7
مرداد

دانلود کتاب"زن در آیینه جلال و جمال" از آیت الله جوادی آملی

برای دانلود کتاب در قالب pdf روی تصویر کتاب (بالا)کلیک کنید.

برای مطالعه نسخه متنی با قابلیت کپی برداری از متن کتاب  “زن  در آیینه جلال و جمال” اینجا را کلیک کنید.

معرفی کتاب:

کتاب زن در آئینه جلال و جمال، در سه بخش، از عظمت و جایگاه زن سخن به میان آورده است و در بخش پایانی هم به شبهات مطرح، پاسخ گفته اند.

بخش نخست این کتاب که عنوان زن در قرآن را به خود اختصاص داده است، جایگاه و نقش زنان را از منظر قرآن در خانواده و اجتماع، بررسی می کند.در این قسمت از کتاب زن در آئینه جلال و جمال بیان شده است که منشأ پیدایش تمامی زنان و مردان یکی است و به همین دلیل همان گونه که مردان می توانند به عالی ترین مرتبۀ کمالات نایل آیند، زنان نیز از این امر مستثنا نیستند و علاوه بر آن عنوان می کند که از نظر قرآن، تفاوتی بین زن و مرد نیست. در این بخش کتاب زن در آئینه جلال و جمال، با اشاره به آیه 10تا 12 سوره تحریم، به زنان الگو از منظر قرآن پرداخته شده است؛ زنانی همچون مریم، آسیه زن فرعون و … . ایشان همان گونه که الگوی زنان هستند، الگوی مردان نیز قرار دارند.لازم به ذکر است که در همین بخش تنها تفاوت زن و مرد، شکل ظاهری آن ها طرح شده است؛ البته برخی معتقدند که علاوه بر تفاوت جسمی زن و مرد، روان آن ها نیز با هم متفاوت است که البته این روان، متفاوت از روح است.

نویسنده در بخش دوم این کتاب که با عنوان زن در عرفان از آن نام برده شده است، عرفان را به دو بخش کلی عرفان نظری و عرفان عملی، تقسیم کرده است.

در عرفان نظری عنوان شده که همه چیز در جهان هستی تجلی گاه آیات خداوند است اما در عرفان عملی، راه های عملی رسیدن به کمال را برای یک زن، شرح می دهد.در بخش عرفان کتاب زن در آئینه جلال و جمال نکته ای طرح شده است که زنان به دلیل برخورداری از عاطفه و احساس بالا، حرکت در مسیر سلوک الهی و رسیدن به کوی جلال و جمال برایشان هموارتر است.همچنین در این بخش عنوان شده که از نگاه قرآن، گرچه زن و مرد در ظاهر با هم متفاوتند، اما در حقیقت و پیشگاه خداوند، با یکدیگر تفاوتی ندارند.

بخش سوم این کتاب، زن در برهان، بیشتر روی این نکته تأکید دارد که از نظر فلسفی، و از جهت روحی بین زن و مرد تفاوتی نیست؛ علاوه بر این، از نظر عقلی هم تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد.در دیگر قسمت های مهم این بخش، از حضور زن در صحنه سیاسی سخن به میان آمده است و برای نمونه به زنانی که در طول تاریخ نقش هایی سیاسی، ایفا کرده اند، اشاره می شود؛ مانند سوده همدانی که به گونه ای با معاویه برخورد می کند که او را در مقابل استدلال های خود تسلیم می کند.

آیت الله جوادی آملی در این بخش از کتاب زن در آئینه جلال و جمال، با انتقاد از کسانی که زن را به این معنی محجوب می خواهند که او را از صحنه های سیاسی و اجتماعی محروم کنند، به این مسأله می پردازد که اگر زن این گونه از امتیازات اجتماعی محروم شود، نمی تواند به شخصیت وجودی خود دست یابد، حال آن که زنان می توانند به لحاظ اجتماعی و سیاسی، استعدادهای درونی خود را ظاهر سازند.در این بخش عنوان شده است که باید شرایط رشد و کمال زنان هم، همانند مردان فراهم شود؛ چرا که اگر در هر شرایطی، زمینه های رشد فراهم باشد، زنان می توانند همپای مردان به کمالات برسند.

در بخش چهارم و پایانی این کتاب، که عنوان حل شبهات و روایات معارض به خود گرفته است، به حل منطقی روایات متشابهی که احیاناً شبهه هایی را در این زمینه به بار آورده، پرداخته شده است.در این بخش با اشاره مجدد به انتقاد آیت الله جوادی آملی از کسانی که با تعریف خاصی از محجوب بودن زن به معنای این که زن باید خودش در حجاب و نامش تنها در کتاب باشد، تا عظمت او ظهور کند، بیان شده است که هنر این است که زن از قدرت های سیاسی و اجتماعی برخوردار باشد و در پیشگاه خداوند، خضوع کند.

در صفحه 298 بخش پایانی کتاب زن در آئینه جلال و جمال، سخنی از آیت الله جوادی آملی وجود دارد که ایشان می گویند، اگر کارهایی که زنان ابوذر گونه در طول تاریخ، جنگ ها، و صحنه های سیاسی اسلام، ده ها بار گفته می شد و به صورت فیلم های تبلیغی در می آمد و کتاب هایی در این زمینه نوشته می شد، مشخص می شد که زن ها در پیشبرد مسائل نظامی در صدر اسلام، همچون ابوذر و مالک اشتر، در صحنه بوده اند.


free b2evolution skin
24
تیر

حجاب هویت مذهبی

Nakata Khaula بانوي مسلمان ژاپني نمونه‏ اي از زنانی است که حجاب نه بخشي از هويت سنتي يا نژادي او است و نه معنايي سياسي يا اجتماعي دارد؛ بلکه حجاب او، تنها و تنها، هويت مذهبي او است. رعايت حجاب نشانه فرمان‏برداري من از خداوند و تجلي ايمانم بود.حجاب به مردم يادآوري مي‏ کند که خداوند وجود دارد و هميشه به من يادآور مي‏ شود که من بايد مثل يک مسلمان رفتار کنم؛ درست مانند افسران پليس، که در لباس خدمت، آگاه‏تر و مراقب‏تر هستند؛ من هم با حجاب، بيشتر احساس مسلمان بودن مي‏کنم.
متعجبم که مردم درباره روبند راهبه‏هاي کاتوليک، هيچ سخني نمي‏گويند؛ ولي از روبند يک زن مسلمان، به شدت انتقاد مي‏کنند و آن را نماد تروريسم و ظلم مي‏انگارند.

در اسلام به زنان و مردان سفارش شده تا موقر (نجيب) لباس بپوشند و برهنه در ميان مردم ظاهر نشوند؛ حتي در مکان‏هايي که همگي زن يا مرد هستند.>>
پرده ‏هاي شرم در ميان مردمي که برهنه يا نيمه برهنه در جامعه ظاهر مي‏شوند و در مقابل چشمان ديگران، اجابت مزاج يا معاشقه مي‏کنند، دريده مي‏ شود و اين رفتار، مقام انسان را تا حد يک حيوان تنزل مي‏دهد.در اسلام، سعي زن بر اين است که براي شوهرش زيبا جلوه کند و شوهر هم مي‏کوشد تا براي همسرش زيبا باشد.

در اسلام، حتي بين يک زن و شوهر هم حيا وجود دارد و اين امر، روابط آنها را زينت مي‏دهد.
اين اشتباه است که فکر کنيم زنان مسلمان خود را مي ‏پوشانند؛ چون جزء اموال خصوصي شوهرانشان محسوب مي‏شوند؛ بلکه در واقع، آنها با اين کار، شرافت، متانت و وقار خود را حفظ مي‏ کنند و از اين‏که توسط بيگانگان تصاحب شوند، جلوگيري مي‏ کنند.

بايد به حال زنان غيرمسلمان و زنان مسلمان ليبرال تأسف خورد که آن‏چه را بايد بپوشانند، در معرض ديد عموم قرار مي‏دهند.>>

نگاه به حجاب از بيرون، ديدن حقايق پنهانِ درون آن را غيرممکن مي‏سازد.

تفاوت موجود در دو زاويه ديد، تا حدي مي ‏تواند خلأ موجود در فهم اسلام را توضيح دهد.

کسي که از بيرون به اسلام مي‏ نگرد، ممکن است آن را عامل محدودکننده مسلمانان بداند؛ اما از درون اسلام، چيزي جز صلح، آزادي و لذت [لذتي که هيچ کس قبلاً آن را تجربه نکرده است‏]، نيست.

مسلمانان به حساسيت بيش از حد درباره بدن متهم مي‏شوند؛ ولي آزارهاي جنسي رايج در جامعه، پوشش موقر و نجيبانه را توصيه مي‏کند.

پوشيدن دامن کوتاه، مي‏تواند پيامي براي مردان باشد؛ مبني بر اين‏که «من در دسترس هستم»؛ اما حجاب، با صداي بلند اعلام مي‏کند که «من براي شما ممنوع شده‏ ام».
پيروان اسلام، چه آنها که مسلمان زاده شده‏ اند و چه آنها که بعدها به اسلام گرويده‏ اند، اسلام را به جاي آزادي واهي در يک جامعه سکولار برگزيده ‏اند.

اگر اسلام به زنان ظلم مي‏کند، چرا شمار زيادي از زنان جوان و تحصيل‏کرده در اروپا، آمريکا، ژاپن، استراليا و…، «آزادي» و «استقلال» خود را رها مي‏کنند و به اسلام روي مي‏آورند؟>>

زن آراسته به حجاب، به زيبايي فرشته است؛ پر از وقار، آرامش و اعتماد به نفس؛ اما تعصب که چشم ديگران را کور کرده است، مانع از ديدن اين زيبايي مي‏شود.

«به راستي که اين چشم‏ها نيستند که کور مي‏ شوند؛ بلکه اين دل‏هاي درون سينه‏ ها هستند که کور مي‏ شوند».

 

ديگر چگونه مي‏ توان بهتر از اين، تفاوت ميان ما و چنين انسان‏هايي را بر سر فهم و درک حجاب، توضيح داد؟


free b2evolution skin
18
اردیبهشت

طبیعت ناسالم پایتخت

طبیعت ناسالم تهرانوقتی که در ورودی شهر نگاهم به آیه ادخلوها بسلام آمنین خورد با شناخت و تفسیر عرفانی که از این آیه جویا شدم، نام فاطمه زهرا اسم و رمز ورود به بهشت است باید با فاطمه وارد بهشت شد و راه دیگری برای ورود نیست، اما این آیه مصداق این شهر نیست در این شهر سربی بویی از بهشت و سبک و سیره فاطمه زهرا به مشام نمی رسد، بی حجابی در این شهر بیداد میکند زنان بی بند و بار و بی حیا چهره های بزک کرده خود را دالان نگاه باالهوس و بیمار دل مردانی کرده اند که در ظاهر هم دیگر شبیه مردان نیستند.

پارک های شهر جولانگاه زنان بی حجابی شده که هر لحظه شهر را به سمت عریانی پیش می برند. آنها برای اقناع میل خودنمایی خود پل طبیعت را که دارای معماری وطبیعت بکر و بی نظیری است راه ارتباطی قرار داده اند برای داشتن روابط ناسالم و نازیباکه شاید این رفت و آمد ها به ازدواج مخربی منتهی شود؛ اما بی حیایی این زنان بر اندام هر زن مومنه ای شعله و نهیب می زند وغرور زنانه آنها را می شکند و در قبال این شکست چیزی جز اندوه و آه نصیب دل زخم خورده یشان نمی شود چرا که فریضه واجب الهی را آنگونه که باید بر خود واجب بدانند واجب نکرده اند.


free b2evolution skin
29
بهمن

هلهله قدسیان...

جوانا ره طاعت امروز گير ، که فردا جواني نيايد ز پيش

ببينيد گلاب همان آبي است که مدتي روي گل نشسته و طعم و رايحه گل پيدا کرده است. لذا هرجا باشد ، بوي گل مي دهد . با استشمام آن ، انسان ياد گل مي افتد . قرآن هم مثل گل است . هر کس با قرآن مانوس باشد ، بعد از مدتي سخن و کلامش رنگ و بوي قرآن مي گيرد . سعدي با قرآن مانوس بوده است . بخاطر همين در جاي جاي بوستانش ، وقتي ابياتش را مرور مي کنيم ، به ياد آياتي از قرآن مي افتيم . نمونه اش هم همين بيت است . قرآن ما را به طاعت الهي دعوت ميکند . اطيعو الله و اطيعو الرسول . سعدي هم همين را مي گويد . سعدي اين راهم اضافه مي کند که فصل طاعت ، جواني است . البته هميشه ميشود اطاعت کرد . مثل ميوه ها است . در همه فصل ها مي توانيم آنرا مصرف کنيم . اما در فصل خودشان ، يک طعم ديگر و آثار و خواص ديگر دارد . بخاطر همين هم مي گويند : ميوه ها را درفصل خودش مصرف کنيد . مثل ازدواج است . د رهر سن و سالي ميشود ازدواج کرد ولي در فصل جواني ، ازدواج معني دارد . در فصل زايش و زندگي معني دارد . در پيري اتفاق نمي افتد و اگر هم بيفتد حالت معجزه دارد .

بهترين فصل طاعت الهي ، جواني است . کساني که در کار گلاب گيري هستند مي گويند : گلها را در همان اول وقت صبح که شکفته ميشود ، بايد چيد . زيرا عطر و رايحه آن بيشتر از بعد ازظهر است . هميشه مي توان گل را چيد ولي بهترين وقتش ، همان اول صبح است . طاعت الهي را هميشه مي توان انجام داد ولي بهترين وقت و فرصتش همان وقتي است که سعدي روي آن تاکيد دارد . البته طاعتي هم اثرگذار است که کامل باشد . بي کم و کاست باشد . وقتي به يک خانمي مي گويند : حجابت را رعايت کن يعني يک تار مو را هم بيرون نينداز . حالا نگويند با يک تارمو آدم به جهنم نمي رود .بله با يک تار مو بيرون انداختن کسي به جهنم نمي رود ولي با اطاعت نکردن به جهنم مي رود . تو اطاعت نکردي . مثل اينکه به شما بگويند : در گاوصندوق را ببند و شما يک سانت در آن را باز بگذاري . شما اطاعت نکرديد . در بازي فوتبال لازم نيست دو دست شما به توپ بخورد تا هند بشود . کافي است نوک انگشت بخورد و هند بشود . قانون الهي هم همانطور است . پس اين طاعتي را که ميگويد ، طاعت صد درصد و بي چون و چراست .

آدم بايد به خدا بگويد : بله و به غير خدا بگويد : نه . وقتي ما اين کار را کرديم با مثبت و منفي توليد نورمي شود . اولين چيزي که به حاجي ميگويند، لبيک است . يعني بله . از اين به بعد فقط به خدا بله بگوييد . اگر انسان فقط به خدا بله بگويد ، شوري در فرشته ها ايجاد ميشود . شما در مراسم عقد و عروسي ديده ايد ، وقتي عروس بله مي گويد ، چه هلهله اي ميشود . انسان هم وقتي به خدا بله مي گويد، يک هلهله اي در بين فرشته ها ايجاد ميشود . به قول حافظ همين که انسان آماده شنيدن مي شود ، قدسيان در آنجا هلهله و شادي مي کنند . اين تمثيل يک حقيقت است .


منبع: سخنرانی حجه الاسلام رنجبر


free b2evolution skin
3
شهریور

دعوت به چالش درحجاب اجباری


وقتي صحبت از حجاب مي‌شود، بهانه‌ها شروع مي‌شود؛ در اين ميان برخي مي‌گويند: پوشيدگي و حجاب زن، اشتياق و حرص مردان را افزايش مي‌دهد، آن‌ها براي مدعاي خود، به حديثي از پيامبر‌اکرم(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) که فرموده است: «انسان نسبت به چيزي که از آن منع شود، حريص مي‌شود» استناد مي‌کنند و معتقدند اگر زن، حجاب خود را کنار بگذارد، پس از مدتي براي مردان جامعه عادي خواهد شد و حساسيت جنسي از بين مي‌رود.

 برخي از خانمها نیز از اين دست مسائل را مطرح ميکنند که « چرا بانوان موظف به پوشاندن خود ميشوند؟ آفايان بايد خودشان را حفظ کرده و نگاه نکنند ،چرا بايد براي اينکه آقايان به گناه نيافتند و سالم بمانند زنان خود را به زحمت بياندازند وبا وجود شرايط سخت آب وهوا يي خود را محصور کنند بلکه هرکس موظف است امور مربوط به خودش را کنترل کند»

دسته اي نيزعنوان ميکنند که « اصلا آقايان نگاه هم بکنند مشکلي پيش نمي آید ، اگر هم گاهي مشکلي پيش مي آید براي اين است که هميشه مردان و زنان در جامعه اسلامي با محدوديت روبه رو بوده اند،اگر فضا باز باشد ديگر اين مسائل بوجود نمي آيد . در کشورهاي غربي که فضا بسيار آزاد و نامحدود است زن و مرد مشکلي پيدا نمي کنند و بسيار راحت در کنار همديگر هستند چون برايشان ديدن همه چيز عادي است .»

همین را بهانه کردیم تا از همه کاربران و وبلاگ نویسانی که حجاب را نه حصار که آزادی و احترام به خود می دانند؛ دعوت کنیم تا در این چالش شرکت کنند تا این حرکت کوچک که امروز در فضای مجازی رقم می خورد؛ به جنبشی جهانی بدل گردد و همه زنان و مردان آزاده؛ آن را در مسیر تحقق هدفش که ترویج «عفت» در جامعه و برای جامعه است؛ یاری برسانند.

از شمایی که دغدغه هایتان فراتر از امور روزمره هست، دعوت می کنیم تا با حضور و همراهی ارزشمندتان، به قوت گرفتن این تلنگر کوچک در دنیای مجازی کمک کنید که شاید جهان واقعی هم از آن تاثیر پذیرد.

حضور و نظر هر یک از شما مهر تاييدي است بر وصيتنامه يك شهيد كه در كنار خون خويش بر حجاب تاكيد مي‌كند.

ما با حضور تک تک شما کاربران گرامی در اين چالش  اعلام مي‌كنيم كه براي حمايت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و امام راحل(ره) و خون شهدا هميشه آماده بوده ایم و حجاب را مهر قبولی صوم و صلاتمان می دانیم.

لطفا نظرات خود را ذیل این مطلب درج کنید.


free b2evolution skin
15
مرداد

ریحانه بودن زن در کلام علامه طهرانی

علامه طهرانی

در استعاره‌اى كه امام عليه السّلام بكار برده، و زن را ريحانه خوانده، سرّ عجيبى نهفته است. ريحان يعنى گياه خوشبو و ريحانه در لغت به دسته گياه خوشبو و گياه معطّر معروف ميگويند. و شادابى و طراوت وى تا وقتى است كه در بوستان و باغ و بر شاخسار يعنى محيط طبيعى خود بماند، و در كنار درخت و اصل خويش زندگى كند. و به سبب همين لطافت بسيار است كه بادى شديد، گلبرگهايش را مى‌پراكند و لطافت و بويش را از بين ميبرد. و آن را به وادى تباهى ميرساند.
همينطور زن، چون قهرمان روئين تن خلق نشده، كه تحمّل شدائد را داشته باشد و مشكلات رتق و فتق امور را تحمّل كند، بايد در گلزار خانوادگى خود به حفظ شخصيّت و كرامت خود بپردازد و از اين حدّ تجاوز نكند.
ولى اگر در اجتماع مردان داخل شود و در كار آنان دخالت كند و متصدّى امور مهمّ گردد، باد كشنده مهالك و آفات و انحرافات، بر وى وزيدن گيرد و وجودش را درهم شكند، و سجاياى فطرى و خدادادى و غرائز لطيف و مناسب در او را از وى بگيرد، و بوى خوش نفسانيش از بين برود. در نتيجه وجود عزيز و صفات ويژه و خلق نيكوى او به پستى گرايد و ضايع گردد؛ و اين مطلب ظلمى نابخشودنى در حقّ او است.

گزیده ای از سخنان آیت_الله علامه محمدحسین طهرانی


free b2evolution skin
17
آبان

در مبارزه با حجاب سخت گیری نکنیم..!

روشن است که در مورد حجاب باید کار فرهنگی در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه، در مساجد و منابر توسط روحانیت و در صدا و سیما انجام شود. اما طبیعی است هر قدر هم کار فرهنگی انجام شود باز کسانی هستند که ممکن است حجاب را رعایت نکنند. نباید فکر کنیم اگر کار فرهنگی در بهترین سطح انجام شود همه حجاب را رعایت می‌کنند.عده‌ای هستند که گرایش به فرهنگ غربی دارند و عده‌ای هم روی هوا و هوس به سمت بدحجابی سوق پیدا می‌کنند. میل به خودنمایی و تبرج در زنان یک امر ذاتی است و آنها از این کار لذت می‌برند. همان‌طور که میل به چشم‌چرانی، ذاتی مرد است و خداوند این دو جنس را اینطور آفریده برای اینکه نسل بشر ادامه داشته باشد اما خداوند به عنوان خالق ما ضوابط و مقرراتی را هم درباره پوشش، اختلاط زن و مرد و آداب نگاه کردن و مانند اینها اعلام کرده تا حد اعتدال در این موضوع رعایت شود. بحث این است که هر قدر کار فرهنگی صورت گیرد قطعا عده‌ای هستند که حجاب را رعایت نمی‌کنند. به هر حال مردم بعضا ماهواره تماشا می‌کنند، عده‌ای به دنیای غرب رفت و آمد دارند و عده‌ای هم به دنبال هوا و هوس خود هستند. اگر کسی آمد و فضای جامعه را خراب کرد، با چنین پدیده‌ای چه باید کرد؟ آیا وظیفه مردم است که با هم در بیفتند؟! ممکن است کسی هم با زبان نرم تذکری بدهد ولی این کافی نیست. اگر افرادی با وضع بسیار ناهنجار، نه موارد جزئی، در سطح جامعه ظاهر شوند دولت اسلامی وظیفه دارد آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست انجام دهد.ما هیچ وقت نگفتیم اگر کسی نقص کوچکی در پوشش خود داشت بازداشت شود، طبیعی است که اینطور نیست و از این موارد هم در سطح جامعه زیاد است و کسی با آنها کاری ندارد اما بحث این است که با موارد خیلی ناهنجار برخورد شود.به عنوان مثال  نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش ، ما نمی‌توانیم این نوع پوشش را که بدن زن را نمایان می‌کند آزاد بگذاریم. دولت باید بر این موارد نظارت کند. نقطه شروع این کار هم اماکن دولتی است. باید ضوابطی در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی، هم برای کارکنان و هم مراجعین وجود داشته باشد و اینطور نباشد که هر کسی با هرنوع پوششی بتواند وارد این ادارات شود و مردم احساس کنند بی‌حجابی و بدحجابی رسمیت پیدا کرده است.اگر مردم احساس کنند دولت در مسئله پوشش اسلامی جدی است خودشان رعایت می‌کنند……

وقتی در خارج از شهر و جاده‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که مردم روی اعتقادشان حجاب را رعایت می‌کنند و اینطور نیست که رعایت حجاب با اجبار و زور باشد. لذا بحث ما بر سر موارد اندکی است که گاهی در تهران و شهرهای بزرگ به چشم می‌خورد و نباید آنها را کوچک گرفت زیرا ممکن است به جایی برسیم که دیگر نتوان جلوی این مساله را گرفت.از نظر روانشناسی زن، رقابت بین خانم‌ها موضوعی پذیرفته شده است و ما نباید اجازه دهیم این فضا ایجاد شود. در اوایل انقلاب با خانمی مصاحبه کردند که از جمهوری اسلامی به خاطر اجباری شدن حجاب تشکر می‌کرد و می‌گفت ما در زمان شاه باید هر روز صبح ساعتی را به خودمان می‌رسیدیم زیرا در اداره میان بانوان رقابت وجود داشت اما اکنون لباس فرمی وجود دارد و پوشش مشخصی برای کارکنان ادارات در نظر گرفته شده است و ما راحت شدیم.اگر بناست امکان التذاذات جنسی را در جامعه فراهم کنیم و به عبارت دیگر تحریکات جنسی آزاد باشد آن وقت مثل غربی‌ها می‌شویم یعنی از آن طرف هم باید اماکنی داشته باشیم که مردم به خواسته‌هایشان برسند، نمی‌شود بگوییم حریک آزاد باشد و از آن طرف ارضاء ممنوع، زیرا عقده روانی ایجاد می‌شود؛ یا باید وضعیت را اروپایی کنیم یا اسلامی، چیز بینابینی نداریم که بگوییم تحریک آزاد و ارضاء ممنوع است. اینها عقده‌های روانی در جوانان ایجاد می‌کند.

بیانات علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس


free b2evolution skin
8
آبان

بانوی ایرانی در تقابل سنت و مدرنیته!

نحله‌ای به نام فمینیسم اسلامی

دختران و بانوان پاک ایرانی هر لحظه و هر ساعت با تضادها و الگوهای متناقضی در تقابل فرهنگی و تنازع ذهنی هستند. بعضاً دیده‌شده دختران با خود می‌گویند «خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد» و با این مغالطه آشکار در محیط‌های حقیقی و مجازی جلوه‌گری می‌کنند. قشر فرهیخته نیز به تفسیر زن‌مدارانه از اسلام می‌پردازند و نوعی از «فمینیسم اسلامی» را مطرح می‌کنند، تا جایی که امروزه به اعتقاد بسیاری از جامعه‌شناسان، مکتب فمینیسم در جوامع اسلامی ریشه دوانده است و دیگر نمی‌توان منکر این قضیه شد.

شاید به همین دلیل است که هر سال پایان‌نامه‌های بسیاری با موضوع «فمنیسم، سنت، مدرنیته، آزادی‌خواهی زنان، برده‌داری مدرن، خشونت و برده‌داری جنسی، انتخاب دختر شایسته سال جهان و …» در کشورمان نوشته می‌شود.

حال سؤال اینجاست که آیا می‌توان با ارائه الگوهای متناسب با جامعه اسلامی، تمایلات ذاتی بانوان را در مسیر صحیح هدایت کرد و به آنان زیبایی پوشیده‌بودن و معراج مرد از دامن زن را یادآور شد؟

بانوان ایرانی در جدال میان سنت و مدرنیته

بسیاری از بانوان در جوامع اسلامی بالاخص کشور عزیزمان ایران با ابهامات و سؤالات فراوانی درباره حجاب مواجه هستند و در جدال میان سنت و مدرنیته قرار دارند. البته وقتی تصاویر پر رنگ و لعاب مراسم انتخاب دختر شایسته سال(!) با چند کلیک در فضای قابل مشاهده است، از دخترانی که بدون ارائه الگوی مناسب رها شده‌اند، نباید انتظار زیادی داشت.

تجمل‌گرایی، عمل‌های زیبایی و تب تند لاغری، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و این سه نمی‌خواهند نه بانوی سنتی ایرانی را رها کنند و نه دختر روشنفکر امروزی در دانشگاه را.

رخنه بی حد و حرص تفکرات فمنیستی و جایزه وسوسه‌انگیز این مسابقات با لباس‌های فاخر چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. و دختران را به این فکر وا می‌دارد که با جلوه‌گری و نادیده‌گرفتن برخی محدودیت‌‌ها، می‌توانند دختر شایسته سال شوند!

فمینیسم و هر آنچه که از بین برد

استاد شهید مرتضی مطهری با اشاره به آغاز نهضت فمینیسم می‌نویسد: «نهضتی که در اروپا برای احقاق حقوق پایمال شده زن صورت گرفت به دلیل آن که دیر به این فکر افتاده بودند، با دستپاچگی و عجله زیادی انجام گرفت. احساسات مهلت نداد که علم نظر خود را بگوید و راهنما قرار گیرد. از این رو تر و خشک با یکدیگر سوخت. این نهضت یک سلسله بدبختی‌هایی را از زن گرفت و حقوق زیادی به او داد و درهای بسته‌ای را باز کرد اما در عوض، بدبختی‌ها و بیچارگی‌های دیگری برای خود زن و برای جامعه بشریت به وجود آورد».

دختر شایسته سال یا عزادار مصیبت عاشورا؟

«فمینیسم» امروز گریبان زنان دنیا را گرفته است و در این بین بانوان عفیف ایرانی نیز بین آموزه‌های اسلامی و دنیای پر زرق و برق فمنیستی معلل مانده است. گاهی می‌خواهد شایسته‌ترین دختر سال جهان باشد و با بهترین آرایش‌ها و گران‌ترین عمل‌های زیبایی و پوشیدن برندهای مشهور در محفلی بدرخشد و گاه در ایام محرم در عزاداری‌ها به یاد حضرت زینب‌سلام‌الله‌علیها و صبر، عفت و کمال این بانوی بزرگوار، اشک ماتم از دیده می‌چکاند.

بانوی ایرانی در تقابل با سنت و مدرنیته معلل مانده و این وظیفه نهادها و سازمان‌های فرهنگی و مذهبی کشور است که با ارائه برنامه‌ها و ایده‌های ناب و به روز و معرفی نمونه‌های باورپذیر، قابل اجرا و پرجاذبه زندگی اسلامی‌ایرانی، این چالش را مرتفع کنند و یقین را با شک بسیاری از دختران و زنان ایرانی جایگزین نمایند.


free b2evolution skin
29
مهر

تاثیر مخرب ماهواره در تضعیف بنیان خانواده

«خیال کردیم خوب زندگی کردن یعنی خریدن ماهواره مثل بقیه. لذا یک موقع خانم به همسرش می گوید دیگران ماهواره خریدند، ما هم بخریم. شوهرش نیز در پاسخ می گوید: بله، من خیلی اخبار و برنامه های علمی دوست دارم، حتما بخریم!»

«شب بعد شوهر به منزل می آید و کانال را بر ماهواره تنظیم می کند، چون ماهواره هم که چیز بدی ندارد! برنامه بفرمایید شام است! یک دفعه مرد یک خانم خوش بر و رو و زیبا می می بیند با اندام جذاب و لباس های نیمه عریان و بعد می گوید عجب شامی! خانم هم یک مرد خوش تیپ و تمیز می بیند که شوهرش زمین تا آسمان با او فرق دارد و پیش خودش می گوید عجب کلاهی سرمان رفته! و بدون آنکه دو طرف چیزی بهم بگویند تفاوت رفتار شان نسبت به هم کم کم آغاز می شود. چون زن و شوهر از این به بعد نیاز هم را در تخیل خودشان در دیگران دنبال می کنند.»«بعد از یک مدت خانم می رود کلاس مشاوره تا مشکلات زندگی اش را مرتفع کند، خب خانم محترم! همان موقعی که گفتی فلانی ماهواره خریده ما هم بخریم؛ نفهمیدی چه سیلابی به زندگی ات انداختی. حالا بعد از ۵ سال هم اگر بهشان بگویید نام چند تا کانال علمی خوب را اسم ببرید، نمی تواند چون اصلا دنبال این نبوده.»

«آقای محترم! اگر چشمت دنبال زن دیگری است، مطمئن باش یک نفر دیگر هم چشمش به دنبال زن شماست. حالا چه شما بدانید، چه ندانید. این قانون الهی است. این حدیث رسول خداست. طرف می گوید حجاب ندارم چون دلم پاک است! این حرفهای بی منطق را چه کسی در ذهن شما جا کرده؟ مگر میوه بدون پوست سالم می ماند؟ این قانون الهی است! حاال پاک و خوب شما هم یک پوست متناسب با آن می خواهد.»

«بیایید منطقی فکر کنیم. همه ی ما یک بار بیشتر زندگی نمی کنیم و می دانیم که در نهایت هم از دنیا می رویم. عقل و قرآن خدا چه می گوید؟ ایا می شود هر طور لباس پوشید؟ وقتی توجه نمی کنیم به حرفهای خدا، می خواهید فقر و بدبختی و بیماری در زندگی هایمان وارد نشود؟ اگر هم به دین اعتقادی نداریم، پس دیگر در سختی ها به سراغ خدا نرویم! او که وجود ندارد. به اسم روشنفکری بازی، خودمان با دست خودمان زندگی مان را خراب نکنیم. اسلام برای ما زندگی خوب و عاشقانه می خواهد. زندگی های تلخ که آخرش می شود وکیل گرفتن و چه کنم، چه کنم، به خاطر این است که خودمان به دور از دین خدا زندگی کرده ایم.»

گزیده ای از سخنرانی پژوهشگر مسایل دینی  دکترامیر مهرداد خسروی درباره آسیب های اجتماعی ماهواره و تاثیر مخرب آن بر سرنوشت زندگی خانواده ها


free b2evolution skin
25
مهر

غفلت از حیاط خلوت های بد حجابی!

با پایان یافتن تابستان و فصل گرما طبق روال سال‌های گذشته باز هم مقوله حجاب و عفاف به حاشیه می‌رود و کمتر در جامعه به آن پرداخته می‌شود، این در حالی است که بسیاری از دست‌اندرکاران مقوله حجاب و عفاف در جامعه این روزها از یک موضوع مهم غافل شده‌اند، این موضوع مهم همان حیاط خلوت‌های بدحجابی در برخی اماکن، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی است که این روزها بیش از گذشته این حیاط خلوت در جامعه خودنمایی می‌کند! همیشه در جامعه هستند افرادی که خود را تافته جدا بافته می‌دانند و در رویارویی با قانون به نحوی رفتار می‌کنند که جزو استثناها طبقه‌بندی شوند اما زمانی که این قانون‌گریزی درباره یک هنجار تعریف شده اجتماعی مانند حجاب اتفاق افتد ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. این موضوعی است که این روزها در برخی ادارات، شرکت‌ها یا اماکن خاص در حال جریان است و برخی افراد با نادیده گرفتن قانون حجاب برای خود حیاط خلوتی را درنظر گرفته‌اند تا با هرنوع پوشش و حجابی در آن ظاهر شوند. به طور حتم برای شما هم پیش آمده است که هنگام مراجعه به برخی شرکت‌ها یا بیمارستان‌های خصوصی و آژانس‌های هواپیمایی با نگاهی به طرز پوشش و حجاب کارمندان از خود پرسیده باشید مگر اینجا ایران نیست؟!

توقف قانون پشت دروازه ساحل

تا پیش از این برخی خانم‌ها با این استدلال که خودرو حریم خصوصی است چندان مقید به حفظ حجاب خود زمانی که سوار بر خودروی‌شان هستند نبودند یا اینکه برخی سواحل را استثنا در نظر گرفته و وضعیتی را به وجود آورده‌اند که انگار قانون پشت دروازه‌های شهرهای ساحلی متوقف شده است اما به نظر می‌رسد این استثنا قائل شدن‌ها ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده و از خودرو و سواحل به برخی شرکت‌ها، بیمارستان‌های خصوصی، آژانس‌های هواپیمایی و نمایشگاه‌هایی که گاه و بی‌گاه در شهر دایر می‌شود، کشیده شده است. جالب این جاست که در این اماکن تابلوهایی درباره حفظ حجاب و رعایت شئونات اسلامی هم نصب شده اما مراجعه‌کنندگان به محض ورود متوجه تفاوت آشکار نوع پوشش کارمندان آن با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی می‌شوند. این طرز پوشش مختص خانم‌ها نبوده و کارمندان مرد نیز ظاهر متفاوتی دارند. خانم‌ها هم همگی با وضعیت حجاب نه چندان مناسب و البته با انواع و اقسام آرایش در محل کار خود حاضر می‌شوند طوری که انگار آرایشگاهی برای کارمندان درنظر گرفته شده است که باید همگی قبل از شروع به کار سری به آنجا بزنند!

ادمه مطلب را از دست ندهید.

صفحات: 1· 2


free b2evolution skin