7
شهریور

عوامل تاثیر گذار در تحکیم خانواده

«به مناسبت سالروز  پیوند آسمانی یاسین و کوثر»

ازدواج، استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد و در عین حال، ارتقای روحی، معنوی و آرامش روانی فرد را به دنبال دارد. همچنین موجب بهداشت روحی و روانی یک جامعه و حاکمیت عفاف و حس مسئولیت پذیری می گردد.امروز، با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت آسان کردن این سنت بین جوانان احساس می شود.الگو برداری از سیره حضرت زهرا -سلام الله علیها-، بهترین طریق حصول به این امر می باشد.
او درخشان بانویی است که می تواند الگوی فرزانگان عالم باشد و از مطالعه و بررسی احوال و آثار وجودی آن حضرت، می توان به راه های سعادت و کمال دست یافت.

عوامل مؤثر در تحکیم خانواده و آموزه های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا-سلام الله علیها- در امر ازدواج
یکی از عوامل مهم در ازدواج های موفق، هم شأن بودن، هم کفو و همتا بودن زن و مرد می باشد؛ چون درک متقابل زوجین را از یکدیگر امکان پذیر می سازد.در مسئله ازدواج، تا حد زیادی باید از نظر ظاهری و باطنی بین زن و مرد شباهت وجود داشته باشد.
ام سلمه می گوید: رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: «اگر خداوند، علی- علیه سلام- را خلق نکرده بود، فاطمه-سلام الله علیها- کفوی نداشت.»(قندوزی،1380،ص237)
در حسن معاشرت زن با شوهر، عامل تواضع و فروتنی در برابر همسر، عنصری اساسی است که می تواند مرد را در زندگی، سرشار از خشنودی نماید.امام صادق -علیه سلام- می فرمایند: «سه چیز، محبت را بر جای می گذارد: خوش اخلاقی، خوب مدارا کردن و تواضع.»(مجلسی، 1404ق، ج2، ص205)
حضرت زهرا -سلام الله علیها-، با وجودی که سرور کائنات است، در مقابل همسرش تواضعی ستودنی دارد.
عامل تأثیرگذار دیگر در تحکیم خانواده، توجه زن به مسئله حجاب و عفاف است.در پرتو رعایت حجاب و التزام به حیا و عفاف است که شخصیت انسانی زن، حفظ و زمینه های رشد و تکامل زن و مرد در ابعاد مختلف فراهم می شود.در پرتو حجاب، پیوند ها و علایق زندگی استحکام و دوام می یابد و امنیت و آرامش روحی و روانی به وجود می آید.اعتقاد حضرت زهرا-سلام الله علیها-در باب حجاب و حفظ از بیگانه، دارای عظیمی وصف ناشدنی است.
در همین زمینه نقل کرده اند: مردی نابینا از حضرت فاطمه -سلام الله علیها- اجاره خواست که به خانه او وارد شود و زهرا-سلام الله علیها- خود را پوشانید.رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم-پرسیدند: چرا از او حجاب کردی؟ حضرت زهرا عرض کد: اگر او مرا نمی بیند، من که او را می بینم و همچنین این مرد نابینا می تواند بو را استشمام کند.» (مجلسی، 1404ق، ج43، ص91).
یکی از عوامل موفقیت در زندگی زوجین، صبر و بردباری است که آنها را در معبر عبور از سختی ها یاری می دهد.در هر خانواده ای که صبر وجود نداشته باشد، بنای محبت و استحکام نیز دچار آفت می شود.
سادگی و قناعت، از جمله عواملی است که تأثیر بسزایی در ازدواج و پایداری خانواده دارد.افرادی که فقط به دنبال تشریفات و دنیا گرایی باشند نمی توانند به اهداف والایی در زندگی دست یابند؛ چون این عوامل، موانعی است بر سر راه رشد و ترقی معنوی و کمال انسانی.
سلمان فارسی می گوید: روزی حضرت زهرا -سلام الله علیها- را دیدم که چادری ساده بر سر داشت.با تعجب عرض کردم: عجبا! دختران پادشاهان بر کرسی های طلایی می نشینند و پارچه های اشرافی به تن می کنند، اما دختر رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم-، نه چادر گران قیمت بر سر دارد، نه لباس فاخر، حضرت زهرا -سلام الله علیها- فرمودند: «ای سلمان! خداوند، لباس های زینتی و تخت های طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.»(مجلسی، 1404ق،ج8،ص303)
بدون تردید، وجود مقدس حضرت زهرا-سلام الله علیها-، سیره، رفتار و گفتار آن گرامی برای تمام زنان و جوانان امروزی مایه مباهات و اسوه کامل می باشد و مجموعه ای سالم و کامل از تجسم همه خوبی ها و زیبایی هاست.

به امید آنکه بتوانیم در عصری که از هر سو دشمنان اسلام، ایمان و ارزش های اصیل جوانان را هدف گرفته اند، افکار و رفتارهای خود را با آن حضرت هماهنگ نماییم.
منابع:
1. پایگاه اطلاع رسانی راسخون
2. پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان


free b2evolution skin
نظر از: سرباز مهدی(عج) [بازدید کننده] 
سرباز مهدی(عج)

سلام ممنون از حضورتان.
به روز شدیم.

1393/07/05 @ 12:32


فرم در حال بارگذاری ...