15
تیر

شبیه ترین روز به قیامت

عید فطر و کوثر بلاگ

از آثار تربيتى و سازنده نماز عيد فطر ٬ آنست که در آن اجتماع و حضور ٬ نيازمندانه در مصلاى بى سقف ٬ انسان ٬ به ياد خدا ٬ قيامت و نيازمندى خويش به رحمت الهى می افتد و صحنه قيامت در نظرها مجسم می شود. يادآورى قيامت در آن روز ٬ سفارش امير المؤمنين (ع) است. در روايت است که امام على (ع) در روز فطر در خطبه اى که خواند ٬ اين روز را ٬ “أشبه بيوم قيامكم” ٬ معرفی و خطاب به مردم ٬ فرمودند:

أيها الناس٬ إن يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون ويخسر فيه المبطلون٬ وهو أشبه بيوم قيامكم٬ فاذكروا بخروجكم من منازلكم إلى مصلاكم خروجكم من الأجداث إلى ربكم٬ واذكروا بوقوفكم فی مصلاكم وقوفكم بين يدی ربكم٬ واذكروا برجوعكم إلى منازلكم رجوعكم إلى منازلكم في الجنة.[تنبيه الخواطر: 2/ 157]

اى مردم! اين روز شما٬ روزى است که نيکان ٬ پاداش می گيرند. در اين روز٬ بدکاران٬ زيان می کنند. اين روز٬ شبيه ترين روز به قيامت٬ شماست. با بيرون آمدن تان از خانه ها به طرف مصلی٬ بيرون آمدن تان از قبرها را٬ به يادآوريد. با توقف خود در مصلی و انتظار نماز٬ توقف در حضور خدا را در صحنه قيامت٬ به خاطر آوريد. و با بازگشت خود به خانه ها٬ بازگشت تان را به خانه هاى خود در بهشت يا جهنم را٬ به ياد آوريد.

مهم ترين آداب بيرون آمدن از ميهمان سراى الهى در ماه رمضان٬ در عيد فطر آشكار می شود كه روزه دار به خويش بنگرد و در واپسين لحظه هاى اين ماه٬ خود را ارزيابى كند كه تا چه اندازه به هدف اين ميهمانى الهى نزديك شده است؟ آيا احساس می كند كه به يك دگرگونى معنوى دست يافته است٬ يا در همان نقطه اى مانده كه در آغاز ماه رمضان٬ بوده است؟

زيرا اين روز٬ از سويى سبب شادى و سرور است٬ چراکه هر مسلمانى از انجام وظيفه الهى خوشحال و مسرور است. ولى از سويى چون روز دريافت جوائز و پاداش الهى است٬ انسان در حالت خوف و دلهره به سر مى برد از اين که نمى داند اعمال يک ماهه انسان٬ تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است؟ از اينرو٬ امام حسن مجتبی٬ در شگفت می ماند که چگونه انسان هنگام دريافت اجر خويش٬ به جای عبادت و انجام اعمال عيد فطر٬ در بازی و سرگرمی٬ سپری می کند در حاليکه هنوز نامه اعمال خويش را در روز عيد فطر٬ دريافت نکرده است و در حالت خوف و رجاء٬ به سر می برد.

نظر الحسن بن علی عليهما السلام إلى الناس فی يوم فطر يلعبون و يضحكون. فقال لأصحابه و التفت إليهم: « إن لله عز و جل خلق شهر رمضان مضمارا لخلقه يستبقون فيه بطاعته إلى رضوانه٬ فسبق فيه قوم ففازوا و تخلف آخرون فخابوا ٬ فالعجب كل العجب من الضاحك اللاعب فی اليوم الذی يثاب فيه المحسنون ٬ و يخيب فيه المقصرون ٬ و ايم لله لو كشف الغطاء لشغل محسن بإحسانه ٬ و مسی ء بإساءته». [من لايحضره الفقيه: 2/ 174]


امام مجتبى (ع) روز عيد فطر ٬ به عده اى برخورد کردند که (به جای انجام اعمال و آداب عيد فطر) ٬ به خنده ٬ بازى و سرگرمی ٬ مشغول بودند. به همراهان خويش ٬ فرمود: خداوند ٬ رمضان را ٬ ميدانى براى مسابقه و دستيابى به رحمت و رضوان خويش قرار داده بود ٬که عده اى پيش تاخته و بردند ٬ عده اى هم عقب مانده و باختند. تعجب از آنکه در اين روز پاداش ٬ به خنده و بازى ٬ مشغول است ٬ در روزى كه نيكوكاران پاداش می يابند و كوتاهی كنندگان ٬ ناكام می شوند. به خدا سوگند ٬ اگر پرده كنار رود ٬ نيكوكار سرگرم نيكوكارى خود خواهد شد و بدكار ٬ گرفتار بدكارى خويش.

منبع: http://www.snn.ir


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...