11
فروردین

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی در سیره فاطمی(2)

پیرو پست قبلی در ادامه به سومین درسی که از سبک زندگی فاطمی میتوانیم سرلوحه زندگیمان قرار بدیم می پردازیم.

ترفندهای رفتاری برای زندگی متعالی

درس سوم: یادم میماند همیشه با همسرم با صداقت و راستگویی و یکدلی و یکرنگی رفتار کنم. به یاد می آورم عشق و محبتی که از روز اول نسبت به او داشتم و این محبت را با بروز آن دو برابر میکنم.

این دو بزرگوار در زندگی از همدیگر انتظار بیجا ندارند، موقعیت یکدیگر را فهمیده اند، همراه و دلسوزند، بار اضافه ای برای طرف مقابل ندارند و بر اطاعت خداوند متمکزند. آن ها با داشتن وظایف سنگین اجتماعی  و تربیتی باز هم خود را نسبت به خانواده خود موظف می دانستند و چون هر دو می دانند که چقدر این بار سنگین است، انتظار بیجا و بیش از حد از یکدیگر نداشتندآن قدر که صدیقه طاهره -سلام الله علیها- می فرمایند: من از خدا شرم میکنم که چیزی از تو بخواهم که به خاطرش به زحمت بیفتی.

حضرت زهرا -سلام الله علیها- حتي از انتظارات ضروري و اوليه مثل نياز به موادغذايي هم مي کاست و قناعت مي کرد تا فکر همسرش به اين مسائل مشغول نشود. نکته اساسي اين است که در زندگي بايد نهايت تحفظ را نسبت به حقوق خودمان داشته باشيم اما افراد را در مخمصه قرار ندهيم و اخلاق و حقوق را درباره ديگران رعايت کنيم، در واقع اخلاق محوري درباره هر فرد و حقوق محوري درباره ديگران مي شود مدل زندگي متعالي. الگوي ديگري که اين رفتار نشان مي دهد حفظ قوّاميت و اقتدار مثبت و همراه با محبت و مهرورزي مرد است. حضرت زهرا -سلام الله علیها- نمي خواهند اقتدار امام علي -علیه سلام- شکسته شود و ايشان شرمنده شوند.

 ما مي توانيم الگويي براي شادي و نشاط در زندگي مشترک از اين روايت برداشت کنيم. روزي حضرت زهرا -سلام الله علیها - به رسول خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- مي گويند: شوخي و مزاحي بين من و علي صورت گرفته است، ايشان از يکي از عبارت هاي من رنجيدند، من عذرخواهي کردم، ايشان هم مرا بخشيده اند، ولي مي ترسم خدا مرا نبخشد؛ زيرا همسرم را رنجانده ام پيامبر خدا -صلی الله علیه و آله وسلم- ايشان را دلداري دادند و فرمودند: خداوند از تو راضي است، اگر همسرت را نرنجاني. ممکن است اين شبهه ايجاد شود که اسلام در صدد ايجاد فضاي مردسالاري است،بايد دانست اين امور در صدد ايجاد فضاي مثبت اقتدار مردانه و صميميت زنانه است که مرد ظلم نکند و زن تحقير نشود. بر اساس ويژگي هاي طبيعي و تکويني، بايد در مرد اقتدار و در زن انعطاف وجود داشته باشد تا کيان خانواده حفظ شود. اگر مرد اقتدار نداشته باشد توانايي حفظ عفت خانواده و تمرکز بر اقتصاد خانواده و توانايي تربيت را ندارد.

منبع: گفتگوی نیره سادات حسینی با دکتر زهرا امین امجد عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه در روزنامه خراسان ، خانواده و مشاوره، دو شنبه 26 فرودین 1392، شماره 18378، صفحه6


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...