27
تیر

ای کاش خاک بودیم

ز خاک آفريدت خداوند پاک ، اي بنده افتادگي کن چو خاک…

ویژگی خاک
يک قواره پارچه خيلي زيبا و خوش رنگ و قيمتي به شما مي دهند . ارزش دارد ولي به درد شمانمي خورد . وقتي به کار شما مي آيد که يک خياط ماهر ، اين را ببُرد و خوب بدوزد و شما آن را تن کنيد . آيات قرآني دقيقا مثل طاقه ها و قوارهاي پارچه است . ارزش و قيمت دارد ولي وقتي به درد ما مي خورد که ما آن را به دست يک کارشناس آگاهي بدهيم تا ازاين ، براي ما يک جامه بدوزد تا اين را به تن کنيم و بتوانيم در جامعه ظاهر بشويم و بتوانيم با او زندگي کنيم.

خدا در قرآن مي فرمايد : من شما را از گل و خاک آفريدم . خوب اين يک قواره پارچه است . ارزش دارد و کلام خدا است . ولي اين به درد کجاي زندگي من مي خورد ؟ مااين قواره پارچه را دست سعدي مي دهيم . او خياط خوبي است . حالا ببينيد سعدي از يک قواره پارچه ، چه درآورده است . مي گويد: خدا گفته من تو را از خاک آفريده ام ، پس بنده مثل خاک باش و افتادگي کن . به در مي گويد تا ديوار گوش کند . يعني من تو را از خاک آفريدم پس انتظار دارم تو هم مثل خاک باشي . اين خاک افتاده است . ويژگي خاک ، افتادگي است . تو هم بيا افتادگي و تواضع کن . با تواضع و افتادگي خودت را بالا مي بري .

يک دو ريالي از جيب شما مي افتد و ارزشي ندارد ولي شما خم مي شويد و آنرا بر ميداريد زيراافتاده است . شماهم اگر افتاده باشيد بالا مي روييد . يکي ديگر از ويژگي هاي خاک پذيرش است . سنگ پذيرش ندارد ولي شما روي خاک راحت مي توانيد شيار بزنيد . خاک به شما اجازه مي دهد زير و رويش بکنيد ولي سنگ به شما اجازه نمي دهد . خاک بذر را مي پذيرد ولي سنگ نمي پذيرد . به همين دليل خاک سبز مي شود ولي سنگ سبز نمي شود . خاک با پذيرش سبز شد . اگر توهم پذيرش داشته باشي سبز مي شوي . کلام خدا مثل بذر است اگر آنها را بپذيري ، تو هم سبز ميشوي . بلاهايي که گاهي خدا بر سرت مي آيد ، همان شخم زدن ها است . آنها را بپذير تا سبز شويي .

يکي از ناله هاي اهل جهنم همين است که اي کاش خاک بوديم . خدا گفت : دست از خاک بودن بر نداريد . اي کاش افتاده بوديم و دست از خاکي بودن برنمي داشتيم . کاشکي من هم اهل پذيرش بودم و اهل ايمان بودم .

منبع: سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین رنجبر

برگرفته از پیچ زیبایی های اسلام


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...