28
دی

امام حسن عسکری و مساله مهدویت

دو نکته ای که باید در زندگی امام حسن عسکری‌علیه‌السلام مدنظر قرار بگیرد،ابتدا بحث پیش از تولد ایشان و دوم شهادتشان بسیار حایز اهمیت است. از امام جوادعلیه‌السلام به بعد ائمه به استثنای وظایف امامت و هدایت در جامعه اسلامی، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هم بودند بنابراین از امام جوادعلیه‌السلام به بعد دیگر دسترسی به ائمه معصوم کم شد.

امام حسن عسکری‌علیه‌السلام در شرایط بسیار سخت و پنهانی زندگی کرد،ایشان طوری زندگی کردند که در دوران محدودیت هم بتوانند نقش خود را ایفا کنند بنابراین تنها امام معصومی که البته به ظاهر مشرف به حج نشدند، امام حسن عسکری بود چرا که شرایط ایشان بسیار سخت و خفقان‌آور بود.

علت زمینه‌سازی ائمه برای امامت مهدی موعود را عدم ایجاد شک و شبهه بین شیعیان به شمار می آید بالاخره قرار بود امام مهدی در غیبت باشند اگر این زمینه‌سازی نمی‌شد، قطعاً شیعیان هم به شک و شبهه می‌افتادند بنابراین در دوران عسکرین دیگر مردم خیلی با غیبت نامأنوس نبودند.امام حسن عسکری‌علیه‌‌السلام همه شرایط، برنامه‌ها و اهدافش را گذاشت تا مسأله مهدویت جا بیافتد این هم امر دشواری بود چرا که فهم مهدویت در آن شرایط راحت نبود، همانگونه که اگر عاشورا نبود تمام اسلامِ پیغمبر از بین می‌رفت اگر جریان مربوط به امام حسن عسکری نبود، مسأله مهدویت هم به این شکل رشد نمی‌کرد.

در بین ائمه یکی امام جواد 25 ساله و سپس امام حسن عسکری 28 ساله در سن جوانی به شهادت رسیدند، سن کم شهادت ایشان نشان می‌دهد که چه قدر ایشان در خفقان و سختی‌ بودند، بنابراین وقتی امام معصوم محدود می‌شوند شهادتشان زودتر اتفاق می‌افتد و برای حکومت جائر راحت‌تر است.

گام بعدی زمینه‌‌سازی امام حسن عسکری‌علیه‌السلام برای مسأله مهدویت را نشان‌دادن امام پس از میلادشان تنها به افراد خاص و نیروهای مورد اعتمادشان بود، امام بعد از اینکه پسرشان به دنیا آمدند برای اینکه کسی نتواند مهدی‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را انکار کند به برخی از خواص و نیروهای مورد اعتماد جامعه ایشان را نشان داد این تعداد افراد عادی نبودند شیعیان صد در صد بودند، بنابراین چون مورد اعتماد جامعه قرار داشتند هرچه اینها می‌گفتند بقیه قبول می‌کردند، پس زمینه‌سازی مسأله مهدویت اینجا انجام شد.

یادآوری احادیث پیغمبرصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به خواص و نزدیکان و انتصاب بعضی از افراد به عنوان وکیل امام حسن عسکری‌علیه‌السلام در مناطق شیعه‌نشین نیز با اهمیت است، مثلاً ابن بابویه وکیل امام حسن عسکری‌علیه‌السلام در قم بودند حتی متن وکالت نامه‌ای که امام حسن عسکری ابن بابویه قمی را وکیل کرده بود موجود است. همه این مسائل باعث شد که مسیر امامت ادامه پیدا کند.

منبع: برگرفته از سخنان حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: محبوبه رحیمی [عضو] 
5 stars

رای شما 5 ستاره

1394/11/06 @ 14:54
نظر از: محبوبه رحیمی [عضو] 

سلام علیکم
واقعا وبلاگ خوب و متنوع ایی دارید . ممنونم

1394/11/06 @ 14:50
نظر از: نرجس خاتون(س) شاهین شهر [عضو] 

باسلام
- قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْكَري - عليه السلام
- :حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ.

«بحارالأنوار، ج 1، ص 95، ح 27»

امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود: نيكوئي شكل و
قيافه، يك نوع زيبائي و جمال در ظاهر انسان پديدار است و نيكو بودن عقل و درايت،
يك نوع زيبائي و جمال دروني انسان مي باشد.

میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد

1394/10/29 @ 20:27
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

میلاد بر شما مبارک

1394/10/28 @ 11:38
نظر از: مدرسه مهران ایلام [عضو] 

با سلام دوست عزیز.خداقوت از تلاشهای فراوان شما در فضای مجازی.
دوست خوبم به من بازم سر بزنید و یادآوری بفرمایید بیام بهتون سر بزنم.(تا آمار دوتامون بره بالا).لبخند.
موفق باشید
………………………………………
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از حضورتان
ان شا الله

1394/10/26 @ 15:37
نظر از: توازئی [عضو] 

سلام علیکم با تشکر از نگاه گرم شما دوستان.

1394/10/26 @ 09:55


فرم در حال بارگذاری ...