16
آذر

متاع غرور!

وَمَا الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ این جمله و زندگى دنیا جز متاع غرور و فریب چیزى نیست!(حدید آیه 20)

دربسیاری از آیات قرآن از دنیا به متاع غرور یاد شده است.گویا اساس دنیا بر فریب استوار شده است.این فریب از راههای مختلف صورت میگیرد اما یک وجه مشترک در همه آنها هست و آن دورشدن از حقیقت درون خویشتن است.یکی از این راهها فریب از طریق عناوین و القاب ظاهری است که البته گاه در شکل دیگری همانند رشد و پیشرفت و…ظاهر میشود.

دیروز با دوست محترمی مواجه شدم ..حالشان را پرسیدم .گفت همه به جایی رسیدند و ما ماندیم! به ایشان گفتم اتفاقا نقطه قوت شما همینه! چون کسانی که خیال میکنند به جایی رسیده اند( مثل کسب عنوان و موقعیت و رتبه …) همین توهم موجب فریب آنهاست.و اتفاقا این که آدمی باورش باشد که به جایی نرسیده! همین حالت خیلی بهتر است.چرا که نتیجه احساس برتری چیزی جز عجب و تکبر و…نیست و این حالات از بهترین ابزارهای شیطان برای سقوط دادن انسان است.واین همان فاصله عجیب و پرنشدنی است که میان ظاهر و باطن آدمی ایجاد میشود.اگر مراقبت دایمی نباشد تمام توجه انسان معطوف به ظاهرش میشود و تنها در صدد این برمیآید که ظاهرش را آراسته و موجه و متدین و…نشان دهد و بتدریج شکاف میان ظاهر و باطن، سخن و عمل،کالبد و نیت، ادعا و واقعیت، اعتبار و حقیقت، و….بیشتر میشود.

غافل از اینکه ” از کوزه همان برون تراود که در اوست!” درون تهی چگونه میتواند اثری بربیرون داشته باشد؟ مراقب باشیم…فریب نخوریم!

برگرفته از  کانال نماز صبح در سروش با اندکی تصرف@namazesobh


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...