز پاداش ٬ به خنده و بازى ٬ مشغول است ٬ در روزى كه نيكوكاران پاداش می يابند و كوتاهی كنندگان ٬ ناكام می شوند. به خدا سوگند ٬ اگر پرده كنار رود ٬ نيكوكار سرگرم نيكوكارى خود خواهد شد و بدكار ٬ گرفتار بدكارى خويش.

منبع: http://www.snn.ir


free b2evolution skin
5
تیر

بزرگترین هراس شب های قدر

شب قدر برای امام زمان دعا کنیم

ندیده ای فرزندی با خطای بسیار چگونه حرمت پدر را پاس نمی دارد، چگونه در را به هم می کوبد و از منزل خارج می شود؟ صبح تا شام با غرور کودکانه خود بی عذر و بهانه در کوی و برزن می گردد و رو سوی عذرخواهی نمی آورد. اما شب هنگام، هنگامه تاریکی و تنهایی چاره ای جز بازگشت به خانه پدری ندارد! در راه، با واهمه ای که از پذیرفته نشدن عذر خود دارد، زیر لب زمزمه می کند:

«پدر جان! من که جز این منزل، جا و مکانی ندارم! اگر از این در روم به کدامین منزل پا نهم؟»

آن هنگام که با ترس و اضطراب به در خانه می رسد، ناگاه می بیند در نیمه باز است! پدر، پشت در ایستاده! گویا پدر منتظر فرزند است! تا او را می بیند، به گرمی به آغوشش می کشد:

«فرزندم! چه خوب شد آمدی! پیش تر منتظرت بودم!»

این است مهربانی و بزرگواری یک پدر! امام زمان علیه السلام برای ما پدراند و ما همه فرزندان اوییم!

با هر خطا و اشتباه، با کوله باری از گناه، رویی سیاه و حالی تباه، هر قدر هم که بد کرده باشیم، ما فرزندانیم و او پدر! و این پدر است که با همه اقتدار و بزرگی اش، مهربانانه در مقابل فرزند می ایستد و منتظر لب گشادن او می شود تا بی هیچ عذر وبهانه ای به آغوشش کشد و با گذشت پدرانه اش سرش را بالا گیرد و خم به ابرو نیارد! …

چه کسی میتواند مدعی شود که من عاق امام زمان نیستم نکند به خاطر ایذاء امام زمان (که پدر معنوی همه ما هستند ) و آزردن ایشان در شب های قدر آمرزیده نشویم این از بزرگترین هراس هایی است که باید داشته باشیم. چرا که اگر قصد رفتن به درگاه خدا را داریم و میخواهیم خدا ما را ببخشد باید به درخانه امام زمان برویم.


در شب های قدر تمام شیعیان ، یک صدا و یک دل دست به دعا برداشته برای فرج اولین دردمند عالم وجود دعا کنند؛از رحمت خدا دور نیست که ظهورشالن را جلو بیندازد.

برگرفته از نسخه الکترونیکی کتاب شب های بیقراری از سید محمد بنی هاشمی، صص 56و 53


free b2evolution skin
5
تیر

بیقراران شبهای قدر

شبهاي بيقراريم رسيد شبهاي تنگ شدن دل در سينه شب سجود

شبهاي ناله و زاري در مقابل معبود براي دست کشيدن از غير ودود!

شبهاي ناله ي زينب در فراق پدر، شبهاي اشک هاي چشم هر چه يتيم!

شبهاي استغاثه به حضرت يزدان، شبهاي مناجات و دعا، شب جوشن کبير!

شبهاي حلاليت طلبي از کبير و صغير، شب حسابرسي، شب دستم را بگير!

و ميترسم از تمام حق الناسي که بر گردنم دين است و از خودم…من حقير!

بیقراران شبهای قدر در اين شبهاي نوراني.اگر دلتان شکست و اشکتان شد جاري..دعا کنيد مرا دعا کنيد تمام بيماران بر بستر..دلهاي شکسته را..جوانان و گرفتاران زندگي را دعا کنيد پدران غنوده در خاک و مادران آسماني را..براي زوجهاي جوان..براي خانواده هاي در حسرت اولاد..براي بزرگترين دغدغه ي شيعه…براي مظلومان براي کودکان بي پناه..و براي تمامي حق هاي زايل شده از ديگران طلب مغفرتي.

و بدانيم که پوزش پذير چاره ساز ما را ميبخشد به خواندن اسمهاي اعظم ان شا ا..

التماس دعا..!


free b2evolution skin
4
تیر

بخشوده نشدگان شبهای بیقراری

بخشودن نشدگان شب های بیقراری شب قدر

با تمام مهربانی و باران لطف خداوند در ماه رمضان و شب قدر، معلوم نیست که هر کس به درگاه الهی دعا کند، دعایش مستجاب و گناهش بخشیده شود!

فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَبْرَئِيلَ فَهَبَطَ فِي كَتِيبَةٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِلَى الْأَرْضِ وَ مَعَهُ لِوَاءٌ أَخْضَرُ فَيَرْكُزُ اللِّوَاءَ عَلَى ظَهْرِ الْكَعْبَةِ وَ لَهُ سِتُّمِائَةِ جَنَاحٍ مِنْهَا جَنَاحَانِ لَا يَنْشُرُهُمَا إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَيَنْشُرُهُمَا تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَيُجَاوِزَانِ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ وَ يَبُثُّ جَبْرَئِيلُ الْمَلَائِكَةَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فَيُسَلِّمُونَ عَلَى كُلِّ قَائِمٍ وَ قَاعِدٍ مُصَلٍّ وَ ذَاكِرٍ وَ يُصَافِحُونَهُمْ وَ يُؤَمِّنُونَ عَلَى دُعَائِهِمْ حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ فَإِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ نَادَى جَبْرَئِيلُ يَا مَعْشَرَ الْمَلَائِكَةِ الرَّحِيلَ الرَّحِيلَ فَيَقُولُونَ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا صَنَعَ اللَّهُ تَعَالَى فِي حَوَائِجِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص فَيَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَظَرَ إِلَيْهِمْ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فَعَفَا عَنْهُمْ وَ غَفَرَ لَهُمْ إِلَّا أَرْبَعَةً قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةُ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَ الْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ وَ الْقَاطِعُ الرَّحِمِ وَ الْمُشَاحِن‏. (بحار الانوار، ج 93، ص 377)

گروهی هستند که خداوند شب قدر هم از سر تقصیراتشان نمی گذرد! هر قدر هم ندبه و ناله کنند سودی نمی بخشد. جبرئیل که سرکرده ملائک است شب قدر ملائک را جمع کرده به آنان مأموریت می دهد تا بروند به کس که ایستاده یا نشسته در حال نماز یا ذکر است، سلام دهند، با آنان مصافحه نمایند و به دعایشان آمین گویند. ملائک چنین می کنند تا هنگامه طلوع فجر شود. آن هنگام جبرئیل ندا سر می دهد:

“ای ملائک بازگردید، بازآیید!”

رو به جبرئیل می کنند و از او می پرسند:"در این شب، خداوند با حاجتهای مؤمنین امت رسول خدا چه کرد؟”

جبرئیل پاسخ می دهد: خدا همه آنها را بخشيد مگر چهار دسته را!

اوّل :کسی که شرابخوار است.
دوّمی عاق والدين است. (که اميرمومنان عليه السلام براي شفاي کسي که در اثر عاق والدين فلج شده بود -دعاي مشلول را توصيه کردند) بر اساس روايات ائمه اطهار عليهم السلام:
1- کساني که عاق والدين شده اند حتي در شب هاي قدر هم بخشيده نمي شوند.
2- اگر کسي شکرگزار پدر و مادر نباشد در حقيقت شکر خدا را به جاي نياورده است .
3- پدر واقعي همه ما امام زمان عليه السلام هستند که اگر ايشان ما را عاق کنند هيچ فريادرسي نداريم.

سومی کسی است که قطع رحم کند. (بالاترین مصداق صله رحم انجام وظایفی است که در قبال اهل بیت و امام زمان عج داریم)
 چهارمی اینکه کسی از دیگری کینه به دل داشته باشد. تنها و تنها مومن واقعي کينه دشمنان اميرالمومنين عليه السلام و فرزندانشان را به دل دارد.

برگرفته از  نسخه الکترونیکی کتاب شب های بیقراری  سید محمد میرهاشمی ، صص 47-45


free b2evolution skin
28
خرداد

بهترین فرصت‏ براى تزكیه نفس

روزه گرفتن، بدون باز داشتن چشم و گوش و زبان از خطا و لغزش، فقط گرسنگى كشیدن است و بس!

باید پس از گذراندن هوا و هوس در كوره «استقامت‏»، با پتك سنگین «نه‏»، سر شیطان نفس را كوبید! آن گاه، دل را صیقل و با آب «توبه‏» شستشو داد؛ تا همچون آینه، نور حق بر آن بتابد و صفات عالیه در آن انعكاس یابد …

رمضان، ماه نزول قرآن، ماه نزول «فرشته‏ ها» و «روح‏» (1) بار دیگر از راه رسید . دوباره سفره ضیافت الهى گسترده شد و پرهیزكاران به مهمانى خدا دعوت شدند! در این ماه اگر تمامى اعضاء و جوارح روزه باشد؛ حتى خوابیدن و نفس كشیدن نیز عبادت و تسبیح است . (2)

ماه غلبه بر شیطان درون و بیرون و بى اعتنا شدن و بى توجهى به ظواهر فریبنده‏ اى است كه كمترین توجه به آنان، نورانیت درون را خاموش مى‏كند! …

ماهى است كه در شب‏هاى قدر آن باید، « دفترچه بیمه‏» زندگى را به مُهر « تمدید اعتبار» امام زمان (عج) ممهور ساخت؛ زیرا در غیر این صورت، دیگر تحت پوشش ولایت نخواهیم بود!

«رمضان، ماهى است كه ابتدایش رحمت، میانه ‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است‏.» (3)

اگر دل، در این ماه، بهارى نشد؛ همیشه سال، پائیزى و سرد است .

سالكان، این ماه را به رفع تكلیف نمى‏ گذرانند … آن جا كه مى‏ توان با قطره اشكى در نیمه‏ هاى شب، انبوه آتشى را خاموش كرد؛

آنجا كه فرشتگان، به نزدیك ‏ترین مدار زمین رسیده ‏اند؛

آنجا كه شیاطین در « بند» هستند؛

آنجا كه درهاى جهنم بسته است، درهاى رحمت ‏باز؛

و … آنجا كه روزه سپر است از آتش!

چرا غفلت؟!

حال كه « ایاما معدودات‏»، بهترین فرصت‏ براى تزكیه نفس و « لعلكم تتقون‏» (4) شدن است،

چرا كسالت و تنبلى؟!

باید از لحظه لحظه این ماه استفاده كرد و از روزها و شب‏هایش بهره ‏ها گرفت؛ تا موفق به دریافت « كارنامه قبولى‏» شد!

و باید قدر شب‏هاى «قدر» را دانست؛ بخشنده مهربان منتظر است تا « یا رب‏» بخشش خواهان را بشنود:

شب خیز كه عاشقان به شب راز كنند             گِرد در و بام دوست پرواز كنند

     هر جا كه درى بود، به شب مى‏ بندند               الا در دوست را كه شب باز كنند

و آنان كه عمر خود را صرف اطاعت از دستورات الهى كرده‏ اند، به همه شب‏هاى ماه رمضان توجه دارند و مى‏ گویند:

هر شب، شب قدر است، اگر قدر بدانى! …

ادامه »


free b2evolution skin
26
خرداد

مدرن شدن آداب ماه رمضان

سحرهای مدرن رمضان

بیدار شدن های غیرمعمول در نیمه شب و چشم های خواب آلود وقت سحر، گوش دادن به زمزمه و مناجات اشک آلود پدر، جمع شدن اعضای خانواده دور هم و غذاخوردن های شبانه، جرعه جرعه آب خوردن تا به گوش رسیدن صدای اذان، تلاش و رقابت با خواهر و برادرها برسر زودتر مسواک زدن، صدای آشنای دعای سحر، طعم دلنشین خواندن نماز صبح اول وقت، خوابیدن های نیمروز وقتی سستی و بی حالی غلبه کرده، چشم انتظاری دلنشین برای شنیدن صدای اذان و حلاوت وقت افطاری های ساده و بی پیرایه کنار اعضای خانواده و… همه خاطره های آشنایی از ماه خداست، خاطره هایی از سال های دور که همه ما فقط یک بار در سال تجربه اش می کردیم و برای ما یادآور شروع ماه مهمانی خدا بود. البته این روزها همراه با تغییر در زندگی آدم ها ماه رمضان هم تغییر کرده و گویی آداب ماه رمضان هم مدرن شده است.


در گذشته اعضای خانواده با شنیدن صدای نقاره یا سحرخوان ها از بزرگ تا کوچک بیدار می شدند و خود را برای خوردن سحری آماده می کردند. در حالی که کدبانوی خانه نه با آنها که از ساعت ها قبل در کار تدارک و تهیه سحری بود، غذا روی چراغ سه فتیله، خوب جا افتاده بود و پلوی داغ چند ساعت قبل از بیدار شدن اعضای خانواده دم شده بود، قل قل سماور و عطر خوش چای تازه دم هم این نوید را می داد که همه چیز برای خوردن سحری آماده است.

کسی که زودتر بیدار می شد بقیه اعضای خانواده و حتی گاه همسایه ها را بیدار می کرد، سال هایی که رادیو به میان خانواده ها آمد، خانواده ای که رادیو داشت آن را روشن می کرد و اهالی یک محله با صدای رادیو بیدار می شدند. بچه ها از شوق بیدار شدن سحر و جانماندن از خوردن سحری شب ها زودتر می خوابیدند و وقت سحر همه اعضای خانواده از کوچک و بزرگ آماده بودند، حتی کسانی که نمی توانستند روزه بگیرند هم بیدار می شدند تا از فیض سحر محروم نمانند و حداقل اندکی در ثواب روزه داران شریک شوند، همین باعث می شد وقتی از پنجره خانه به بیرون نگاه می کردی چراغ همه خانه ها روشن بود اما این روزها که دیگر خبری از آوای دلنشین چاووش خوان ها و سحرخوان ها نیست گویی بیدار شدن برای سحر هم در حال از مد افتادن است.

حالاوقتی برای سحر از خواب بیدار می شویم شاید کمتر خانه ای چراغش روشن باشد. حالازندگی شهری و شاغل بودن اعضای خانواده باعث شده حتی در وعده سحر هم کمتر دور هم جمع شویم و در میان بسیاری از خانواده ها افراد ترجیح می دهند در ساعات پایانی شب غذایی تناول کنند تا لذت خواب شیرین بر لذت بیدار شدن هنگام سحر بچربد. اگر خانواده هایی هنوز به روال گذشته برای سحر بیدار می شوند نه از ساعت ها قبل از اذان، بلکه فقط دقایقی قبل از اذان بیدار می شوند و ترجیح می دهند غذای از قبل آماده شده را در ماکروویو گرم کرده و با عجله تناول کنند و بعد از خواندن نماز بلافاصله به رختخواب برگردند.

همه اینها در حالی است که در منابع روایی ما به خوردن سحری بسیار سفارش شده و فصلی با عنوان خوردن وجود دارد و از مجموع روایات چنین بر می آید که خوردن سحری برای روزه ماه رمضان مستحب است.

 


free b2evolution skin
24
خرداد

سفارش امام صادق علیه السلام به روزه داران

 

رمضان در کوثر بلاگ

امام صادق علیه السلام در حدیثی زیبا می فرماید :

از جمله این که حالت تو در حال روزه ‌ات این باشد که خود را مشرف به آخرت بینی و حالتت حالت خضوع و خشوع و انکسار و خواری باشد و حالتت حالت بنده ترسان از مولایش و دلت پاک از عیوب و باطنت مبرای از حیله و مکر باشد و از آن چه غیر از خدا باشد بیزاری جویی و در روزه خود ولایت خود را برای خدا خالص گردانی و از خدای قهار حقا بیمناک باشی و جان و بدن خود را برای محبت و ذکر او فارغ گردانی و بدن خود را برای عمل به اوامر او و آن چه تو را به آن دعوت کرده است و غیر این ها از آن چه در باب آن توصیه شده است مهیا سازی و جوارح خود را از محظورات و مخالفات به ویژه زبان راحتی از مجادله و سوگند راست محفوظ داری.

سپس در آخر روایت فرمود :

اگر به آن چه برای تو بیان شد عمل کردی حقا به آن چه برای روزه دار حق است عمل کرده‌ ای و اگر از این ها کم گذاشتی از فضیلت روزه خود کم گذاشته ‌ای و ثواب آن به اندازه کمبود از آن چیزی است که بیان شد.

من می‌ گویم :

پس به آن چه در این وصایا از وظایف روزه دار است نظر کن و سپس در تأثیرات آن تأمل نما و بدان که اگر کسی خود را مشرف به آخرت بیند دل خود را از دنیا خارج سازد و جز به تهیه توشه آخرت نپردازد و هم چنین اگر قلبش خاضع شود و شکسته و خوار گردد از فرح به غیر خدا دوری گزیند و میل به آن ننماید و هر کس روح و بدنش برای خدا، خوار و ذلیل باشد و از هر چیزی سوای خدا بیزاری جوید روح و قلب و بدن و تمامت او در ذکر خدا و محبت خدا و عبادت خدا غرقه شود و روزه دار روزه مقربین باشد. خدا به حق مقربانش، ما را چنین روزه‌ ای روزی گرداند هر چند که یک روز در عمرمان باشد.

کتاب ترجمه المراقبات – ص ۲۰۷

تألیف : عارف کامل میرزاجواد آقاملکی تبریزی (ره)

 


free b2evolution skin
21
خرداد

بایدهای زمانی ماه رمضان در صحیفه سجادیه

 

منظور از بایدها، ترسیم نقشه راهی است که طی طریق در آن مسیر را امام سجاد(ع) برای خود و دیگر روزه داران در قالب زبان دعا از خداوند متعال درخواست می کند تا در این ماه به آن برنامه نزدیک شود و گام های خویش را بر فرق آن اهداف نهاده و بالا رود و بدین وسیله روزه ها، شکوفا شود و ثمر دهد.

یکی از بایدهای زمانی که امام سجاد(ع) خود را در آن مسیر قرار می دهد و از خداوند بلندمرتبه درخواست می نماید؛ حرمت زمان نماز را در این ماه دانستن است.

یکی دیگر از بایدهای زمانی این ماه که بر مبنای ارزش شناسی این ماه استوار گشته است درخواست آزاد کردن گردن های مرهون در بند گناه است امام می فرماید: خدایا در هر شبی از شب های این ماه گردن های بسیاری از زنجیر توان فرسای گناه آزاد و رها می شوند و در بند کرم و بخشش تو اسیر می آیند که این اسارت عین آزادی و بزرگترین کرامت و شرافت محسوب می شود.

« و اذا کان لک فی کل لیله من لیالی شهرنا هذا رقاب یعتقها عفوک، أو یهبها صفحک فاجعل رقابنا من تلک الرقاب» (دعای ۴۴ بند ۱۴)»

یکی دیگر از درخواست های امام(ع) در باب زمان در این ماه، مشخص نمودن تکلیف روزهای این ماه و نیز شب های پربرکت این ایام است.

درنهایت از مکتب فکری خود که از معرفت ناب اهل بیت(ع) ناشی می شود وچهره انسان شناسی حقیقی اسلامی را به نمایش می گذارد بایدی را مطرح می کند که برپایه، مبنا و مبداء معرفتی عمیق خود بنا نموده است.امام (ع) در بند ۴۳ از دعای ۴۵ همانند مغز ولب، دو دعای ۴۴ و ۴۵ سخن می گوید و این ماه را سبب شرافت و کرامت خود می داند که خدای سبحان چنین عطا نموده است و هر کس به اندازه ظرف وجودی خود از آن بهره می برد:«اللهم انا اهل هذا الشهر الذی شرفتنا به» (دعای ۴۵ بند ۴۳).

طبق ویژگی هایی که برشمرده شد، ماه مبارک رمضان از دو ویژگی نزول رحمت خدای متعال نظیر نزول کلام خود، و از سویی دیگر صعود و بال گشودن انسان برخوردار است.

اهمیت این اختصاصات برای ماه مبارک در منطق عارفانه امام(ع) تا بدان حد است که می فرماید این ماه سبب شرافت ماست؛ اما سخن بلند امام در قسمتی کوتاه از دعای ۴۴ به همین جا ختم نمی شود. بلکه براساس انسان شناسی الهی، اعلام می کند که زینت و زیور ماه مبارک علیرغم همه توصیفات گذشته به طاعت ما برای خداست:«اللهم… زین اوقائه بطاعتنا لک» (دعای ۴۴ بند۱۷) (خدایا اوقات ماه مبارک رمضان را به طاعت ما برای تو زینت بده).

طبق تفکر امام (ع) روزه روزه داران در صورتی بالنده، بارور و پر بر وبار خواهد بود که به ریسمان محکم طاعت و عبادت برنامه دار متصل گردند و دراین راه با تفکر و معرفت قدم بردارند. دراین صورت ماه مبارک رمضان، عیدی به یادماندنی و خاطره زا خواهد گشت و شایسته آن خواهد شد که از خداوند در خواست کنیم که هر ماه ما، رمضان، و هر روز ما روز ماه مبارک، و هر شب ما لیله القدر باشد.

 


free b2evolution skin
21
خرداد

شروط قبولی اعمال در ماه رمضان

عبادات رمضانی

ماه رمضان عید اولیاء خدا و بهترین ماه هاست «وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ» روزهایش بهترین روزهاست. «وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی» شب هایش بهترین شب هاست «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَات» ساعاتش بهترین ساعت هاست «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ» در این ماه خدا شما را به مهمان خانه‌ای دعوت کرده است که میزبان خود اوست. سالن پذیرایی مساجد، وسیله‌ی پذیرایی گرسنگی است. حدیث داریم گرسنگی عقل و فکر و فطرت انسان را به جوش می‌آورد. گرسنگی روح، انکسار و تذلل به وجود می‌آورد. گرسنگی حس مردم دوستی انسان را زنده می‌کند. گرسنگی توجه به نعمت‌های انسان را زیاد می‌کند. گرسنگی انسان را یاد فقرا می‌اندازد. گرسنگی باعث می‌شود که یک سری فضولات زائد در بدن که در طول سال نمی‌سوزد، از بین برود. بدن مجبور می‌شود به خاطر فشار گرسنگی آن زوائد را بسوزاند و آن‌ها را خانه تکانی کند. مهمانی خوبی است. در ماه رمضان دل‌ها نرم می‌شود. در ماه رمضان انسان بیش‌تر یاد خدا می‌کند. ماه رمضان مساجد پر می‌شود، نفس کشیدن در ماه رمضان ثواب سبحان الله دارد. سیب و پرتقال مهمانی مادی است، مهمانی خدا همین گرسنگی است. خدا وقتی می‌خواهد مهمان کند یا می‌گوید: «بیا در بیابان‌های مکه(عرفات)» یا می‌گوید: «گرسنگی بکش». اگر امام شما را بپذیرد.

خداوند شما را در ماه رمضان اهل کرامت قرار داده است. امام زین العابدین در دعا، خدا را شکر می‌کند که آن مقامی که توبه بقیه‌ی انبیاء دادی به امت پیغمبردادی، یعنی توفیق روزه‌ی ماه رمضان را دادی «أَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکمْ فِیهِ مَقْبُولٌ» نفستان ثواب سبحان الله دارد، خواب هم باشید برایتان ثواب عبادت می‌نویسند و خدا عملتان را قبول می‌کند. چون اعمال ما کم قبول می‌شود، علتش هم این است که قبول عمل شروطی دارد:

ادامه »


free b2evolution skin
21
خرداد

خصوصیات منحصر به فرد ماه مبارک رمضان

ویژگی های ماه رمضان

ماه رمضان، ویژگى هاى مهمّى دارد كه ریشه بركات بزرگ این ماه و پایه نعمت هاى بى شمار آن هستند. شُكوه، عظمت و بركات مادّى و معنوى اى كه از این ماه، نصیب اهل ایمان مى شود، از نگاه احادیث اسلامى ، قابل توصیف نیستند و اگر مسلمانان شناخت درستى از بركات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهاى بزرگ آن را مى دانستند، آرزو مى كردند كه سراسر سال، رمضان باشد . حدیث پیامبر خدا در این مورد، چنین است: لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فى رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یَكُونَ رَمَضانُ سَنَةً ؛اگر بندگان بدانند كه در رمضان، چه [نعمت ها و آثارى ]هست، آرزو مى كنند كه رمضان، یك سال باشد.از میان ویژگى هاى فراوانى كه این ماه دارد به اختصار به چند نمونه ـ به خاطر اهمّیتى كه دارند ـ اشاره مى كنیم:

1- ماه رمضان هم آغاز سال انسانیّت از نگاه اسلام است؛ چرا كه در این ماه عزیز، حیات معنوىِ اهل سیر و سلوك، تجدید مى شود و آنان كه در مسیر حركت به سوى كمال مطلق اند، جانشان شكوفا شده، آماده دیدار خداوند مى شوند. از این رو، مى توان گفت كه «فروردین»، آغاز تجدید حیات مادّى براى گیاهان در دنیاى طبیعت و «ماه رمضان»، آغاز تجدید حیات معنوىِ انسان در عالم انسانیّت است.

2- دومین ویژگى برجسته اى كه در فضاى این ماه بافضیلت جلوه گر است ، وجود زمینه ها و ظرفیت هایى است كه براى میهمانى خداى سبحان فراهم آمده اند، آن گونه كه پیامبر خدا در توصیف این ویژگى فرمود: ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت گشته اید و از اهل كرامت خدا قرار داده شده اید نفس هاى شما در آن، ستایش و خوابیدن شما، عبادت است. عمل شما در آن ماه پذیرفته و دعاى شما برآورده است. (روضة الواعظین/ترجمه مهدوى دامغانى؛ ص551) در حقیقت، این ویژگى، ریشه ویژگى اوّل، بلكه سرچشمه همه ویژگى ها و بركات این ماه مبارك است .

3-یکی از برکات ماه مبارک رمضان غفران الهی است که شامل حال بندگان می شود امام باقر علیه السّلام فرمود: هنگامى كه ماه رمضان میرسید و نزدیك می شد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم سه روز كه از ماه شعبان باقى بود بلال را میفرمود مردم را خبر كند و همه در مسجد حاضر می شدند پس به منبر میرفت و حمد و ثناى الهى بجا مى‏آورد و سپس میفرمود: أیّها النّاس همانا این ماه رسید و آن سیّد و سالار ماههاى دیگر است، شبى در آن است كه بهتر از هزار ماه است، در این ماه درهاى دوزخ بسته مى‏شود، و درهاى بهشت گشوده میگردد، پس هر كس این ماه را درك كند و گناهانش آمرزیده نشود پس خداوند او را از رحمت خود دور نماید و هر كس پدر و مادر خویش را دریابد و آمرزیده نشود پس خدا او را از غفران‏ و آمرزش خویش دور سازد، و هر كس نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد و آمرزیده نشود پس خداى عزّ و جلّ او را از رحمت خود دور كند.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ ترجمه غفارى، ص: 151)

4- ماه رمضان را ماه آزادسازى نامیده اند؛ چون خداوند در هر روز و شب، ششصد آزادشده دارد و نیز در آخر ماه، به اندازه آنچه در [روزها و شب هاى] گذشته آزاد كرده است. حسن بن محبوب، از ابو ایّوب، از ابو الورد از امام ابو جعفر علیه السّلام‏ روایت كرده است كه فرمود: و این ماهى است كه اوّل آن رحمت، و وسطش مغفرت، و پایانش اجابت دعا و آزادى‏ از آتش‏ دوزخ‏ است. (ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 417)

آمد رمضان و عید با ماست/ قفل آمد و آن کلید با ماست

بربست دهان و دیده بگشاد/ وان نور که دیده دید با ماست

آمد رمضان به خدمت دل/ وان کش که دل آفرید با ماست

در روزه اگر پدید شد رنج/ گنج دل ناپدید با ماست

کردیم ز روزه جان و دل پاک/ هر چند تن پلید با ماست (مولوی)

ادامه »


free b2evolution skin