11
اردیبهشت

سوره قدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

إنّا أنزلناه فى لیله القدر
این آیه از جمله آیاتى است که علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنى برآن حضرت منطبق است.
در تفسیر فرات کوفى با ذکر سند از امام صادق‌علیه السلام  نقل شده است، که حضرت در تفسیر «إنّا أنزلناه فى لیله القدر» فرمودند: «لیله» فاطمه و«القدر»، اللّه است. سپس افزودند:
«فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد أدرک لیله‌القدر و‌إنّما سمّیت فاطمه لأن الخلق فطموا عن معرفتها؛ پس هر کسى که فاطمه را به درستى و «کما هو حقه» بشناسد، لیله القدر را درک کرده است و فاطمه به این نام، نام گذارى شده، به خاطر آن‌که مردم از شناخت او عاجزند.1

فاطمه، لیله القدر است زیرا که:
در میان همه شب‌ها، آن چه بی‌نظیر و مطلوب است، شب قدر است. در میان همه زنها نیز آن‌که بی‌نظیر و مطلوب است، فاطمه است.
از آن حضرت، تعبیر «لیل» شده است. زیرا همان گونه که شب همه چیز را در برمی‌گیرد، ظلم و ستم بنی‌امیه آن حضرت را در برگرفت.
فاطمه، لیل است زیرا شب، بیانگر پوشیدگى و مستورى و حجاب و عفت و حیاء است.
ویژگى شب قدر، توبه و نزدیکى به خدا و اطاعت و بندگى و حفظ احکام است. ویژگى فاطمه سلام الله علیها و را ه و روش و سیره آن حضرت نیز، قرب به خدا و اطاعت و بندگى او و حفظ ارزش‌هاى الهى است.
مهم‌ترین و ممتازترین عمل در شب قدر، علم و پرداختن به آن است. درمیان صفات و ویژگی‌هاى فاطمه سلام الله علیها ، نیز علم و معرفت و آگاهى آن حضرت به خدا، دین خدا، تکالیف، وظایف و ارزش‌هاى انسانی، از همه مهم‌ تر و بزرگ‌ تر است. ارزش سایر اعمال آن حضرت به همین آگاهى و شناخت و علم اوست و این از بزرگ‌ترین درس‌ها و تعالیم براى همه، بخصوص براى زنان است.
شب قدر از هزار ماه، بهتر است و یک لحظه و یک روز زندگى و سیره حضرت زهرا‌ سلام الله علیها، از هزاران ماه و سال زندگى که در آنها خبرى از آن راه و روش و الگو نباشد، بهتر است.
شب قدر، ظرف و جایگاه قرآن است.جایگاه حضرت زهرا  سلام الله علیها و گفتار و کردار و زندگى آن حضرت هم درتفسیر عملى قرآن و تجسم و تبلور آیات آن است. همان‌گونه که انسان در شب قدر به قرآن، نزدیک‌تر شده، و آن را بر سر مى نهد، با نزدیک شدن به حضرت زهرا‌‌ سلام الله علیها نیز انسان به قرآن نزدیک شده و آن را نصب العین خود قرار می‌دهد.
شب قدر همان لیله مبارکه یعنى شب نزول برکت و ارزش‌ها است و چشمه‌ اى است که این فضایل و سعادت‌ها از آن جوشیده و نازل مى شود. فاطمه نیز محل نزول و صدور این اصالت‌ها و ارزش‌ها و مکارم است.
شب قدر، تجمع ملائکه اللّه است و بهره از عالم ملکوت، افزون‌تر خواهد بود. آن کس هم که بیشتر با فاطمه، نزدیک‌تر شده و از آن حضرت بهره ببرد از خوى و خصلت ملائکه، حظ فزون‌ترى برده و به عالم فرشتگان و تجرّد و تقدّس، نزدیک‌تر می‌گردد بلکه از آن ها نیز، برتر می‌رود.
ممکن است سال‌ها بگذرد و کسى از شب قدر، جز ظاهری، بیش درک نکند.

اما اگر از حقیقت آن، ذره‌اى درک نماید، چنان آگاهى و تنبه بیدارى به او می‌بخشد که مسیر زندگیش عوض می‌شود و سخت به خدا نزدیک می‌گردد. فاطمه، نیز چنین است.یعنى ممکن است فرد یا جامعه‌اى سال ها به لیله‌القدر برسد و فاطمه‌‌ سلام الله علیها را از خود بداند؛ اما حقیقت او را درک نکند و جز ظاهرى از آن نفهمد، اما با درک زندگى و ابعاد گوناگون حیات واقعى فاطمه، جرقه‌اى در دل آنان بدرخشد و مسیر سرنوشت آنان را عوض نماید.
از این گذشته زمان غسل و کفن و دفن، بنابر وصیت حضرتش نیز در دل شب متناسب با لیله القدر است و قرن‌ها است که قبر مجهول و ناپیداى او نیز حاکى از تناسب وجود مقدسش با لیله القدر دارد.
و «اللیله هى فاطمه و‌القدر هو اللّه»: فاطمه، اضافه تشریفى به خدا دارد از حیث:
آن‌که پس از پدر بزرگوار و شوهر گرانقدرش، بیش از تمام پیامبران مرسل و غیر مرسل، ایمان به خدا داشته و در عالم انوار و اشباح و ارواح، خدا را تسبیح و تمجید و تقدیس و تحلیل کرده و سپاس گزار بوده است. نور مقدس او چندین هزار سال پیش از آفرینش آسمان و زمین آفریده شده است.
آن که فاطمه زهرا، افضل تمام انبیا ومرسلین وملائکه و مقربین است و همه آن ها نیازمند به شفاعت زهرا‌سلام الله علیها طبق اخبار و احادیث مستفیضه صادره از مصادر وحى و تنزیل می‌باشند.
آن که ملائکه حتى جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزائیل هم بی‌اذن بر او داخل نمی‌شوند. و از اطاعت او بیرون نبودند و خداوند عزوجل، عهد ولایت او را از آن ها گرفته است.
زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم  می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل او هستند.
ارباب معرفت نیز در بعضى از تفاسیر، روایت امام صادق علیه السلام  را نقل کرده و آن را پذیرفته‌اند و براساس مبانى عرفان اسلامى «لیله مبارکه» را انسان کامل، تفسیر کرده‌اند. انسان کامل در این مکتب جایگاه محورى دارد. از نظر روایات مسلّم است که جبرئیل امین به فاطمه‌ سلام الله علیها  نازل می‌شد، در حالى که جبرئیل امین، حتى بر‌ائمه‌علیهم السلام نیز نازل نمی‌شد. مصحف فاطمه، محصول شرفیابى فرشته وحى الهى بر حضرت زهراست که از افتخارات تشیع، شمرده می‌شود.

امام صادق‌ علیه السلام در ضمن مصحف فاطمه می‌فرماید: «فیه علم القرآن کما انزل»؛ علم قرآن همان‌طور که نازل شده در مصحف فاطمه‌ سلام الله علیها موجود است.
لذا آگاهى از قرآن و اسرار آن مربوط به حضرت زهرا و سایر معصومان می‌باشد، چون قرآن در خانه آن ها نازل شده است، آن ها هستند که در سایه آشنایى با این منبع لایزال الهى توانایى شناخت و درک حقایق و معارف و دانش‌هاى گوناگون را پیدا کرده‌اند.
در بعضى روایات آمده که مصحف فاطمه، سه برابر قرآن است. شاید تأویل و تفسیر قرآن مجید باشد زیرا ما معتقدیم که علم قرآن طبق فرمایش خود قرآن، در نزد صاحبان این علم است که آن ها هم، همان ائمه طاهرین هستند که فاطمه‌‌ سلام الله علیها  نیز جزو آن هاست. اما در اینجا مطلب بالاتر است زیرا مصحف با این خصوصیات، فقط، بر‌فاطمه‌ سلام الله علیها  قرائت شده‌است.2

منابع در ادامه مطلب

1-بحار الانوار ، ج43، ص65

2-اسماعیلی یزدی، عباس ، مام و فضیلت ها، صص113-112


free b2evolution skin
نظر از: نازنین زهرا [بازدید کننده]
نازنین زهرا

بسیار عالی دیشب شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود جایی روضه بودم که خطیب منبر هم دقیقاً همین مطالب را عنوان نمود .بسیار زیبا بود .ایکاش از مصحف حضرت زهرا اطلاعاتی کاملتر داشتیم .التماس دعا .علیرضا .شفای مریضها یک حمد شفا.۹۷/۱۱/۲۰

1397/11/20 @ 11:33
نظر از: محمد یزدانی منش [بازدید کننده] 
محمد یزدانی منش

سلام ممنون خیلی عالی بود انشالله خداوند مهربان بواسطه مادربزرگوارمون فاطمه(س) عاقبت بخیرتان کند التماس دعای فرج مولاصاحب الزمان(عج)

1396/11/07 @ 10:34


فرم در حال بارگذاری ...