8
آبان

بانوی ایرانی در تقابل سنت و مدرنیته!

نحله‌ای به نام فمینیسم اسلامی

دختران و بانوان پاک ایرانی هر لحظه و هر ساعت با تضادها و الگوهای متناقضی در تقابل فرهنگی و تنازع ذهنی هستند. بعضاً دیده‌شده دختران با خود می‌گویند «خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد» و با این مغالطه آشکار در محیط‌های حقیقی و مجازی جلوه‌گری می‌کنند. قشر فرهیخته نیز به تفسیر زن‌مدارانه از اسلام می‌پردازند و نوعی از «فمینیسم اسلامی» را مطرح می‌کنند، تا جایی که امروزه به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان، مکتب فمینیسم در جوامع اسلامی ریشه دوانده است و دیگر نمی‌توان منکر این قضیه شد.

شاید به همین دلیل است که هر سال پایان‌نامه‌های بسیاری با موضوع «فمنیسم، سنت، مدرنیته، آزادی‌خواهی زنان، برده‌داری مدرن، خشونت و برده‌داری جنسی، انتخاب دختر شایسته سال جهان و …» در کشورمان نوشته می‌شود.

حال سؤال اینجاست که آیا می‌توان با ارائه الگوهای متناسب با جامعه اسلامی، تمایلات ذاتی بانوان را در مسیر صحیح هدایت کرد و به آنان زیبایی پوشیده‌بودن و معراج مرد از دامن زن را یادآور شد؟

بانوان ایرانی در جدال میان سنت و مدرنیته

بسیاری از بانوان در جوامع اسلامی بالاخص کشور عزیزمان ایران با ابهامات و سؤالات فراوانی درباره حجاب مواجه هستند و در جدال میان سنت و مدرنیته قرار دارند. البته وقتی تصاویر پر رنگ و لعاب مراسم انتخاب دختر شایسته سال(!) با چند کلیک در فضای قابل مشاهده است، از دخترانی که بدون ارائه الگوی مناسب رها شده‌اند، نباید انتظار زیادی داشت.

تجمل‌گرایی، عمل‌های زیبایی و تب تند لاغری، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و این سه نمی‌خواهند نه بانوی سنتی ایرانی را رها کنند و نه دختر روشنفکر امروزی در دانشگاه را.

رخنه بی حد و حرص تفکرات فمنیستی و جایزه وسوسه‌انگیز این مسابقات با لباس‌های فاخر چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. و دختران را به این فکر وا می‌دارد که با جلوه‌گری و نادیده‌گرفتن برخی محدودیت‌‌ها، می‌توانند دختر شایسته سال شوند!

فمینیسم و هر آنچه که از بین برد

استاد شهید مرتضی مطهری با اشاره به آغاز نهضت فمینیسم می‌نویسد: «نهضتی که در اروپا برای احقاق حقوق پایمال شده زن صورت گرفت به دلیل آن که دیر به این فکر افتاده بودند، با دستپاچگی و عجله زیادی انجام گرفت. احساسات مهلت نداد که علم نظر خود را بگوید و راهنما قرار گیرد. از این رو تر و خشک با یکدیگر سوخت. این نهضت یک سلسله بدبختی‌هایی را از زن گرفت و حقوق زیادی به او داد و درهای بسته‌ای را باز کرد اما در عوض، بدبختی‌ها و بیچارگی‌های دیگری برای خود زن و برای جامعه بشریت به وجود آورد».

دختر شایسته سال یا عزادار مصیبت عاشورا؟

«فمینیسم» امروز گریبان زنان دنیا را گرفته است و در این بین بانوان عفیف ایرانی نیز بین آموزه‌های اسلامی و دنیای پر زرق و برق فمنیستی معلل مانده است. گاهی می‌خواهد شایسته‌ترین دختر سال جهان باشد و با بهترین آرایش‌ها و گران‌ترین عمل‌های زیبایی و پوشیدن برندهای مشهور در محفلی بدرخشد و گاه در ایام محرم در عزاداری‌ها به یاد حضرت زینب‌سلام‌الله‌علیها و صبر، عفت و کمال این بانوی بزرگوار، اشک ماتم از دیده می‌چکاند.

بانوی ایرانی در تقابل با سنت و مدرنیته معلل مانده و این وظیفه نهادها و سازمان‌های فرهنگی و مذهبی کشور است که با ارائه برنامه‌ها و ایده‌های ناب و به روز و معرفی نمونه‌های باورپذیر، قابل اجرا و پرجاذبه زندگی اسلامی‌ایرانی، این چالش را مرتفع کنند و یقین را با شک بسیاری از دختران و زنان ایرانی جایگزین نمایند.


free b2evolution skin
نظر از: طاهر [عضو] 

واقعا شما هم عاااالی کار می کنی؛ لذت بردم مطالب زیبا و جذابتون رو مطالعه کردم؛ خانوم گل شما تو مسابقه عاشورا با موضوعات خاصی که دادن؛ شرکت نکردی؟؟؟

پاسخ:

سلام علیکم
ممنون از دیدگاهتان البته فکر کنم این نظر شما باشه بعضی ها این جوری فکر نمیکنن!!


الحاقیات:
  • images87.jpg -   ضمیمه یافت نشد!
1393/08/19 @ 18:10
نظر از: بانوی مینوی [عضو] 

السلام علیک یا ابا عبدالله
سلام دوست خوبم مطالبت را خواندم خدا قوت منتظر حضور همیشگی شما هستم.

پاسخ:
صلی الله علیک یا اباعبد الله

1393/08/11 @ 18:00
نظر از: كمالي انداني [عضو] 
كمالي انداني

سلام عزاداری هاتون قبول.من از این بحثا خوشم میاد.موفق باشید

پاسخ:
سلام علیکم
به همچنین
موفق و موید باشید

1393/08/10 @ 23:32


فرم در حال بارگذاری ...