18
اردیبهشت

رنگ و احساس : هر رنگ در طراحی وب چه معنایی دارد؟

احساس و رنگ در طراحی وب

به عقیده بسیاری از روانشناسان رنگ‌ها بر روح و روان ما تاثیرگذارند به این معنا که رنگ‌ها بر روحیه انسان‌ها اثرات مهم و بسزایی را ایجاد می‌کند به این دلیل که رنگ‌ها بر تمام حواس اشخاص تاثیرگذارند .

  • رنگ‌ها به ذهنیت اشخاص بستگی دارد.
  • جذابیت یک رنگ خاص با توجه به محتوای مرتبط و نزدیک به آن مشخص شده است.
  • استفاده از یک رنگ بخصوص باید از تجربیات گذشته ما بهره بگیرد و بر همبستگی موجود بین آنها وابسته باشد و با فعالیت مورد نظر ما  تجانس معنایی قابل قبولی داشته باشد.

با این صحبت ها استفاده از تم رنگی مناسب با محتوا و موضوع یک وب سایت موضوعی بسیار مهم است، با مطالعه مطالب زیر انتخاب بهتری پیش روی شما خواهد بود.

- روانشناسی رنگ سیاه:

• سیاه تمام نورها در طیف رنگ ها را جذب می کند.
• سیاه معمولا به عنوان نماد ترس مورد استفاده قرار می گیرد امّا نشانگر قدرت نیز شناخته می شود.
• رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت و رسمی بودن است.
• در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بوده.
در تم یک وب سایت، سیاه رنگی است که در اکثر موارد کاربرد دارد و ممکن است رنگی غالب نباشد ولی رنگی تاثیر گذار خواهد بود. انتخاب سیاه به عنوان پس زمینه متن به هیچ عنوان نتیجه جالبی نخواهد داشت و هر چقدر مطلب جذاب باشد خواننده میل دارد به سرعت صفحه را ترک کند. در تم وب سایتهایی که از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی استفاد شده معمولا از رنگهای هم خانواده مثل خاکستری یا طیف های رو به سفید برای ایجاد کنتراست رنگی استفاده می شود و بیشترین موارد مشاهده شده در وب سایت هنرمندان یا وب سایتهایی با موضوع خاص از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده می شود.

2- روانشناسی رنگ سفید:

• رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
• رنگ سفید می تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
رنگ سفید معمولا نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملا به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می کنند.
برای بخشهای محتوایی سایت که متن در آن قرار می گیرد رایج ترین رنگ سفید است، وبه ندرت سفید به عنوان رنگ اصلی وب سایت به کار می رود، قابلیت بالای ترکیب سفید با سایر رنگها خواه نا خواه آن را به یکی از پر مصرف ترین رنگهای ترکیبی در وب سایت تبدیل نموده، استفاده همزمان از سفید و رنگهای سرد مثل آبی در وب سایتهایی با موضوعات پزشکی بسیار مشاهده می شود.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب

3- روانشناسی رنگ قرمز:

• رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
• رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
• رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
• رنگ قرمز در صورت استفاده زیاد، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.
استفاده ترکیبی از رنگ قرمز در طراحی تم ممکن است باعث ایجاد تم جذابی شود.

تم زیبا برای موبایل

4- روانشناسی رنگ آبی:

• آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است.
رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن می آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
• رنگ آبی، می تواند احساس غم، درون گرایی یا گوشه گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
• رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق های آبی کارآیی بیشتری دارند.
• رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ هاست امّا یکی از رنگ هایی است که کمترین اشتها را بر می انگیزد و در وب سایتهایی مرتبط با مواد غذایی توصیه نمی شود. در برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقابهای آبی سرو کنید.نباید فراموش کنیم رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی ها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولا به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می شود.
• رنگ آبی می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.
رنگ آبی می تواند با توجه به ماهیت وب سایت بسیار کاربردی باشد و بیشتر وب سایتهایی که تم پزشکی دارند یا با آب در ارتباط هستند معمولا از این رنگ استفاده می کنند همچنین نشانگر سرما،نظم پاکیزگی و آرامش است.

تصویر مناسب برای وب

5- روانشناسی رنگ سبز:

• رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
• رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
• پژوهشگران دریافته اند که رنگ سبز می تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند، برای وب سایتهایی با محتوای آموزشی تم سبز پیشنهاد می شود.
• رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می رفته است.
• از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می شود.
• رنگ سبز باعث کاهش استرس می شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می شوند.

روانشناسی رنگ سبز


6- روانشناسی رنگ زرد:

• رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می کند، بیشتر از بقیه رنگ ها چشم را خسته می کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می تواند باعث چشم درد یا در حالت های خاص از دست دادن بینایی گردد.
• رنگ زرد می تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می شود اما بیشتر مردم در اتاق های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می دهند و کودکان نیز در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند.
• رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می گردد.
• چون رنگ زرد، از بقیه رنگ ها زودتر دیده می شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین از لحاظ کنتراست رنگی، رنگ زرد روی سیاه بالاترین کنتراست را دارد. و قرار دادن لوگوی زرد رنگ یک شرگت روی پس زمینه سیاه علاوه بر جذابیت به مقدار زیاید چشمگیر خواهد بود. رنگ زرد در تم یک سایت بیشتر در مواردی کاربرد دارد که آرم یا لوگوی شرکت به این رنگ باشد، یا محصولاتی مثل ماشین آلات راه سازی به این رنگ داشته باشند .

7- روانشناسی رنگ ارغوانی:

• رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
• رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.
رنگ ارغوانی به بنفش نزدیک است و می توان تمهای شادی با ترکیب رنگ ارغوانی و رنگهای نزدیک مثل صورتی یا حتی سفید و بنفش با آن ایجاد نمود، تا کنون بیشترین موراد کاربردی در وب سایتهای مربوط به جواهرات بوده.

روانشناسی رنگ بنفش یاسی

8- روانشناسی رنگ قهوه ای:

• رنگ قهوه ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان پذیری است.
• رنگ قهوه ای همچنین می تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
• رنگ قهوه ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد.
رنگ قهو ه ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
ممکن است تصور کنید استفاده از این رنگ در تم یک سایت جالب نخواهد شد ولی در موارد زیادی از جمله وب سایت تولید کنندگان شکلات یا مد لباس یا تولید کنندگان چرم، مصنوعات چوبی یا موضوعات مرتبط با موسیقی با ترکیب رنگهای مناسب نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

روانشناسان و انتخاب رنگ ها

9- روانشناسی رنگ نارنجی:

• رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود.
رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می آورد.
• رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.
آیکونهای مختلفی که معروفترین آن علامت RSS است از این رنگ استفاده میکنند و در نگاه اول ممکن است این رنگ انتخاب جالبی برای یک طراح وب نباشد، ولی بسته به موضوع وب سایت ممکن است یک طراح وب خلاق اثری زیبا از این رنگ ایجاد کند.

تفاوت رنگ پرتقالی و نارنجی

10- روانشناسی رنگ صورتی:

• رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولا نشانگر عشق است.
• رنگ صورتی اثر آرام بخشی دارد. در ورزشگاه ها معمولا رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می کنند تا بازیکنان آن ها کم انرژی و منفعل شوند.
• با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته اند که این اثر تنها در خلل مواجهه اولیه به وجود می آید. مثلا هنگامی که از این رنگ در زندان ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند.
استفاده از رنگ صورتی ملایم در وب سایتهای تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی دخترانه یا مواد غذایی کودکان ، بستنی، آدامس و… بسیار مرسوم است ولی معمولا از این رنگ در تم یک وب سایت تجاری یا وب سایت جدی استفاده نمی شود. استفاده خلاقانه از این رنگ بسته به موضوع ممکن است نتیجه جالبی داشته باشد.

رنگ صورتی برای سایت و وبسایت

منبع اصلی : http://support.day.ir/kb/colorpsychology.aspx  

نویسنده :حمید رضا پهلوان

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...