9
مهر

جایگاه غدیر در زیارتنامه امام هادی علیه سلام

پیوند: http://radioquran.ir/?part=menu&inc=menu&id=2397

همانگونه که مسلمانان صدر اسلام در هجدهم ذیحجه با حضرت علی (ع) بیعت کردند؛ با خواندن این زیارت  امام هادی که در آن 43 آیه از قرآن به صورت نقل مستقیم و برخی آیات نیز با اشاره بیان شده؛ جایگاه امامت آن حضرت به خوبی تبیین شده است.
امام علی النقی(ع) درسالی که به دستور معتصم به سامرا فراخوانده شد؛ در روز عید غدیر حرم مطهر امیرالمومنین(ع) را در نجف با عباراتی زیارت کرد که مزین به آیات قرآن در ارتباط با ولایت و بیان مقام و فضیلت های آن حضرت است.

امام هادی(ع) از حضرت علی (ع) به عنوان بارزترین نمونه و بهترین شاهد آیات یاد کرده و در برخی از آیات نیز به صورت تفسیری به مقام امامت اشاره می کند.
از آنجا که زائر مشتاق و شیفته امام معصوم، با حال عاشقانه با امام خود نجوا می کند؛ دیگر مجالی برای بحث و استدلال وجود ندارد اما فرازهای زیارت امام هادی(ع) در این زیارت به گونه ای است که انسان با خواندن آن بدون این که از حال و شور معنوی زیارت کاسته شود؛ به مسائل عمیق اعتقادی و معارف الهی دست می یابد.

معارف بیان شده از سوی امام دهم (ع) در زیارت روز عید غدیر را به سه بخش تقسیم شده است در این زیارت امام هادی (ع) ضمن ترسیم جایگاه ولایت به اثبات امامت امیرمومنان(ع) پرداخته و در پایان نیز به نقش منافقان و خیانت های آنان اشاره می کنند.
سیر تاریخی بیان شده در این زیارت ترکیبی بسیار عجیب و تاثیرگذار در خواننده ایجاد می کند و بدون اینکه از فضای عاشقانه زیارت فاصله بگیرد؛ به تبیین جایگاه امام علی(ع) می پردازد.

در زیارت امام هادی (ع) فرهنگ امامت جایگاه ویژه ای دارد؛ درباره تفاوت فرهنگ امامت و خلافت میتوان گفت در خلافت به دنبال کسی می گردیم که در امور سیاسی جامعه جانشین پیامبر(ص) شود و لذا تصور این که خلیفه باید معصوم باشد یا از علم ویژه الهی برخوردار باشد؛ جایگاهی ندارد و به همین دلیل در خلافت به حداقل ها اکتفا می شود.

بر اساس فرهنگ امامت، امام جریان اتصال یک انسان الهی با خداست و در این زیارت علاوه بر بیان شخصیت امیرمومنان(ع) به عنوان یک انسان ممتاز، فضیلت و مقام آن حضرت نیز از این منظر دیده شده و عبارت های «امین خدا»، «سفیر الهی»، «صراط مستقیم» و «حجت خدا» نیز از نمونه های آن است.
بسیاری از فرازهای زیارت امام هادی(ع) به موضوع امامت حضرت علی (ع) از این منظر اشاره می کند که امام معصوم جنبه اتصال پروردگار است و از آنجا که خدا به عنوان ارزشمندترین مساله در نظام توحیدی مطرح است، هر کسی که به خدا نزدیکتر باشد؛ عزیزتر بوده و امام معصوم در این دیدگاه چون برگزیده خدا و جانشین الهی است، مقام بسیار بالایی دارد.

امام هادی(ع) در زیارت روز غدیر به سیر تاریخی زندگی امیرمومنان(ع) پرداخته است در این زیارت از اولین روزی که حضرت علی (ع) به پیامبر(ص) ایمان آورده تا رشادت های بی نظیر آن حضرت در جنگ های بدر، احد، خیبر و احزاب بیان شده و این مساله نشان دهنده آن است که حضور امام علی (ع) در این مقاطع حساس سبب حفظ اسلام و شریعت شده است.

درباره صفات منافقین که در زیارت روز غدیر از زبان امام هادی(ع) بیان شده این گونه است هنگامی که امام دهم (ع) با حضرت علی(ع) در قالب زیارت سخن می گوید؛ صفات سلبیه آن حضرت را بیان می کند که منظور امام هادی(ع) این است که برخی از افراد یعنی منافقان اینگونه بودند.
فرازهایی از این زیارت که خطاب به حضرت علی(ع) می فرماید «تو بر خلاف رضای خدا عمل نکردی»، «از روی ناتوانی از حق خود نگذشتی» و «از روی ناتوانی به سمت اسلام نیامدی» نشان دهنده آن است که منافقان اینگونه هستند.
در پایان از زیارت امام هادی(ع) در روز هجدهم ذیحجه به عنوان زیارتی یاد کرد که به خوبی می توان دشمن شناسی بحث غدیر را در آن دنبال کرد.

برای دانلود صوتی زیارتنامه امام هادی علیه سلام روی تصویر زیر کلیک کنید.


برگرفته از سخنان حجت الاسلام «محمد مهدی زارعی گلپایگانی»


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

پیشاپیش عید غدیر مبارک

1396/06/13 @ 19:32
نظر از:  
مريم مصطفائي
5 stars

بسیارعالی بود
……………………
پاسخ:
سلام متشکرم

1394/07/16 @ 09:54
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

سلام
ممنون، زیبا و مفید بود
موفق باشید
………………………………
پاسخ:
سلام علیکم
متشکرم از حسن نگاهتان
موفق باشید

1394/07/12 @ 19:07
نظر از: محمدی [عضو] 

سلام
موفق باشی
آجرک الله
……………………………
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از حضور سبزتان
موفق و پیروز باشید

1394/07/09 @ 14:55
نظر از: حميدي [عضو] 
حميدي

احسنت
بسیار عالی بود
………………………….
پاسخ:
سلام علیکم
متشکرم از حضور ارزشمندتان
در پناه حق سربلند باشید.

1394/07/07 @ 08:20


فرم در حال بارگذاری ...