6
مرداد

مهارت زندگی 1

مهارت زندگی

مهارت‌هاي زندگي، مجموعه‌اي از تكنيك‌ها، اصول و قواعدي است كه زمينه تعامل و سازگاري انسان‌ها را با محيط و اطرافيان فراهم مي‌سازد. با مجهز شدن به اين مهارت‌ها مي‌توان در برابر مشكلات پيراموني برخوردي منطقي و كارساز داشت. فرد با كمك اين مهارت‌ها، دانش و نگرش‌هاي خود را به توانايي واقعي بدل مي‌سازد و از نيروهاي نهفته خويش در جهت شادابي و بهبود وضعيت بهره مي‌گيرد.

او مي‌آموزد كه در شرايط ويژه، بازخوردهاي مناسب از خويش نشان دهد و در معرض آسيب‌ها و كاستي‌ها قرار نگيرد. مهارت‌ها شامل صفات خاص، خصوصيات شخصي و استعدادهاي بالقوه هستند كه با تمرين و مهارت در وجود وي به رشد و شكوفايي نزديك مي‌شوند. انسان با سرمايه وجودي خويش مي‌تواند احساسات و افكار و هيجان‌ها و ادراكاتش را تجزيه و تحليل كند و بهترين گزينه را براي ادامه مسير زندگي برگزيند. آدمي براي قرارگرفتن در اين مسير موفقيت‌آميز بايد در اصلاح رابطه خود با خدا، خود و ديگران گام بردارد و با استفاده از اصول و آموزه‌هاي ديني و علمي به اهداف متعالي نزديك شود

«زندگي»، آن هم زندگي موفق، شيرين و بي دغدغه از آرزوهاي ديرين بشر بوده است. مكتب¬ها و مذهب¬هاي گوناگون، درباره زندگي و هدف هاي آن و اصلي يا حاشيه اي بودن زندگي، بحث هاي مختلفي مطرح كرده و همه آنها جايگاه بالايي براي زندگي در نظر گرفته اند. در نگاه ديني، هدف نهايي از آفرينش انسان، عبادت است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ والإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انسان را نيافريدم مگر اينكه مرا عبادت كنند».(ذاريات: 56»
مهم ترين و اصلي¬ترين پيش نياز هر عبادتي، «زنده» بودن است. بنابراين، زندگي مي تواند بر پايه عبادت تنظيم شود و زندگي موفق ـ با رعايت حدود ديني ـ به عبادت خوب، كامل تر و عالي تر بينجامد و به تعبيري دقيق تر، زندگي، خودِ عبادت باشد.
براي برخي افراد، زندگي با تلخي ها و نامرادي ها و كاستي هاي فراواني گره خورده است. آنها زندگي را مطابق ميل خود نمي يابند و از آن خسته مي شوند، تا جايي كه گاه به پوچي مي¬رسند و تصميم هاي خطرناكي چون خودكشي مي گيرند. آيا به راستي، زندگي اين قدر تلخ است؟ آيا نمي توان زندگي سالم به همراه شادي، نشاط، صفا، صميميت و موفقيت داشت؟


بسياري از شكست ها، به دليل ندانستن و غفلت از دانش ها و مهارت ها و دقت هاي لازم در زندگي است. با رعايت برخي قوانين بسيار ساده و توجه به برخي نكته¬ها ـ كه شايد در نگاه نخست بسيار هم پيش پا افتاده باشند ـ تا اندازه زيادي مي توان از تلخي زندگي كاست و به آن شيريني بخشيد و پرچم افتخار و پيروزي را بر بامش برافراشت. مجموع اين اقدام¬ها و مطالب، دانش خاص و پيچيده اي نيست و در واقع، هدايت و كنترل دانش ها و رفتار انسان است.
ادامه دارد….
درپست هاي بعدي باماهمراه باشيد


free b2evolution skin
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 

سلام
ممنون، مفید بود
………………….
پاسخ:
سلام علیکم دوست خوبم
ممنون که از وبلاگم بازدید کردید.
در پناه حق

1394/05/08 @ 11:00
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و تشکر فراوان بابت بروز بودن وبلاگتان
از عنوان و مطلب خوبي که انتخاب کرديد متشکرم.
جهت مطالعه و استفاده کاربران، در قسمت منتخب ها نيز درج کرديم.
موفق باشيد

1394/05/06 @ 13:10


فرم در حال بارگذاری ...