29
بهمن

هلهله قدسیان...

جوانا ره طاعت امروز گير ، که فردا جواني نيايد ز پيش

ببينيد گلاب همان آبي است که مدتي روي گل نشسته و طعم و رايحه گل پيدا کرده است. لذا هرجا باشد ، بوي گل مي دهد . با استشمام آن ، انسان ياد گل مي افتد . قرآن هم مثل گل است . هر کس با قرآن مانوس باشد ، بعد از مدتي سخن و کلامش رنگ و بوي قرآن مي گيرد . سعدي با قرآن مانوس بوده است . بخاطر همين در جاي جاي بوستانش ، وقتي ابياتش را مرور مي کنيم ، به ياد آياتي از قرآن مي افتيم . نمونه اش هم همين بيت است . قرآن ما را به طاعت الهي دعوت ميکند . اطيعو الله و اطيعو الرسول . سعدي هم همين را مي گويد . سعدي اين راهم اضافه مي کند که فصل طاعت ، جواني است . البته هميشه ميشود اطاعت کرد . مثل ميوه ها است . در همه فصل ها مي توانيم آنرا مصرف کنيم . اما در فصل خودشان ، يک طعم ديگر و آثار و خواص ديگر دارد . بخاطر همين هم مي گويند : ميوه ها را درفصل خودش مصرف کنيد . مثل ازدواج است . د رهر سن و سالي ميشود ازدواج کرد ولي در فصل جواني ، ازدواج معني دارد . در فصل زايش و زندگي معني دارد . در پيري اتفاق نمي افتد و اگر هم بيفتد حالت معجزه دارد .

بهترين فصل طاعت الهي ، جواني است . کساني که در کار گلاب گيري هستند مي گويند : گلها را در همان اول وقت صبح که شکفته ميشود ، بايد چيد . زيرا عطر و رايحه آن بيشتر از بعد ازظهر است . هميشه مي توان گل را چيد ولي بهترين وقتش ، همان اول صبح است . طاعت الهي را هميشه مي توان انجام داد ولي بهترين وقت و فرصتش همان وقتي است که سعدي روي آن تاکيد دارد . البته طاعتي هم اثرگذار است که کامل باشد . بي کم و کاست باشد . وقتي به يک خانمي مي گويند : حجابت را رعايت کن يعني يک تار مو را هم بيرون نينداز . حالا نگويند با يک تارمو آدم به جهنم نمي رود .بله با يک تار مو بيرون انداختن کسي به جهنم نمي رود ولي با اطاعت نکردن به جهنم مي رود . تو اطاعت نکردي . مثل اينکه به شما بگويند : در گاوصندوق را ببند و شما يک سانت در آن را باز بگذاري . شما اطاعت نکرديد . در بازي فوتبال لازم نيست دو دست شما به توپ بخورد تا هند بشود . کافي است نوک انگشت بخورد و هند بشود . قانون الهي هم همانطور است . پس اين طاعتي را که ميگويد ، طاعت صد درصد و بي چون و چراست .

آدم بايد به خدا بگويد : بله و به غير خدا بگويد : نه . وقتي ما اين کار را کرديم با مثبت و منفي توليد نورمي شود . اولين چيزي که به حاجي ميگويند، لبيک است . يعني بله . از اين به بعد فقط به خدا بله بگوييد . اگر انسان فقط به خدا بله بگويد ، شوري در فرشته ها ايجاد ميشود . شما در مراسم عقد و عروسي ديده ايد ، وقتي عروس بله مي گويد ، چه هلهله اي ميشود . انسان هم وقتي به خدا بله مي گويد، يک هلهله اي در بين فرشته ها ايجاد ميشود . به قول حافظ همين که انسان آماده شنيدن مي شود ، قدسيان در آنجا هلهله و شادي مي کنند . اين تمثيل يک حقيقت است .


منبع: سخنرانی حجه الاسلام رنجبر


free b2evolution skin
نظر از: دختری از قبیله آفتاب [عضو] 

سلام عالی بود بروزم منتظز حضور گرمتون هستم

1394/12/01 @ 17:24
نظر از: سارا اسمعیل زاده [بازدید کننده]
سارا اسمعیل زاده

با سلام و عرض ادب خدمت شما همکار گرامی و همچنین خدا قوت بابت این متن بسیار زیباتون.
منتظر حضور گرمتون هستم .
یا علی

1394/12/01 @ 13:46
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تشکر مطلب پیشنهادی در منتخب ها درج گردید.
موفق باشید.

1394/11/29 @ 22:27


فرم در حال بارگذاری ...