26
خرداد

مدرن شدن آداب ماه رمضان

سحرهای مدرن رمضان

بیدار شدن های غیرمعمول در نیمه شب و چشم های خواب آلود وقت سحر، گوش دادن به زمزمه و مناجات اشک آلود پدر، جمع شدن اعضای خانواده دور هم و غذاخوردن های شبانه، جرعه جرعه آب خوردن تا به گوش رسیدن صدای اذان، تلاش و رقابت با خواهر و برادرها برسر زودتر مسواک زدن، صدای آشنای دعای سحر، طعم دلنشین خواندن نماز صبح اول وقت، خوابیدن های نیمروز وقتی سستی و بی حالی غلبه کرده، چشم انتظاری دلنشین برای شنیدن صدای اذان و حلاوت وقت افطاری های ساده و بی پیرایه کنار اعضای خانواده و… همه خاطره های آشنایی از ماه خداست، خاطره هایی از سال های دور که همه ما فقط یک بار در سال تجربه اش می کردیم و برای ما یادآور شروع ماه مهمانی خدا بود. البته این روزها همراه با تغییر در زندگی آدم ها ماه رمضان هم تغییر کرده و گویی آداب ماه رمضان هم مدرن شده است.


در گذشته اعضای خانواده با شنیدن صدای نقاره یا سحرخوان ها از بزرگ تا کوچک بیدار می شدند و خود را برای خوردن سحری آماده می کردند. در حالی که کدبانوی خانه نه با آنها که از ساعت ها قبل در کار تدارک و تهیه سحری بود، غذا روی چراغ سه فتیله، خوب جا افتاده بود و پلوی داغ چند ساعت قبل از بیدار شدن اعضای خانواده دم شده بود، قل قل سماور و عطر خوش چای تازه دم هم این نوید را می داد که همه چیز برای خوردن سحری آماده است.

کسی که زودتر بیدار می شد بقیه اعضای خانواده و حتی گاه همسایه ها را بیدار می کرد، سال هایی که رادیو به میان خانواده ها آمد، خانواده ای که رادیو داشت آن را روشن می کرد و اهالی یک محله با صدای رادیو بیدار می شدند. بچه ها از شوق بیدار شدن سحر و جانماندن از خوردن سحری شب ها زودتر می خوابیدند و وقت سحر همه اعضای خانواده از کوچک و بزرگ آماده بودند، حتی کسانی که نمی توانستند روزه بگیرند هم بیدار می شدند تا از فیض سحر محروم نمانند و حداقل اندکی در ثواب روزه داران شریک شوند، همین باعث می شد وقتی از پنجره خانه به بیرون نگاه می کردی چراغ همه خانه ها روشن بود اما این روزها که دیگر خبری از آوای دلنشین چاووش خوان ها و سحرخوان ها نیست گویی بیدار شدن برای سحر هم در حال از مد افتادن است.

حالاوقتی برای سحر از خواب بیدار می شویم شاید کمتر خانه ای چراغش روشن باشد. حالازندگی شهری و شاغل بودن اعضای خانواده باعث شده حتی در وعده سحر هم کمتر دور هم جمع شویم و در میان بسیاری از خانواده ها افراد ترجیح می دهند در ساعات پایانی شب غذایی تناول کنند تا لذت خواب شیرین بر لذت بیدار شدن هنگام سحر بچربد. اگر خانواده هایی هنوز به روال گذشته برای سحر بیدار می شوند نه از ساعت ها قبل از اذان، بلکه فقط دقایقی قبل از اذان بیدار می شوند و ترجیح می دهند غذای از قبل آماده شده را در ماکروویو گرم کرده و با عجله تناول کنند و بعد از خواندن نماز بلافاصله به رختخواب برگردند.

همه اینها در حالی است که در منابع روایی ما به خوردن سحری بسیار سفارش شده و فصلی با عنوان خوردن وجود دارد و از مجموع روایات چنین بر می آید که خوردن سحری برای روزه ماه رمضان مستحب است.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(3)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
4 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.5 stars
(4.5)
نظر از:  
5 stars

سلام و احترام زیبا بود

1395/05/10 @ 03:08
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
5 stars

سلامی گرم به گرمای روزهای داییتون تقدیم شما
مطلبتون بسیار زیبا ست ، بسیار دلنشین ، من را به زمانهای دور و خونه مادربزرگ می بره ، مخصوصا قلق قل سماور که عاشقشم و هیچوقت یه جز اون روزا تکرار نشدن ، بارها مطلب زیباتون رو خووندم قسمت شد در آخرین شب مهمانی خدا نظر درج نمایم .
انشاالله شما و همه عزیزان کوثر بلاگی در این شب شریف عیدی روزه داری خود را از خالق متعال بگیرند .
……………………………………
پاسخ:
سلام ممنون از حضور همیشگی شما و ممنون از اینکه نظر خود را با قلم زیباتون بیان کردید.
ان شا الله به حق این شب عزیز شما هم عیدیتون را از خدای مهربون و بخشنده بگیرید.
موفق باشید

1395/04/15 @ 22:31
نظر از: صهباء [عضو] 

سلام
جالب بود
ممنون
…………………………..
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از حضورتان
موفق باشید

1395/04/05 @ 04:33
نظر از: يحيي زاده [عضو] 
5 stars

سلام ممنون عالی بود
موفق باشید
…………………………………
پاسخ:
سلام ممنون از حضورتون
التماس دعا

1395/04/01 @ 21:44
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
واقعا کمرنگ شدن برخی آداب نامبرده جای تاسف دارد.
از علمای بزرگی شنیده ام در طول سال 5 دقیقه فقط 5 دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شوید هیچ کاری هم انجام ندهید در همان رختخواب بیدار بمانید فقط این چند دقیقه را بیدار بمانید. اثرها دارد بیدار شدن این زمان. آن وقت از دست دادن سحر برای خواب و … که جای خود دارد.
ابنای روزگار به صحرا روند و باغ /صحرا و باغ زنده دلان کوی دلبر است
سعدی
موفق باشید.
…………………………………………….
پاسخ:
سلام و عرض ادب
طاعات و عبادات مقبول حضرت حق
یکی از آسیبهای مهمی که مدرنیته در فرهنگ خود به جوامع تزریق کرده دوری از گرایش معنویت و فردگرایی در ارتباطات اجتماعی می باشد و این سبب شده تا اصالت بر مادی گرایی به گرایش رایج در میان اجتماع باشد.
باید ماه رمضان ماهی باشد برای دورشدن از این آسیب های مدرنیته……. ان شا الله
ممنون از حضور همیشگی شما
موید باشید.

1395/03/26 @ 16:36
نظر از: ... [عضو] 
...
3 stars

سلام قشنگ بود. ولی ما هنوز اون سنت هارا حفظ کرده ایم.
……………………………
پاسخ:
سلام دوست خوبم خانم انتظاری ممنون از حضورتون
ولی غالب مردم مدرنیته شدند البته این دیدگاه منه.
موفق باشید

1395/03/26 @ 12:22


فرم در حال بارگذاری ...