11
آبان

شاخصه زن مطلوب در ابعاد گسترده


براي شناخت صحيح و کامل زندگي حضرت زينب- سلام الله علیها- نياز به يک مدل با شاخصه هاي متناسبي مي باشد که بتواند تمام ابعاد زندگي اين شخصيتها را ترسيم و تحليل نمايد. بي نيازي و استغنا، انتخاب هدف برتر، مقاومت و استقامت از ويژگي هاي آن حضرت است. اين صفات نشان دهنده آن است که آن بزرگوار در برابر مرارتها تا مرحله جان ايستادگي کرد.

تمام رفتار و کردار وي حول محور برتري جويي آرمان اوست، به اين جهت در عين اينکه شديدترين مقاومت و برخورد را در موضع گيري با دشمن دارد، در همان وضعيت، در برابر درخواست يک کودک چنان با عطوفت و رحمت رفتار مي نمايد که در طول تاريخ نظير آن ديده نمي شود. وجود اين عوامل در عالي ترين سطح، بيانگر حرکت حضرت زينب(س) در جريان عاشوراست و چارچوب يک مدل شناخت رفتاري را براي ساير زنان نمونه شکل مي دهد.
براي شناخت شخصيت آن حضرت متغيرهاي اجتماعي عصر ایشان موثر است.

شرايط حضرت از نظر سياسي، درگيري با حکومت بني اميه بوده و از نظر فرهنگي، پيدايش نژادگرايي و به لحاظ اقتصادي، حاکميت مطلق نژاد گرايي است که به مراتب ظالمانه تر از استبداد مطلق است. حضرت با وضعيتي مواجه شده اند که نه تنها شرافت در هيچ مرتبه اي از آن وجود ندارد، بلکه ستم و پذيرش ستم با هم توأم شده است که بدترين وضعيت براي شرايط اجتماعي است.

محور ارتباط و موضع گيري حضرت زينب(س) در سه محور ارتباط با جامعه اسرا، جامعه عمومي و نظام حاکم قابل تقسيم بندي است.

در ارتباط با اسرا در قضيه عاشورا حضرت زينب(س) در کمال امنيت سياسي برخورد کرده و ايثار و از خود گذشتگي را در بالاترين مرتبه خود، نشان مي دهد. در برقراري ارتباط با عموم، حضرت زينب(س) به طور مرتب تداوم ولايت؛ يعني وجود مبارک حضرت سجاد(ع) را يادآوري مي نمود و اصول ارزشي را به مردم گوشزد مي کرد. در مقابل نظام حاکم، حضرت به شکل هاي مختلف، حضور خود در تاريخ را اعلام مي دارند. تذکر مکرر اين مطلب که هر کاري بکنيد نمي توانيد ياد ما را از بين ببريد، دليل بر تداوم تاريخي اين حضور است. پس از ايجاد زمينه تحريک در مردم، برخورد حضرت در مقابل نظام حاکم، ايستادن در مقابل قدرت حاکم، آن هم از موضع برتر و تحقير قدرت استکباري آن مي باشد. در نتيجه مي توان ملاحظه کرد که برخورد حضرت با مردم، با قدرت حاکم و با اسرا به گونه اي بوده است که حاصل آن کشيده شدن ملت به قيام مي باشد. اگرچه حضرت سيدالشهدا(ع) پرچمدار و رهبر قيام نظامي است، اما رهبري قيام سياسي با حضرت زينب(س) است.

با شاخص قرار دادن عالي ترين سطوح اين صفات که در حضرت زينب(س) به عنوان الگو براي جامعه زنان مشاهده مي شود، مي توان کليات مدل شناسايي براي ارزيابي وضع موجود زنان و سير به طرف مطلوب را به دست آورد. بر آن مبنا شاخصه زن مطلوب با ابعاد گسترده تر و در سطوح متفاوت رفتاري در جامعه براي زنان به دست مي آيد. هر يک از شاخص هاي به دست آمده در سطح کامل و متعالي آن، در حضرت زينب(س) جلوه گر مي شود، ولي سطوح نازل تر بروز آن صفات هم جهت و هم هدف با حضرت، در ساير اقشار، انگيزه مطالعه و بررسي و تکميل مدل مي شود تا بر آن اساس با لحاظ نمودن شرايط بيروني، خصوصيات دروني افراد، گروه هاي زنان و سطوح نياز آنان، الگوهاي مناسب را شناسايي کرد و تخصيص داد.

منبع: خوانده شده از کتاب سیمای زینب در آیینه ی تاریخ، اعظم شبیری،انتشارات هاجر،چاپ دوم ،  تلخیص صص 100-96


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...