21
شهریور

حال بعد از مرگ..

 

در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیات مربوط به برزخ می گوید : وقتی سه روز از دفن میت بگذرد روح او از خداوند اجازه می گیرد تا در قبر به جسدش سری بزند ٬ هنگامی که به قبر…

در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیات مربوط به برزخ می گوید : وقتی سه روز از دفن میت بگذرد روح او از خداوند اجازه می گیرد تا در قبر به جسدش سری بزند ٬ هنگامی که به قبر می رود می بیند آب از بینی و دهان و گوشهایش جاری است پس گریه اش می گیرد و می گوید ٬ ای بدن بیچاره من ! آیا به خاطر داری ایام زنده بودنت را در دنیا ؟ این است منزل وحشت و بلا و پوسیده شدن بدن! و این است جای غم و پشیمانی ! سپس به آسمان می رود و بعد از پنج روز دوباره اجازه می گیرد و برمی گردد. وقتی به قبر می آید می بیند چرک و زرد آب از بینی و دهان و گوشهایش جاری است ٬ باز گریه می کند و می گوید : ای بدن بیچاره من! آیا هیچ در دنیا به فکر اینجا بودی تا چیزی از پیش بفرستی که اینجا به دردت بخورد؟! دوباره به آسمان می رود و بعد از هفت روز دوباره اجازه می گیرد و برمی گردد و می بیند خون و چرک مانند سیل از بینی و دهان و گوشهایش جاری است و کرم به آن افتاده باز گریه می کند و می گوید : این منزل جای محنت و بلا و عقربها و کرمهاست . آیا هیچ به فکر اینجا بودی ؟ کجایند آن اقوامت که کوچکترین ناراحتی پیدا می کردی دور و برت را می گرفتند؟!
امام صادق (ع) فرموده : میان دنیا و آخرت ٬ هزار عقبه است که آسانترین آنها مرگ است . همچنین امام صادق (ع) به ابو بصیر فرموده : به یاد آور آن وقتی را که تنها در قبر باشی و چشمایت از حدقه در بیاید و به صورتت بریزد . و بند بند بدنت از هم جدا شود . و گوشت بدنت را کرمها بخورند. وخیال کن که در آن حال هستی و هیچ زاد و توشه ای هم نداری و از خداوند می خواهی که تو را به دنیا برگرداند و جبران مافات کنی . حال که اینجا هستی تصور کن این خواسته تو را خداوند اجابت کرده و به دنیا برگردانده پس تا وقت باقی است جبران کن و کارهایی که مرضیّ خداوند است انجام بده و از کارهایی که موجب نارضایتی و سحظ خداوند است دست بکش. (کفایة الموحدین ٬ ج ۴ ٬ ص ۲۵۴ به نقل از تفسیر مجمع البیان)


free b2evolution skin
نظر از: صداقت...! [عضو] 

سلام دوست عزیز
مطلب زیبایی بود. کامل آموزنده و وحشت زا.
قسمت هایی از آن را از عامه شنیده بودم ولی مستند نه.
با تشکر از تلاش شما
موفق باشید
در پناه حق

1393/06/23 @ 19:11
نظر از: محمد شیرین زاده [بازدید کننده] 
محمد شیرین زاده

من در قلبم
مثل جعبه‏ای که از پری درش بسته نمی‏شود
تمام جاهایی که بوده‏ام
تمام بندرهایی که به آنها رسیده‏ام
تمام منظره‏هایی که از پنجره‏ها و دریچه‏ها
یا در پستوها در رویا دیده‏ام را
جا داده‏ام
همه چیز، به اندازه‏ی همه‏ چیز
و این بسیار کمتر است از آرزوهایم.

1393/06/22 @ 13:58
نظر از: محمدي [عضو] 
محمدي

سلام خیلی تکان دهنده و تلنگر محکمی بود

1393/06/22 @ 02:02
نظر از: گفته ها و ناگفته های یک طلبه [عضو] 

سلام عزیزجان
چقدر جای تأمل داره…خطبه های حضرت علی علیه السلام هم در نهج البلاغه در رابطه با مرگ خیلی تکان دهنده هست….من وقتی این خطبه ها را میخوندم ساعت ها از حال طبیعی خودم خارج بودم… خیلی تلنگرهای سختیه!!!
ان شاالله موفق باشید عزیزم
یاعلی

پاسخ:
سلام عزیزم

حضرت امام علی (ع)
نَحنُ نُریدُ ألاّ نَموتَ حَتَّی نَتوبَ، وَ نَحنُ لانَتوبُ حَتَّی نَموتَ.
قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.
منبع: ؛ به نقل از شرح ابن ابی الحدید ج 20 ص 329

ممنون به همچنین


1393/06/21 @ 09:28
نظر از: یارانجمنی [بازدید کننده] 
یارانجمنی

سلام دوست عزیزم ممنونم از حضورارزشمندتون.بازم پیش مابیا….اون شکلکا خود بلاگفا موقع مطلب گذاشتن چندتا ازشون داره اما این آدرسی که برات اینجا نوشتم یه عالمه شکلکای قشنگ ومختلف داره دوست داشتی بهش سر بزن….
http://www.freesmile.ir

راستی کد صوتی رو اینجا براتون نوشتم ارسالش نمیکنه تو وب خودم همون جایی که نظر گذاشتی برات میذارمش از اونجا بردارش…

پاسخ:
سلام ممنون زحمت کشیدید

1393/06/21 @ 00:37


فرم در حال بارگذاری ...